Ploppande ljud vid filmtittande - för lite effekt? LÖST!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-02-10 19:31

AndreasArvidsson skrev:
genstruktur skrev:Nu har jag testat det som du sa och samtidigt så kollade jag på antimodens display, som jag alltid har släckt eftersom den stör. Jag har hittat problemet! :)

"The Input sensitivity setting adjusts the maximum allowed voltage level of the analog
input. Default value is high sensitivity. Use the low sensitivity setting, if you connect a
device which produces very high voltage levels and you get clipping warnings."

Antimoden varnade för klippning precis när eldsflammorna slog upp!

Skall ändra till low sensetivity och testa igen.

Haha var det så jäkla enkelt. Tänkte inte ens på det. Skyller på att jag inte har en antimode själv ;)

Haha, kom på det att jag läst något om det när jag köpte den.

Körde på -13, gick bra, -12 också. Så nu är väl problemet löst.

Men du, när man ändra till low sensetivity. Blir ljudtrycket mindre vid -13 än om jag har den på high sense? Eller vad menas?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-02-10 19:34

genstruktur skrev:Haha, kom på det att jag läst något om det när jag köpte den.

Men du, när man ändra till low sensetivity. Blir ljudtrycket mindre vid -13 än om jag har den på high sense? Eller vad menas?

Ja det tycker jag att det bör bli. Det hör du väl själv om det är svagare nu eller inte?

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-02-10 19:45

AndreasArvidsson skrev:
genstruktur skrev:Haha, kom på det att jag läst något om det när jag köpte den.

Ja det tycker jag att det bör bli. Det hör du väl själv om det är svagare nu eller inte?

Haha ja det kan man tycka, är helt lomhörd efter ha stått framme och inspekterat element vid hög volym :). Ja jo kanske något lägre volym, höjde till -10 på recivern och det är kanske samma som -13 rent subjektivt.

Får kalibrera om här hemma med resten av högtalarna. Kanske skall man behålla högpassfiltret vid 20hz ändå för säkerhets skull, om man får får sig att höja ännu mer någon gång :).

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-02-10 19:52

genstruktur skrev:Haha ja det kan man tycka, är helt lomhörd efter ha stått framme och inspekterat element vid hög volym :). Ja jo kanske något lägre volym, höjde till -10 på recivern och det är kanske samma som -13 rent subjektivt.

Får kalibrera om här hemma med resten av högtalarna. Kanske skall man behålla högpassfiltret vid 20hz ändå för säkerhets skull, om man får får sig att höja ännu mer någon gång :).

Oh du borde kanske haft hörselproppar på dig. Akta hörseln.

Det är ju en digital pryl så man vet ju aldrig vad den gör. Behöver ju inte bli lägre ut.

Spela scenen igen med och utan HP och kolla hur basen rör sig.
Det finns ju dessutom scener med betydligt mer bas så skadar nog inte att ha.

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2014-02-10 19:56

Lägg på ett högpass vid 20Hz. Flytta högpasset Hz för Hz till dess att elementet inte rör sig mer än du känner dig trygg vid, vid de nivåer du spelar som högst.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-02-10 20:03

AndreasArvidsson skrev:
genstruktur skrev:Haha ja det kan man tycka, är helt lomhörd efter ha stått framme och inspekterat element vid hög volym :). Ja jo kanske något lägre volym, höjde till -10 på recivern och det är kanske samma som -13 rent subjektivt.

Oh du borde kanske haft hörselproppar på dig. Akta hörseln.

Det är ju en digital pryl så man vet ju aldrig vad den gör. Behöver ju inte bli lägre ut.

Spela scenen igen med och utan HP och kolla hur basen rör sig.
Det finns ju dessutom scener med betydligt mer bas så skadar nog inte att ha.

Jag hade det på slutet, men inte början. Tänkte till lite där :)

Jag har på hp-filtret nu i alla fall till film. Just nu är jag så glad bara att det inte var högtalaren som kasta in handduken, så skall njuta av det en stund. Snart kommer sambon hem också och då går det inte spela samma scen om och om igen, grannarna är nog sådär glada också :). Tyckte väl att mina högtalare i alla fall borde kunna prestera lite bättre än så här i alla fall, skönt att man hade rätt.

Tack så hemskt mycket för hjälpen i alla fall! :lol: :)
Du tog dig verkligen tid, det uppskattar jag.

Edit: FÖrresten så har jag köpt en tång nu, så jag skall pilla med mina EKK också, så det går nog före nu när problemet är löst. Men det är en annan tråd det :).
Senast redigerad av genstruktur 2014-02-10 20:07, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-02-10 20:06

JonasW skrev:Lägg på ett högpass vid 20Hz. Flytta högpasset Hz för Hz till dess att elementet inte rör sig mer än du känner dig trygg vid, vid de nivåer du spelar som högst.

Det kan vara en ide iofs. Fast då gäller det att man vet hur mycket " det skall röra sig", jag har verkligen ingen aning om sånt. Alltså det var rätt högt jag spelade på den här scenen jag testade nu. Inget som jag tror att jag kommer att se film på jämnt tror jag, utan kanske ibland när man vill dra på lite. Säkert också när jag är själv, sambon uppskattar inte så hög volym. Men visst det är en iden att ta reda på det kanske. Satte ett 20hz 48db/oktav nu i alla fall till film.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-02-10 20:06

Skönt att det löste sig iaf.

Så svårt att gissa vad som är fel när man inte känner till alla omständigheter och framför allt kan höra hur det låter.

-10dB på receivern kan ju vara jättestarkt eller jättesvagt beroende på omständigheterna om man inte kalibrerat. Så att veta om du spelade så högtalarna tog stopp eller inte kunde liksom bara du avgöra.

Väldigt skönt iaf att högtalarna har mer att ge. Det är alltid trevligt.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-02-10 20:17

AndreasArvidsson skrev:Skönt att det löste sig iaf.

Så svårt att gissa vad som är fel när man inte känner till alla omständigheter och framför allt kan höra hur det låter.

-10dB på receivern kan ju vara jättestarkt eller jättesvagt beroende på omständigheterna om man inte kalibrerat. Så att veta om du spelade så högtalarna tog stopp eller inte kunde liksom bara du avgöra.

Väldigt skönt iaf att högtalarna har mer att ge. Det är alltid trevligt.

Ja nej det var inte lätt för dig/er att veta, så det är inget jag lastar er för! Jag var bara glad att ha någon som hjälpte mig :). Du var riktigt uthållig måste jag säga i ditt hjälpande. Har du vägarna förbi Göteborg är du allti välkommen på en hifi-fika. Eller säg till om jag kan hjälpa dig på något sätt någon gång.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-02-10 20:19

genstruktur skrev:Ja nej det var inte lätt för dig/er att veta, så det är inget jag lastar er för! Jag var bara glad att ha någon som hjälpte mig :). Du var riktigt uthållig måste jag säga i ditt hjälpande. Har du vägarna förbi Göteborg är du allti välkommen på en hifi-fika. Eller säg till om jag kan hjälpa dig på något sätt någon gång.

Alltid glad att kunna hjälpa till.

Tackar. HiFi fika låter trevligt. Samma om du har vägarna förbi Karlstad.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-02-10 20:29

AndreasArvidsson skrev:
genstruktur skrev:Ja nej det var inte lätt för dig/er att veta, så det är inget jag lastar er för! Jag var bara glad att ha någon som hjälpte mig :). Du var riktigt uthållig måste jag säga i ditt hjälpande. Har du vägarna förbi Göteborg är du allti välkommen på en hifi-fika. Eller säg till om jag kan hjälpa dig på något sätt någon gång.

Alltid glad att kunna hjälpa till.

Tackar. HiFi fika låter trevligt. Samma om du har vägarna förbi Karlstad.

Låter fint! :lol:

Nu kör jag nog på med EKK-spåret, hojtar till igen här i tråden om jag skulle behöva hjälp med att justera in hur mycket basen skall "fladdra" :).

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-02-11 12:05

genstruktur skrev:Kardborreband!
Bild

En fråga bara som jag tänkte på igår men som inte var i fokus. Varför är elementet sådär ojämnt och inte helt slätt som andra element? Mina mellanregister ser ut på liknande sätt.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-02-11 13:01

Det är väl ett kolfiberarmerat pappmembran, antagligen från Scan-Speak. Liknande sitter i senare Carlsson.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-02-11 14:36

RogerGustavsson skrev:Det är väl ett kolfiberarmerat pappmembran, antagligen från Scan-Speak. Liknande sitter i senare Carlsson.

