Tonkurveutjämning à la ReplayGain

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rockdude

Tonkurveutjämning à la ReplayGain

Inläggav Rockdude » 2014-02-16 14:58

Satt och funderade lite på fonograms olika tonkurvor. En del är basfattiga, andra "hängmattiga", vissa har överdriven diskant mm.

Skulle det gå att programmera ett insticksprogram till t.ex Foobar, som jobbar på samma sätt som ReplayGain gör för medelnivån?

Typ som Normalized Average Spectrum-komponenten i MasVis.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-02-16 17:44

Vad gör funktionen "replay gain"? Om den lägger fonogrammen på samma medelnivå slipper man att passa med volymkontrollen mellan olika album.

Användarvisningsbild
Rockdude

Inläggav Rockdude » 2014-02-16 17:55

ReplayGain är för mig livsnödvändigt :-) Jag gillar att köra shuffle på alla låtar, och utan RG kan det vara risk för hjärtattack, då det kan skilja 20dB i medelnivå på olika album.

Min tanke var att på samma sätt som man scannar en låt eller albums medelnivå, skulle det gå att scanna av klangbalansen, som av olika skäl kan vara skev. Dålig monitorlyssning vid mix eller mastring t.ex.

Detta värde skulle alltså taggas in i filen och lämplig eq automatiskt läggas till vid uppspelning.

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2014-02-16 18:13

Inspelningens klangbalans kanske är avsiktlig...

Användarvisningsbild
Rockdude

Inläggav Rockdude » 2014-02-16 18:21

Zzombie skrev:Inspelningens klangbalans kanske är avsiktlig...

Så är det säkert i många fall, hissad diskant är en del av loudness war.

'Artistiska val' och dylikt är inte ämnet för den här tråden. Det är klangbalans. Kan vara gamla historiska inspelningar som skulle må bra av lite eq. Kanske lite som öhmans filter fast digitalt och och direkt i musikfilen med metataggning.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-02-16 18:44

Men om ämnet är automatinställning av klangbalans så är det ändå i allra
högsta grad relevanta synpunkter det där om avsiktligheten.

Det går helt enkelt för en maskin att lägga medelnivån rimliga lika för ett
stort antal fonogram, men det går inte för en maskin att veta vilken klang-
balans någon inselning skall ha. Den kan ju vara olika av så många olika
skäl.

Att ljusa klanger kan skapas i mängd,
betyder ju inte att klangen är vrängd

- - - .

En liten orkester med flöjt, cymbal och triangel låter ju inte för ljus bara för
att den låter ljust.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Rockdude

Inläggav Rockdude » 2014-02-16 18:59

IngOehman skrev:Men om ämnet är automatinställning av klangbalans så är det ändå i allra
högsta grad relevanta synpunkter det där om avsiktligheten.

Det går helt enkelt för en maskin att lägga medelnivån rimliga lika för ett
stort antal fonogram, men det går inte för en maskin att veta vilken klang-
balans någon inselning skall ha. Den kan ju vara olika av så många olika
skäl.

Att ljusa klanger kan skapas i mängd,
betyder ju inte att klangen är vrängd

- - - .

En liten orkester med flöjt, cymbal och triangel låter ju inte för ljus bara för
att den låter ljust.

Vh, iö

Det låter rimligt, trodde inte det skulle vara lika enkelt som att lägga en jämn medelnivå!
Tänkte dock att det skulle finnas en detekterbar skillnad på eq-förändringar som är gjorda på hela mixen. Kanske går inte det.

Kanske det kunna finnas en databas på kända klangliga fel som vissa inspelningar dras med. Så att dessa kan läggas in in som metadata i filen.

(Så man slipper göra som lektor Carl Munthe och märka varje skiva med tonkontrollsinställningar och därefter gå fram och skruva på anläggningen.)

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2014-02-16 19:04

RogerGustavsson skrev:Vad gör funktionen "replay gain"? Om den lägger fonogrammen på samma medelnivå slipper man att passa med volymkontrollen mellan olika album.

http://wiki.hydrogenaudio.org/index.php ... ReplayGain

ReplayGain is the name of a technique invented to achieve the same perceived playback loudness of audio files. It defines an algorithm to measure the perceived loudness of audio data.

