Musiken kan komma med enkla medel!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerStromgren

Musiken kan komma med enkla medel!

Inläggav PerStromgren » 2014-03-01 20:05

Jag sitter just nu med en bit ost och en skvätt merlot vid öppna spisen och lyssnar på härlig jazz. Den kommer till mig via synnerligt enkla don, en anläggning som jag betalt 1100:- för. En beggad SB, en dito Semicon 77 och ett par popboxar. Musiken står Swiss Radio Jazz för. Ibland undrar jag varför jag måste jaga välljud via banklånstora investeringar! Det låter ju utmärkt, detta!

Så jäkla trivsamt, det får bli en ostbit till!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-03-01 20:08

Skulle du behöva mer välljud än så är det väl bara att dra dig in i salongen och njuta av huvudanläggningen. Mycket bättre än så kommer det inte att låta hur många miljoner du än spenderar. Lite. Men inte mycket. Utväxlingen per krona är synnerligen låg när du har det du har att utgå från.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-03-01 20:13

Jo, kanske. Men jag har ingen öppen spis i salongen, tyvärr. Hårt liv.

:)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2014-03-01 20:48

Där ser man vad rätt grejer och stämning gör för upplevelsen. Och pop-boxarna gör verkligen inte bort sig med det materialet, man kan nästan tänka sig att dom är gjorda för att återge sånt på ett trevligt sätt. Jag har haft riktigt trevliga jazz-sessioner med sonab oa5mod2 :)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-03-01 22:58

Ge mig rätt vin med rätt tilltugg å jag kan stornjuta av musik t.o.m. uppspelandes
på en s.k. "Bergsprängare" av medioker kvalisort . . . typ. :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2014-03-01 22:59

Och ibland är det tvärtom; att man sitter i salongen och inte förmår njuta av musiken. Familjen gjorde det ödesdigra misstaget att låta Andra Chansen fylla ut lyssningsrummet ikväll! När bidragen spelades för andra och tredje gången var jag tvungen att känna efter om jag hade en dumstrut på huvudet. Varför gör man TV-program på det här viset? Det förstör ju hela grejen med att kunna lyssna och ev njuta av lite nyskapad svensk musik.

Och att låta Nour dra underlivsskämt som "sug på den, som pojken sa" är ju riktigt unket, i direktsändning en lördagskväll.

Nej, heder åt den som väljer jazz och Merlot framför brasan!

Användarvisningsbild
robotno

Inläggav robotno » 2014-03-02 00:24

Kalejdokom skrev:Och att låta Nour dra underlivsskämt som "sug på den, som pojken sa" är ju riktigt unket, i direktsändning en lördagskväll.

Jaa... vart är världen på väg egentligen.. :lol:
Of all the things I've lost, I miss my brain the most. /Ozzy Osbourne

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-03-02 08:19

Laila skrev:Ge mig rätt vin med rätt tilltugg å jag kan stornjuta av musik t.o.m. uppspelandes
på en s.k. "Bergsprängare" av medioker kvalisort . . . typ. :)

Jo, visst blir musiken litet extra skimrande av vin och ost, så är det.

Nu är vinet utbytt mot te, osten mot rågbröd, brasan mot DN och jazzen mot Kalivos symfoni nr 6. Inte så jäkla tokigt det heller på popboxarna!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2014-03-02 11:09

Kalejdokom skrev:Och ibland är det tvärtom; att man sitter i salongen och inte förmår njuta av musiken. Familjen gjorde det ödesdigra misstaget att låta Andra Chansen fylla ut lyssningsrummet ikväll! När bidragen spelades för andra och tredje gången var jag tvungen att känna efter om jag hade en dumstrut på huvudet. Varför gör man TV-program på det här viset? Det förstör ju hela grejen med att kunna lyssna och ev njuta av lite nyskapad svensk musik.

Och att låta Nour dra underlivsskämt som "sug på den, som pojken sa" är ju riktigt unket, i direktsändning en lördagskväll.

Nej, heder åt den som väljer jazz och Merlot framför brasan!

Låter som ett underbart tillfälle att dra på långpromenad istället. Eller utföra "akut och nödvändigt" underhåll på bilen i garaget. Eller egentligen vad som helst.

Jag minns en gång för en massa år sedan då jag bodde på vandrarhem strax utanför Sälen. Det fanns en TV. Så det blev omröstning om vi skulle se "Rymdimperiet slår tillbaka" eller melodifestivalen... Jag förlorade med 7 mot 1. 3 låtar stog jag ut. Sedan var det bara att gå och lägga sig.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2014-03-03 18:44

+ på den! Bra musik är alltid bra musik om man skiter i hur det låter...
/Krister

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-03-03 21:35

Kalivo? Hmm... Ohört

Användarvisningsbild
Jonas

Inläggav Jonas » 2014-03-03 21:54

Brukar lyssna på någon trevlig P2 konsert när jag bastar, via en Tandberg TR2025 och OA5:1 eller en OD11 i mono. Brukar bli trevliga avkopplande stunder, krävs inte så mycket för att komma nära musiken.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-03-03 22:21

Jonas skrev:Brukar lyssna på någon trevlig P2 konsert när jag bastar, via en Tandberg TR2025 och OA5:1 eller en OD11 i mono. Brukar bli trevliga avkopplande stunder, krävs inte så mycket för att komma nära musiken.

Sant, jag byter om till mina hifi-jeans, en lagom sladdrig t-shirt och sitter oftast barfota när jag lyssnar i mörkret. Fast det e förstås vid "finlyssning".

Användarvisningsbild
Tompa_39

Re: Musiken kan komma med enkla medel!

Inläggav Tompa_39 » 2014-03-04 17:04

PerStromgren skrev:Jag sitter just nu med en bit ost och en skvätt merlot vid öppna spisen och lyssnar på härlig jazz. Den kommer till mig via synnerligt enkla don, en anläggning som jag betalt 1100:- för. En beggad SB, en dito Semicon 77 och ett par popboxar. Musiken står Swiss Radio Jazz för. Ibland undrar jag varför jag måste jaga välljud via banklånstora investeringar! Det låter ju utmärkt, detta!

..jag är helt off :(

'popboxar' ...? vad är det ?

EDIT:

Jaha Carlsson-grejer, javisstja :)
Original A8T CD player / Squeezebox Classic -> ONKYO Tx-8220 -->Audiovector Mi3 Super

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Musiken kan komma med enkla medel!

Inläggav PerStromgren » 2014-03-04 17:09

Tompa_39 skrev:
PerStromgren skrev:Jag sitter just nu med en bit ost och en skvätt merlot vid öppna spisen och lyssnar på härlig jazz. Den kommer till mig via synnerligt enkla don, en anläggning som jag betalt 1100:- för. En beggad SB, en dito Semicon 77 och ett par popboxar. Musiken står Swiss Radio Jazz för. Ibland undrar jag varför jag måste jaga välljud via banklånstora investeringar! Det låter ju utmärkt, detta!

..jag är helt off :(

'popboxar' ...? vad är det ?

EDIT:

Jaha Carlsson-grejer, javisstja :)

Så här ser mina ut.

Bild
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 53#1279153
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
jeff_belowski

Inläggav jeff_belowski » 2014-03-04 17:13