Tracy Chapman/Pink noise

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

bootstrap

Tracy Chapman/Pink noise

Inläggav bootstrap » 2014-02-24 07:17

Tracy Chapman - Fast car, näst bäst efter Pink noise för att testa högtalare med enligt Dr. Sean Olive på Harman international :)

https://www.youtube.com/watch?v=6NgkP8aABO4&feature=youtube_gdata_player

Ca 11:30 in i klippet.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-02-24 11:22

Vid 13.00 berättar Harman allt om blindtester. Intressant program och i listen bredvid ser jag ett lååångt program om högupplöst audio. Vojne, vem lurade in mig på youtube!?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-02-24 12:10

"There are more useful information on the side of a tyre than in a loudspeakers specification" (25.30) är ganska bra. Jag har nog aldrig läst någon specifikation på mina OA-52, men jag gissar att den inte avslöjar något om hur de låter.
Sitter nöjd :)

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2014-02-24 15:57

Olives blogg

http://seanolive.blogspot.se/

Programmet

http://harmanhowtolisten.blogspot.se/

Undrar vilka som kommer lyssna på Fast car på hög volym ikväll? :D

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-02-24 15:59

Intressant program.

En del av frågorna som kom var lite skumma kan jag tycka. Han lyckades dock svara bra iaf.

Deras lyssningsträningsprogram laddade jag hem. Skall bli intressant att testa.

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2014-02-24 16:44

Måste säga att jag gillade att han ursäktade sig och lär Sean prata klart om han råkade avbryta ett svar.

Användarvisningsbild
Bagaget

Inläggav Bagaget » 2014-02-24 19:56

Det var intressant.

Så även https://www.youtube.com/watch?v=ylloZe-3BHc Andrew Jones

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2014-02-25 17:41

Var inte imponerad av svaren och hans slutsatser.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-02-25 18:39

Callisto skrev:Var inte imponerad av svaren och hans slutsatser.
Vem menar du, Sean eller Andrew?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2014-02-25 19:16

Fast car är en av de låtar jag spelar om jag ändrat något eller av annat skäl är sugen på någon slags kritisk finlyssning. Roligt!
Jag gillar basen och hennes trevliga stämma. Texten gillat jag också, fast den kanske inte är så värst trevlig.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2014-02-25 20:16

paa skrev:

Det som Sean berättar är inget nytt och jag delar inte hans uppfattning när det gäller en del svar. Tycker han generaliserar en hel del.

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2014-02-25 21:40

Callisto skrev:
paa skrev:

Det som Sean berättar är inget nytt och jag delar inte hans uppfattning när det gäller en del svar. Tycker han generaliserar en hel del.

Lurigt det där. Att inte berätta för mycket (företags hemligheter) och att anpassa svaren för en tänkt målgrupp.

För mig var det iaf intressant men sen är jag nog en av dom mer okunniga audiofilerna här :-)

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2014-02-25 22:35

Callisto skrev:
paa skrev:

OK, men kan DU vara lite specifik om vad det är du tycker är fel?

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2014-02-25 23:06

DQ-20 skrev:
Callisto skrev:
paa skrev:

/DQ-20

Ett exempel är att musiker skulle vara "sämre lyssnare" är inte min erfarenhet, snarare tvärtom.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-02-25 23:12

Callisto skrev:
DQ-20 skrev:
Callisto skrev:
paa skrev:

/DQ-20

Ett exempel är att musiker skulle vara "sämre lyssnare" är inte min erfarenhet, snarare tvärtom.

Det där är lite dubbelt. Många musiker lyssnar igenom anläggningen och fokuserar på musiken mer än HiFi-karaktärerna.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-02-26 00:32

Nu har han ju dock gjort tester på detta och fått de resultatet så frågan är kanske om man har samma kriterier för vad som är en bra lyssnare.