ReplayGain allows the loudness of each song within a collection of songs to be consistent. This is called 'Track Gain' (or 'Radio Gain' in earlier parlance). It also allows the loudness of a specific sub-collection (an "album") to be consistent with the rest of the collection, while allowing the dynamics from song to song on the album to remain intact. This is called 'Album Gain' (or 'Audiophile Gain' in earlier parlance). This is especially important when listening to classical music albums, because quiet tracks need to remain a certain degree quieter than the louder ones.

ReplayGain is different from peak normalization. Peak normalization merely ensures that the peak amplitude reaches a certain level. This does not ensure equal loudness. The ReplayGain technique measures the effective power of the waveform (i.e. the RMS power after applying an "equal loudness contour"), and then adjusts the amplitude of the waveform accordingly. The result is that Replay Gained waveforms are usually more uniformly amplified than peak-normalized waveforms.
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2014-02-16 20:59

Det liknar automatik på kameror, alla bilder ser likadana ut.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-02-16 22:21

Ja fy för den lede. Sameness är avskyvärt.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2014-02-16 22:42

ReplayGain 1.0 specification

http://www.replaygain.org/

(det finns tabeller, figurer och log-formler :P)
When routine bites hard

Användarvisningsbild
heliac

Inläggav heliac » 2014-02-17 09:15

Jag har oxå retat mig på låtar inom samma genre som låter olika eq- och nivåmässigt.

Innan streamingen fanns var det ju inte helt ovanligt att man skruvade på tonkontroller, eller satte på eller av loudness när man bytte skiva.

När man spelade in blandband (dåtidens spellistor :) så optimerade man ju inspelningsnivån på kassettdäcket inför varje låt.

Jag hade till och med en eq före däcket, och gjorde just det som trådskaparen efterlyser.

Ibland kunde "sameness" faktiskt vara bra. Tex, när man tog med ett blandband till bilen.

På 90-talet micklade jag med soundforge och hade en stor mängd mp3-filer som var nivåmatchade och eq-korrigerade.

Som deejay var eq ett viktigt verktyg, i alla fall förr när mixarna skilde sig kraftigt åt i färgning. Att bara titta på VU-mätare eller diodstaplar i ett discjockeybås utan medhörning var ingen höjdare. För att ge publiken en skön upplevelse på dansgolvet är det ju lika viktigt hur det låter, som hur högt det låter.

Radion gör ju egentligen likadant med multibandskompression osv. Något som vissa stationer överdriver ordentligt dock.

Jag lyssnar givetvis även på musik helt utan påverkan av tonkontroller.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-02-17 10:57

Är replay-gain en kompressor, ?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-02-17 11:01

Jag vill nog undvika en automatisk process, men det är kanske inte den där ReplayGain?

Demo-CD eller demo-fil, brukar jag nivåmatcha i Soundforge. Jag låter spåret med högsta crest-faktorn styra de andra spåren till samma medelvärde (RMS). Det blir ofta -26 dBFS (RMS). Många nyare inspelningar ligger ofta kring -12 dBFS (RMS).

Användarvisningsbild
Rockdude

Inläggav Rockdude » 2014-02-17 11:14

ReplayGain scannar igenom filen för att hitta medelnivån. Hänsyn tas till hörsens känslighet vid olika frekvenser.
Därefter sätts ett gainvärde som sparas som metadata i filen som en tagg. Ingen påverkan på själva musikinnehållet alltså!!!!

Ett tokkomrimerat spår kan då hamba på -15dB, medans Muddy Waters Folksinger hamnar på +4dB. Det går alltså att spela dessa efter varann utan upplevd skillnad i medelnivå.

Obs, alltså ingen komprimering, ingen åverkan på dynamiken.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-02-17 11:19

Jag gillar inte automatik i allmänhet så jag har stängt av allt sådan och justerar nivån på traditionellt vis. :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-02-17 12:17

Rockdude skrev:Ett tokkomrimerat spår kan då hamba på -15dB, medans Muddy Waters Folksinger hamnar på +4dB.

Om det är dBFS kan inget hamna över 0 dBFS. Över nollan brukar indikera en komprimering av något slag. Så är det ju i VLC.

Hur är det med Spotify om man bockar i "Set the same volume for all tracks"?

Användarvisningsbild
Rockdude

Inläggav Rockdude » 2014-02-17 13:15

RogerGustavsson skrev:
Rockdude skrev:Ett tokkomrimerat spår kan då hamba på -15dB, medans Muddy Waters Folksinger hamnar på +4dB.

