Digital USB, Squeezebox Touch?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2014-02-12 22:35

Jopp, inga prob här, har router och Netgear NAS, finns ingen anledning att köpa skitdyra grejer som det knappt hörs skillnad på...har dock en Quad USB DAC efter SBT:n.
Senast redigerad av Zzombie 2014-02-13 08:41, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
robotno

Inläggav robotno » 2014-02-12 22:56

Låter bra. Själv tänker jag använda min Pioneer n-50 som dac via usb tills ekonomi finnes för inköp av Primares dac-30.
Of all the things I've lost, I miss my brain the most. /Ozzy Osbourne

Användarvisningsbild
Perka

Inläggav Perka » 2014-02-13 10:31

Glöm inte bort att testa de andra "in-kanalerna" också. Inte nödvändigtvis så att USB är det bästa! Gissar att N50 har både optisk och spdif?

Häls Per

Användarvisningsbild
robotno

Inläggav robotno » 2014-02-13 12:49

Jeps, båda varianterna finns där och alla skall testas. :)

Dock har jag en del 24/192 material som jag har för mig inte funkar ut via sp-dif på SB'n. Kan ha fel, test skall göras. Tror hur eller hur att maskinen snart är på väg, så snart så skall det provas och testas.

Användarvisningsbild
robotno

Inläggav robotno » 2014-02-28 19:50

SBT'n har anlänt. :) Varför köpte jag inte denna underbara lilla pjäs när jag först fick ögonen på den för några år sedan.? Mina önskemål angående musikstreamer är nu fullgjorda, äntligen.

Ville ju slippa det här jävla cancerträsket med wifi och annat otyg. Trodde dock först att displayen skulle vara för liten att tyda från lyssningsposition, men texten blir ju automatiskt större när man börjar att använda fjärren, perfekt. Skrollning funkar ju blixtsnabbt vilket är skönt när man har ett stort bibliotek. Sökfunktion från fjärren, gott. (märkligt att inte Pioneer implementerat detta på N-50 som jag nu använder som DAC så länge innan byte till annan renodlad sådan). Att skrolla igenom typ 100 skivor från N-50'ns fjärr tar nog 1min eller nåt.

Mitt enda lilla irriterande bekymmer är att när jag använder USB:porten som digitalutgång med "enhanced digital output" hacken så funkar radiostationer perfekt. När jag switchar mellan 44.1khz sända kanaler klockas min DAC om till detta och när jag sedan väljer en som sänder i 48khz så klockar den om till 48khz, All well. Det är när jag börjar spela mina egna flacfiler som det märkliga börjar. Börjar jag att spela en 44.1 fil så klockas alltid N-50 till 48khz, men den samplar inte upp signalen utan spelar 44.1 filen för fort. Byter jag sedan till ex. en 192 fil så klockar den ner sig till 44.1 med ett ringmodulatorliknande ljudresultat, Hastigheten verkar dock stämma. Byter jag sedan raskt tillbaka till en 44.1 fil så klockar den om signalen till 192khz med samma ringmodulatorliknande ljud? Hastigheten på musiken verkar även här dock stämma? Detta är alltså med USB ut. Kör jag standard sp/dif-coax eller optisk funkar ALLT som det ska i alla samplingsfrekvenser och bitdjup. Märkligt, men kanske ännu märkligare att internetradio funkar med USB:utgången.

Jaja. N-50 ska ju bort såsmåningom till förmån för en ny DAC. Lite sugen på att fördjupa mig lite i Primare DAC-30. Det är bara frustrerande att byta coaxkabel hela tiden mellan min videostreamer (som bara har coax ut) och SBT'n.

Har postat detta problem på Squeezeboxforumet och hoppas på nån form av fix eller lösning. Men om nån här vet vad det kan bero på får ni mer än gärna flika in.

/

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2014-02-28 22:39

Jag tror jag har något liknande med 24/192-filer, samplade dock ned dem till 24/96 så jag slipper kludda...innan jag flyttade funkade 24/192 perfekt...du la väl in frågan här förresten? http://forums.slimdevices.com/forumdisp ... ebox-Touch

Användarvisningsbild
robotno

Inläggav robotno » 2014-03-01 00:23

Yepp.. I EDO:tråden.

Det märkliga i mitt fall är ju att jag egentligen inte kan spela några samplingsfrekvenser korrekt överhuvudtaget. Men radio funkar perfekt. Börjar att fundera på om det har nåt med hur servern hanterar mina filer. Söker jag på nätet angående bästa inställningar för ljudkvaluttan osv så snackar alla om att ställa in servern att transkoda filerna i datorn så att sbt'ns hårdvara slipper, för att spara prestanda osv och lägga krut på andra delar av hårdvaran i sbt'n..

Tänkte att det kanske är nåt att lirka med och testa lite för att få mina filer att funka?? Trial and error brukar funka i slutändan. ;) Problemet är att jag inte har en susning om hur man ens / var man ens ställer in detta. Hittar inga guider eller trådar som tar upp det.

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2014-03-01 02:09

Det finns en fil som du kan skapa som heter "custom-convert.conf". Man ska lägga den den i samma katalog som convert.conf, i mitt fall ligger den vanliga filen här: /etc/squeezeboxserver/convert.conf

Läs lite här om hur du blir av med MP3-felen:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=42264&list=full

Du kan säkert hitta om du googlar på "custom-convert.conf" vad du vill göra.

Användarvisningsbild
robotno

Inläggav robotno » 2014-03-01 03:52

Kanske ska tillägga att ALL min musik är i flac. Det mesta i 16/44.1, men även en hel del i 24/96 samt 24/192. Nja.. ok en och annan .wav bor nånstans därinne med.

Ska undersöka custom-convert.conf

Föregående

Återgå till Generellt om hifi