Att musiker är bättre än vanliga Svenssons tror jag absolut och det säger de även i intervjun om jag inte minns fel, men att erfarna testlyssnare är ännu bättre på just testlyssning ser jag som en självklarhet. De är ju tränade för de specifika syftet. En musiker lyssnar förmodligen mer på musiken medans en testlyssnare fokuserar på ljudet.
Inget konstigt alls som jag ser det då personerna har helt olika erfarenheter och träning gällande ljud.
Sen kan man ju vara både och vilket säkerligen är bra det med.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2014-02-26 00:40

Att tränade testlyssnare som tränar efter att lyssna efter olika fel skulle vara bättre än musiker som många ggr lyssnar på tolkningen också förefaller helt rimligt.
Jag ser detta som forskning som säkerligen är väldokumenterad också. De (Harman) presenterar ju White Paper regelbundet.

Bara att upprepa proceduren och kolla om dina data sedan bekräftar vad du tror. Eller om de stödjer Harmans data.
Inget konstigt med det. Som med alla tester så gäller utfallet för testen och de har väl inte bevisat att motsatsen inte skulle kunna hända heller?

Personligen är min erfarenhet att musiker är högst blandat bra på att lyssna på olika utrustningar och höra skillnader och inte så få av dom jag kom i kontakt med har haft ganska normala anläggningar.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2014-02-26 08:36

bootstrap skrev:Undrar vilka som kommer lyssna på Fast car på hög volym ikväll? :D

Efter det så passa på att spela "Mountains of things" från samma skiva.

Användarvisningsbild
Bagaget

Inläggav Bagaget » 2014-02-26 09:14

Spelade den kvällen innan denna tråd när jag kopplat upp anläggningen efter flytt. Och Dire Straits Love over gold.

Tyvärr bara på "sent på kvällen som ny granne"-volym :(

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2014-02-26 13:13

Callisto skrev:Ett exempel är att musiker skulle vara "sämre lyssnare" är inte min erfarenhet, snarare tvärtom.

Tja. Vad gäller Olive är det väl snarare en slutsats från kontrollerade försök med många lyssnare än någon allmän "erfarenhet" från några snubbar han känner. Olives verksamhet är ju en fortsättning av Tooles arbeten så det finns en stor upparbetad empirisk kunskapsbas att ta ifrån varav delar är publicerade.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2014-02-26 15:29

Jag kan ju tycka att det är musiken som ska komma i första hand. En "duktig" lyssnare hör musiken i första hand och inte "ljud". Träna någon att höra små nyanser gällande ljudet kommer ta bort glädjen hos den lyssnaren. Den personen kommer att sitta och lyssna på ljuden och analysera istället för att njuta av musiken.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-02-26 15:41

Callisto skrev:Jag kan ju tycka att det är musiken som ska komma i första hand. En "duktig" lyssnare hör musiken i första hand och inte "ljud". Träna någon att höra små nyanser gällande ljudet kommer ta bort glädjen hos den lyssnaren. Den personen kommer att sitta och lyssna på ljuden och analysera istället för att njuta av musiken.

Fast om du skall utvärdera just ljudet så är det ljudet du skall fokusera på kan jag tycka.
Som sades i intervjun så lyssnas det på allt från testtoner och korta musiksnuttar till riktig musik. Att utvärdera ljudkvalité från testtoner är det inte alla som kan. Det kräver träning.

Att träna någon att höra små fel och skillnader i ljudet gör man inte för att denna skall få mer glädje av att lyssna på musik. Det görs för att kunna använda denna person som ett mätinstrument för att utvärdera högtalarna(eller valfri apparatur).

Samt att man kan njuta av musik trots att man hör felen, annars skulle inte musiker kunna lyssna på musik. Detta pratar de också om i intervjun. På samma sätt som att musiker oftare hör de fel som artisterna gör jämfört med en vanlig Svensson så kommer de tränade lyssnarna att höra fel hos ljudet som musikerna inte gör.
Om det sedan gör att musiker och testlyssnare njuter mindre av musiken pga del fel som de upptäcker är möjligt, men det är inte relevant för testlyssningen som sådan enligt mig.

Återgå till Generellt om hifi