Om det är dBFS kan inget hamna över 0 dBFS. Över nollan brukar indikera en komprimering av något slag. Så är det ju i VLC.

Hur är det med Spotify om man bockar i "Set the same volume for all tracks"?

Replaygain fungerar inte på det sättet. Den spelar i det fallet upp spåret med +4dB gain, ingen komprimering av dynamiken sker.
Om jag nu inte missuppfattat det hela, någon tekniskt mer bevandrad person får gärna kolla upp det. En länk finns ju postad högre upp i tråden.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-02-17 16:32

Men vem fan vill lyssna på "tok-komprimerade" (lustigt språk)?
Sådana spår bör väl inte vara med i spellistan över huvud taget?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2014-02-18 21:29

Men vem fan vill lyssna på "tok-komprimerade" (lustigt språk)?

Dessvärre är det på det viset att i princip all nygjord populärmusik är mastrad på det här viset. Vanliga konsumenter har svårt att påverka detta. Åtskilligt är redan skrivet om det hela...
Man har ett val: Antingen lyssnar man ibland på sånt som ungdomen spelar och även annan nygjord populärmusik i tillägg till allt gammalt som man ändå spelar.
Eller så håller man sig till populärmusik (i den mån man spelar sådant) mastrad före typ 1990.

Enkelt men samtidigt sorgligt...
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-02-18 22:53

Morello skrev:Men vem fan vill lyssna på "tok-komprimerade" (lustigt språk)?

Mja, det betyder ju att man måste låta bli att lyssna på hela genrer.

Replay gain är fö genialiskt, åtminstone som idé, eftersom det tar bort hela incitamentet till tokmaximering.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-02-18 23:04

Vad är tokmaximering? :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-02-18 23:53

petersteindl skrev:Vad är tokmaximering? :)

Loudness war/söndermastring. Hatat barn har många namn.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2014-02-18 23:55

Jag tycker nog att nyutgivna album har börjat låta bättre och bättre på sista tiden. Någon mer som gjort samma observation?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-02-19 00:31

KarlXII skrev:Jag tycker nog att nyutgivna album har börjat låta bättre och bättre på sista tiden. Någon mer som gjort samma observation?

Har du kollat hörseln nyligen? Bytt musiksmak?

Jag tycker nog att rätt mycket låter illa, framför allt verkar folk helt ha tppat hämningarna map pumpning. Men visst kan det låta renare är förr, med lägre distorsion, det kan jag kanske hålla med om. Masteringspluggarna kanske har blivit bättre, för inte har toppfaktorn ökat.

Men som sagt, det beror väldigt mycket på genre.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
heliac

Inläggav heliac » 2014-02-19 16:56

KarlXII skrev:Jag tycker nog att nyutgivna album har börjat låta bättre och bättre på sista tiden. Någon mer som gjort samma observation?

Jodå. I takt med att man uppdaterar sin anläggning så låter det bättre och bättre :D

Skämt åsido. Är nog benägen att hålla med, finns både nytt och gammalt som låter bra. Fast på olika sätt.

Användarvisningsbild
Rockdude

Inläggav Rockdude » 2014-02-19 19:32

Jag tycker Replaygain funkar bra. Det är väl ungerfär samma princip som EBU R128?

För att återgå till ursprungsinlägget. Jag gjorde väl en tankevurpa när jag tänkte mig en komponent (insticksprogram) som skulle känna av diverse sned eq.

Men lite fiffigt tycker jag det skulle vara med möjlighet att spara en eq-inställning i en metadata-tagg. Som i sin tur kan aktivera en lämlig förinställd eq för att mildra felen från t.ex en skiva mixad med knasig monitorlyssning.

Användarvisningsbild
Rockdude

Inläggav Rockdude » 2014-02-21 17:37

Finns en plugin som heter R128gain. Någon som testat?
http://r128gain.sourceforge.net/

Användarvisningsbild
Rockdude

Inläggav Rockdude » 2014-02-26 20:35

Rick James skiva Street Songs är officiell referensskiva för ReplayGain, och har följaktligen albumgainvärde 0.00 dB!
Bild

Skämt åsido, från den här cd:n från 1986.
Bild

Så här MasVisar den:
Bild
Bild

Återgå till Generellt om hifi