Jag har förmågan att stundtals glömma tänka. Ibland inte bra men det finns ljusa stunder då det är rätt..
Det har tex visat mig vägen till att inhandla en app från Audio Tools. Till denna har jag dessutom skaffat en extern electret mic av bättre slag som sticks in i hörpluttsuttaget ( uttryck fnns ej i SAOL f.n.).
Det är inte nog med att det går att mäta FTT, RTA, SPL, oscilloscop 2 ch, mm det finns även signalgenerering och allt går att använda på korsan o tvärsan. Förutom kalylatorer finns ytterligare optioner som ETC, step mm.
Upplösningen är 16 bitar/48k och filtrering A/C/Flat. Oktavband från 1-1/48, ställbar sampling till 32k, max o min visning, kalibrering, inspelning, osv i det oändliga.
Ja det är en kul grunka och användbar till mycket. Jag har kalibrerat den mot en kalibrerad mätmicrofon. Avvikelsen är vid noggrann riggning mindre än 0,5 dB i audiobandet och vid rumstemperatur.
Nu änvänder jag den mer för att få en indikation innan jag börjar mäta på¨allvar. Signalgeneratorn har lägre SNR än min riktiga... och det är smidigt att peta in en signal där behov uppstår.
Frågan har varit hur högt och vid vilken bandbreddsnoggranhet man kan mäta. Min högsta mätningsnivå har legat vid 111dB av skärt brus. Plågsamt högt men det verkar stämma bra.
Jag har även använt den i bilen för att mäta vibrationsljud från hjulupphängning. Trots hög bullernivå var det lätt som en plätt att särskilja de lågfrekventa ljuden som var i fokus. Fungerar mao bra för mina behov

[/url]