Aha, så det finns ingen funktion (ljudmässigt) med att de ser ut sådär? Det är bara ett resultat av processen hur det tillverkas?

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2014-02-11 17:54

De tillverkas väl förmodligen så av en anledning? :) Styvhet, vikt och en massa andra saker påverkar hur elementet fungerar.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-02-11 18:48

Xenod skrev:De tillverkas väl förmodligen så av en anledning? :) Styvhet, vikt och en massa andra saker påverkar hur elementet fungerar.

Jag har ingen aning, därför jag frågar. :-)

Det där skrovliga mönstret på ytan ser ut att vara helt irrationellt uppbyggt för en lekman, så jag undrade vad funktionen kunde vara.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-02-11 20:57

För att undvika att saker är symmetriska och kan bryta upp i jämna mönster så borde en oregelbunden yta vara att föredra.

GamuT skar till och med upp originalkonen och återlimmade...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2014-02-11 21:13

Tycker det följer ett mönster gällande fördelningen, inte på enskild nivå men som kluster.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-02-12 10:02

Nattlorden skrev:För att undvika att saker är symmetriska och kan bryta upp i jämna mönster så borde en oregelbunden yta vara att föredra.

Jo det låter logiskt iofs. Så du tror att det handlar om att elementen blir starkare med den här strukturen?

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-02-12 10:02

Callisto skrev:Tycker det följer ett mönster gällande fördelningen, inte på enskild nivå men som kluster.

Ja, det kanske är möjligt. Ordnat kaos? :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-02-12 10:15

genstruktur skrev:
Nattlorden skrev:För att undvika att saker är symmetriska och kan bryta upp i jämna mönster så borde en oregelbunden yta vara att föredra.

Jo det låter logiskt iofs. Så du tror att det handlar om att elementen blir starkare med den här strukturen?

Nja, snarare att konen är mindre benägen att komma i resonans med en lika kraftig peak.
Utan man "smetar ut" resonansen lite samt att konen säkerligen kan fås att "äta" mer energi med liknande konstruktion dessutom.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-02-12 11:55

DVD-ai skrev:
genstruktur skrev:

Nja, snarare att konen är mindre benägen att komma i resonans med en lika kraftig peak.
Utan man "smetar ut" resonansen lite samt att konen säkerligen kan fås att "äta" mer energi med liknande konstruktion dessutom.

Mhm, mhm. Inte riktigt säker på att jag förstår men tack för infon :).
Du menar att funktionen kan vara ett renare ljud och att elementen kan klara mer effekt utan att låta illa? (På lekmannaspråk alltså)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-02-12 12:04

genstruktur skrev:
DVD-ai skrev:
genstruktur skrev:

Du menar att funktionen kan vara ett renare ljud och att elementen kan klara mer effekt utan att låta illa? (På lekmannaspråk alltså)

alltså, det är vad JAg tror att han menade :)

just att konen blir styvare har nog inte den strukturen på ytan så mycket att göra med :)

Jo, resultatet är ju tänkt att det ska låta bättre ;)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-02-12 13:52

DVD-ai skrev:
genstruktur skrev:
DVD-ai skrev:
genstruktur skrev:

alltså, det är vad JAg tror att han menade :)

just att konen blir styvare har nog inte den strukturen på ytan så mycket att göra med :)

Jo, resultatet är ju tänkt att det ska låta bättre ;)

Okej :).

Aja, jag nöjer mig där. Elemntets yta är ingen slump och är tänkt att påverka väljudet.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-02-19 22:00

Provade en filmscen, första 5min på Prometheus, med ett högpassfilter på 48db/oktav vid 18hz. Sen spelade jag samma scen, på samma volym utan filter. Alltså jag tycker mig höra en skillnad. Synd. Skall prova på 15hz så får vi se, alltid nåt om det funkar.

Får väl kanske gör en okulär besiktning också när jag gör det här, och se hur mycket elementen rör sig. Kanske få ha på ett högpassfilter även om ljudet blir sämre.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi