Och rätt har du. 
Inte i att det alltid måste vara så, men att det ofta när så är fallet att
man tycker slutna lådor är mera högupplösta, är det av de skäl som 
du nämner. 
Vh, iö
			Moderator: Redaktörer

schmutziger skrev:Hade varit intressant att jämföra slutet med basreflex.
med följande krav:
De båda lådorna skall medelst signalbehandling få en tonkurva som är sinsemellan intill förvillelse lika.
bla med samma -3db punkt osv.
schmutziger skrev:De flesta gånger jag har haft invändningar mot basreflex så har det primärt handlat om en för hög avstämning,
dvs jag hör att det fattas en massa information.
Och om man vet att det finns mer så är det lätt hänt att tycka att slutna är mer upplösta
så om man hp filtrerar båda så får man ju lite mer kött på benen vad man egentligen tycker är bäst.
schmutziger skrev:med att båda ska hp filtreras så tänker jag kring att ett HP lågt i frekvens kanske inför en fördröjning som kanske kan vara utslagsgivande i ett test om bara den slutna får det.

IngOehman skrev:schmutziger skrev:Hade varit intressant att jämföra slutet med basreflex.
med följande krav:
De båda lådorna skall medelst signalbehandling få en tonkurva som är sinsemellan intill förvillelse lika.
bla med samma -3db punkt osv.
Det heter dB. Men oavsett det så blir ju en sådan jämförelse omöjlig att
göra rättvis. Och hur man än försöker så ÄR ju just tonkurvekvaliteterna
dessutom en av de saker som representerar respektive system.
Om man tar bort tonkurveskillnaderna så är det bara olinjära egenskaper
kvar, och hur de yttrar sig (vilket system som beter sig bättre) beror då
helt på vilken tonkurva som man har bestämt att de båda skall eq:as till.
Om man väljer en eq som passar basreflexsystemet så kommer den slutna
att framstå som klart sämre (högre distorsion inom hela systemets band-
bredd och dessutom mycket sämre ljudtrycksförmåga) och väljer man en
eq som liknar en sluten lådas så kommer basreflexsystemet att vara mer
eller mindre obrukbart på grund av trubbel i det subsoniska registret.schmutziger skrev:De flesta gånger jag har haft invändningar mot basreflex så har det primärt handlat om en för hög avstämning,
dvs jag hör att det fattas en massa information.
Och om man vet att det finns mer så är det lätt hänt att tycka att slutna är mer upplösta
så om man hp filtrerar båda så får man ju lite mer kött på benen vad man egentligen tycker är bäst.
Fast då tar man ju bort just det som skiljer dem. HP-filtrerar man tillräckligt
så blir det helt egalt om man väljer slutet eller basreflex.schmutziger skrev:med att båda ska hp filtreras så tänker jag kring att ett HP lågt i frekvens kanske inför en fördröjning som kanske kan vara utslagsgivande i ett test om bara den slutna får det.
Sämre ideer än en HP-filtrerad sluten låda är sällsynta. Det är receptet för
att ta bort den sista poängen slutna lådor har.
Men det sagt så finns det ju gott om exempel på när det är förnuftigt att
HP-filtrera slutna lådor, nämligen när det finns ytterligare ett högtalarsystem
inblandat i ekvationen, som arbetar med lägre frekvenser. T ex när det man
HP-filtrerar är ett mellanregisterelement eller basen i en topp.
Vh, iö

schmutziger skrev:
Kan bjuda på en:
LMS Ultra 18" parat med 6,5" slavbas. DET är en sämre ide än att hp filtrera en sluten baslåda vid kanske 19Hz.

schmutziger skrev:Men hur ska man annars utreda?
kanske:
1. bandbegränsa insignalen nedåt, då slipper man hp filtret
2. låta tonkurva vara lika till dess br-systemet faller

NHT 3.3 går mycket djupt i frekvens. Man kan höra pulserande djupa basljud i viss musik som går förlorad helt i vilket basreflexsystem som helst. De pulserande ljuden sys ihop till ett enda ljud. Det måste ha med hur själva högtalarna omvandlar signalen att göra (alltså fasbeteendet hos högtalarna i sig) iom att det blir så markant skillnad i artikulation trots normala rum med efterklang och rumsmoder osv.DQ-20 skrev:Här har jag lite hypoteser om varför slutna lådor kan uppfattas som mer artikulerade:
1. Begränsad bandbredd. Den tydlighet man uppfattar har att göra med att rummets resonanser inte slås an pga av begränsad nivå i lågbasen.
2. Större antal. Om man vill ha tillräckligt ljudtryck i lågbasen och använder EQ behöver man fler lådor och element. Fler lådor ger större möjlighet att bekämpa rumsresonanser med hjälp av placering vilket kan ge bättre artikulering.
Ingen av dessa hypoteser har egentligen med konstruktionsprincipen som sådan att skaffa.
Opps. Detta är bara lite illvilliga hypoteser från en dilettant. Något att diskutera helt enkelt.
/DQ-20

bakerman22 skrev:schmutziger skrev:
Kan bjuda på en:
LMS Ultra 18" parat med 6,5" slavbas. DET är en sämre ide än att hp filtrera en sluten baslåda vid kanske 19Hz.
Inte om sexochenhalvtummaren har en linjär slaglängd oneway på sisådär fyra decimeter.

DQ-20 skrev:schmutziger skrev:Men hur ska man annars utreda?
kanske:
Frågan är VAR bandbreddsbegränsningen skall ligga och VAR tonkurvan för BR-systemet skall falla när man gör jämförelsen. Det finns ju massor av sätt att dimensionera när man frångår vad man kan anse vara en "optimal" tonkurva.
/DQ-20

IngOehman skrev:Så vad menar han egentligen???

IngOehman skrev:DQ-20 skrev:schmutziger skrev:Men hur ska man annars utreda?
kanske:
Frågan är VAR bandbreddsbegränsningen skall ligga och VAR tonkurvan för BR-systemet skall falla när man gör jämförelsen. Det finns ju massor av sätt att dimensionera när man frångår vad man kan anse vara en "optimal" tonkurva.
/DQ-20
När jag läser schmutzigers inlägg är det andra saker som jag reagerar på.
1. Vad anser han t ex att "bandbreddsbegränsa signalen nedåt" betyder?
Inte att den är HP-filtrerad uppenbart...
Normalt är det han skrev ju bara ett annat sätt att skriva just "HP-filtrera".
2. Och är inte också "låta tonkurva vara lika till dess br-systemet faller" ett
sätt att skriva eller antyda "HP-filtrering"?
Så vad menar han egentligen???
- - -
Vh, iö

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster