Kablar i hammelrass!!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Kablar i hammelrass!!

Inläggav Fjonkalicious » 2014-02-21 17:33

När kablar hopar sig och snurrar ihop sig till stora nysten så brukar min kollega kalla det för hammelrass, eller i bästa fall kattaknull.

Har länge haft funderingar på om detta har en positiv inverkan på judet. Judet blir liksom inte lika likriktat, i kaos skapas det vackra liksom. Strömmen får färdas i vägar dom inte ens tänkt sig, kanske till ett visst motstånd men det blir vackrare övertoner.

Är det någon mer här som testat detta tweak?
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
hm2

Inläggav hm2 » 2014-02-21 17:36

nae. jag kör enbart bybees nu för tiden, pga svärtan.
"moralisk konsult". Tar nu även uppdrag inom etik-området.

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2014-02-21 19:15

Nej faktiskt inte! :)
Vi har diametralt olika mål verkar det som.

Bild

Bild
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2014-02-21 19:48

Vilka fina spolar :)

Användarvisningsbild
Bagaget

Inläggav Bagaget » 2014-02-21 20:05

smile skrev:Vilka fina spolar :)

Är det bättre att bunta i Z (eller vad man nu säger?)?

Användarvisningsbild
30Hzbone

Inläggav 30Hzbone » 2014-02-21 21:05

Brukar lägga mina kablar i liggande åttor, blir liksom oändligt vacker återjivning av judet, ju nå. :wink:
I'm only in it for the music.

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2014-02-21 22:03

smile skrev:Vilka fina spolar :)

:)

Två nätverkskablar (Cat 5e), två digitala bildkablar (HDMI 1.3/ Component), en optisk kabel samt en apparatkabel. Bortsett från apparatkabeln (som kanske skulle skapa en mindre möjlighet till destruktiva interferenser om den var lindad i en åtta), menar du att dessa kablars signaler påverkas av en linda på tre-fyra varv i den diametern? Måste inte "spolen" vara väldigt liten (tänker mig som lindad runt en knappnål), lindad väldigt många varv och med en otroligt tunn ledare för att påverka frekvenserna i dessa kablars signaler?

Ärlig fråga nu alltså, lär mig!
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-02-21 22:17

Det blir ingen spole :) I alla fall inte om ledare och återledare följer varandra i lindningen.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2014-02-22 11:08

Jag skojade mest :)

Även om det blir någon skillnad så är den nog försumbar.

Själv har jag så korta kablar som möjligt, och om det bli någon meter över någonstans så brukar jag också lägga dem i en liten ringla med ett eller två buntband så att det blir snyggt och smidigt :)

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2014-02-22 14:56

Så bra :)

Ja korta kablar är ju alltid att föredra. Men med dessa kablar spelar troligtvis inte skillnaden mellan en och tre meter någon roll, men handhavandet ju blir lättare och det blir mindre lindor här och var som stör återgivningssystemets mantra.

Känner mig dock nöjd än så länge med hur det ser ut tills jag skaffat mig en trevligare bänk för tekniken under tv (vilken för övrigt ska upp på väggen någon gång i framtiden). Då blir det ännu fler buntband!

Hur gör gemene kvinna (eller man) här på forumet med sina dolda kablage? Är det Fjonkalicious kausala "power listening"-nystan som gäller då det ändå inte syns/påverkar nämnvärt?
/Kåffa
Kontrollrummet

Återgå till Generellt om hifi