Olika digitala kommersiella format

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ragnwald

Olika digitala kommersiella format

Inläggav Ragnwald » 2005-11-03 20:22

Jag är besviken.

Ringt runt och pratat med ett flertal större hifi-handlare och samtliga svenska netsäljare av musik och kommit fram till att de inte är intresserade av de nya digitala formaten.

Komponenthandlarna demar inte dessa format och kan inte ge någon rekommendation av renodlade produktioner.

Skivsäljarna tillhandahåller inte ens någon sökfunktion för formaten.

Hos en del kan du finna formaten, om du i förväg vet vilken artist som producerats på formatet.

Dessutom påstod samtliga att jag var den enda som ring och efterfrågat produkterna.
Är jag verkligen den ende som är intresserad av att spela SACD och DVD-audio hemma i sin egen anläggning ? :?

Inte värst många rekommendationer av högklassigt inspelade DVD-A skivor med musik jag fick här heller under min skivtråd, så det är väl så dårå. :cry:

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-11-03 20:33

Kan tala för mig själv bara.. som man alltid bör kunna!

Jag har köpt två DVD-A plattor, men eftersom jag inte har mer än 2-kanaler högtalare utan TV/projektor så har jag kopplat ur DVDn och lånat ut den.

Har tänkt att jag skulle låna tillbaka den och testa plattorna igen (har bara spelat de infinitesimalt litet...), men där har tidspressen satt P! Jag är intresserad av DVD-A som format, men tycker det är för dyrt för att det ska bli intressantare än CD än så länge, varför jag lagt hela grejen på is.. Jag tycker dock det är bra att någon undersöker ämnet, så utvecklingen inte stannar upp dvs! :D

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2005-11-03 20:59

Förväxlingen är ju lätt att göra mellan musik-DVD, som ju är musik med film (oftast i 16 bitar) och det renodlade DVD-audio (alltid 24 bitar), som enbart är en ljudprodukt (ifs ibland med stillbilder).

Lyssnar själv fortfarande enbart på 2-kanal och helt vanliga högklassiga 2-kanalförstärkare.
Ska prova att koppla till ytterligare en 2-kanalförstärkare för bakkanalerna, bör ju gå utmärkt till de analoga flerkanalutgångarna på spelaren. Någon som kört på det viset ?

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2005-11-03 21:08

Nya vet jag inte om de kan kallas längre. Snart är de väl döda i alla fall. I min kurs i audioteknik på KTH hade vi just en gästföreläsare som är med i AES. Han var bland annat på AES konvent i New York för några veckor sedan och där var man tydligen ganska överens om att formaten inte hade någon framtid.

Jag har inte klart för mig vilka ljudformat som gäller för de nya blålaserskivorna. Man kan ju hoppas på något med MLP, men sannolikt kommer den ökade kapaciteten främst bilden till nytta. Om det blir MLP, så får man ju bra ljud och möjlighet till extramaterial som musikvideor, drm-format för datorn, intervjuer, utskrivbara idolplanscher et cetera på en vanlig blålaserskiva. Medelsvensson och skivbolagen borde gilla detta. Annars är frågan om man kommer att lansera en efterföljare till DVD-A och SACD med enbart ljud utan krav på navigation via bildskärm.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2005-11-03 21:21

Det är ju märkligt att man dömmer ut ett format innan gemene man hunnit skaffa sig spelare för endamålet.
Nu först går de ju att köpa för överkomliga penningar.

Personligen tror jag också att kombinationen ljud/bild är framtidens skivmedia. Som enbart ljudformat verkar ju MP3 tagit en allt för stor marknadsandel (om man nu kan kalla det så).

Nåja blir väl till att beställa skivor från USA. :?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-11-03 21:47

Ragnwald skrev:Det är ju märkligt att man dömmer ut ett format innan gemene man hunnit skaffa sig spelare för endamålet.
Nu först går de ju att köpa för överkomliga penningar.

Anledningen till att de först nu går att köpa för anständiga pengar kanske är att formaten är på väg ut.

/ B

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2005-11-03 21:58

Anledningen till att de dör är flera.

1) Industrin kunde inte enas om ett gemensamt format
2) Formaten kan inte kopieras som CD:n
3) Formaten kan inte köras digitalt utan massa speciallösningar (Firewire m.m.)
4) Det ena (SACD) har allvarliga inbyggda fel som diskvalicerar det som format

Det kanske viktigaste
5) CD:n är redan perfekt. Att ljudkvaliten uppfattas bättre på vissa DVD-A och SACD skivor beror till stor del på inspelningen, lite på apparaten men ingenting på att den återger högre frekvenser.

Personligen kommer jag inte att sakna dem. Länge leve CD:n (förutom de från Sony såklart)
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Återgå till Generellt om hifi