Moderator: Redaktörer
heliac skrev:Har sneglat lite åt wimp. Jag lyssnar mestadels till spotify premium genom en squeezebox via de analoga utgångarna. När jag lyssnar på cd är det med en Pioneer PD 93.
Jag tycker det är stor skillnad, till cd spelarens fördel. När man lyssnar på spotify får diskanten stryk och hela ljudet blir mer 2D.
Så jag undrar, kan det vara så att försämringen är en kombination av dels mp3-filen och dels att squeezboxens analogdel är sämre än cd-spelarens?
Vad jag far efter är att om Squeezboxens analogdel suger vinner jag ju inte så mycket på att börja köra wimp. Eller vad tror ni?
heliac skrev:Nefilim skrev:Jag kör WiMP sedan en tid. Lose less FLAC, och det låter
bara bra. Mycket bättre än Spottan.
Ok. Hur kör du det, via Squeeze eller nåt annat?
smile skrev:Jag har kört spottan via en Samsung galaxy tab med kabel till anläggningen, det låter sunk märkte jag för ett tag sedan när jag la på en cd-skiva för första gången på länge.
Nu har jag snart gått igenom hela min cd-samling och upptäckt att det är mycket roligare att lyssna på cd.
Har till och med funderat på att börja köpa flera cd skivor(har inte köpt en skiva på flera år)
Nefilim skrev:heliac skrev:Nefilim skrev:Jag kör WiMP sedan en tid. Lose less FLAC, och det låter
bara bra. Mycket bättre än Spottan.
Ok. Hur kör du det, via Squeeze eller nåt annat?
Padda och iPhone, samt via dator. (Mac).
Även i SqueezeBoxen då det är Lose less.
DELIVERY FORMAT PER PLATFORM
Android, AAC+ 96, AAC 320, FLAC *
iOS, AAC+ 96, AAC 320, ALAC
Desktop, AAC+ 96, AAC 320
Sonos, AAC 320, FLAC
Bluesound, AAC 320, FLAC
Squeezebox, MP3 256, FLAC
Download, MP3 256
Canal Digital, AAC 320
N, AAC 320
JockeX skrev:Men däremot så lyckades jag hitta Michael Jackson-utgåvan av Thriller från tidigt 80-tal som LTS tipsade om i molt och det låter helgrymt även på höga nivåer, men det som skivbolagen lagt ut på spottan är så dynamiskt begränsat att det bara funkar som låg bakgrundsmusik i bästa fall.
Magnuz skrev:JockeX skrev:Men däremot så lyckades jag hitta Michael Jackson-utgåvan av Thriller från tidigt 80-tal som LTS tipsade om i molt och det låter helgrymt även på höga nivåer, men det som skivbolagen lagt ut på spottan är så dynamiskt begränsat att det bara funkar som låg bakgrundsmusik i bästa fall.
Det där är ett problem. Alltför ofta ser man "remastered" efter låttitlarna när man söker efter någon gammal skiva på Spotify. Ett tips kan då vara att söka efter enskilda låtar istället - ibland hittar man då det oförstörda originalet också.
heliac skrev:Zinizter skrev:Är ju gratis att testa. Återkom gärna med resultat.
Då blir det till att testa i helgen.
Edit: Verkar inte som att Wimp Hifi går att testa gratis.
Zinizter skrev:heliac skrev:Zinizter skrev:Är ju gratis att testa. Återkom gärna med resultat.
Då blir det till att testa i helgen.
Edit: Verkar inte som att Wimp Hifi går att testa gratis.
Jo då, det ska gå. 24 timmar
http://wimpmusic.se/wweb/specials/hifi_lossless/
Johan_Lindroos skrev:Både PD-93 (om den har Legato Link) och Squeezebox har dåliga D/A-omvandlare. De är dåliga på olika sätt. Om du ska jämföra olika format så behöver du jämföra dem genom en enda D/A-omvandlare.
PD-93 har inte Legato Link, PD-95 har det.Johan_Lindroos skrev:Både PD-93 (om den har Legato Link) och Squeezebox har dåliga D/A-omvandlare. De är dåliga på olika sätt. Om du ska jämföra olika format så behöver du jämföra dem genom en enda D/A-omvandlare.
Den här tråden kanske kan svara på det. http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=1110081PerStromgren skrev:Johan_Lindroos skrev:Både PD-93 (om den har Legato Link) och Squeezebox har dåliga D/A-omvandlare. De är dåliga på olika sätt. Om du ska jämföra olika format så behöver du jämföra dem genom en enda D/A-omvandlare.
Har du lust att utveckla? På vilket sätt är SB dåliga på DA-omvandling?
Användare som besöker denna kategori: MPE och 33 gäster