att det var så enkelt :O
Moderator: Redaktörer
Martin skrev:Lär ju låta fett bara genom att nivån är höjd med 6dB: mer av allt!
MichaelG skrev:Martin skrev:Lär ju låta fett bara genom att nivån är höjd med 6dB: mer av allt!
Jag började att spela ganska svagt och blindtestade att höja nivån i recievern 1 dB och noterade att detta lät bättre än innan. Därefter blindtestade jag att höja nivån ytterligare 1 dB och detta lät ännu bättre! Så styrkt av mina framgångar testade jag (naturligtvis blint!) att höja ytterligare 1 dB med resultat att det lät ännu litet bättre. Och så har jag hållit på. Tyvärr ta min receiver slut vid +18 dB, så bättre än så kan jag inte få. Så nästa projekt är att hitta en receiver som går högre än + 18. (Jag är i alla fall glad att jag inte har kvar min gamla receiver som bara gick till + 6 dB, när det finns så mycket välljud kvar att hämta.)
Harryup skrev:Japp och för att göra kaliberingen så blir det ett subjektivt beslut hur man skall gå till väga om det nu finns frekvensgångsskillnader mellan objekten.
SÅ olika uppställningar kan ge olika skillnader beorende på vem som rattar.
mvh/Harryup
Famous Bill50x-uttalande!Bill50x skrev:Tänk att det fortfarande finns de som tror att frekvensgångsskillnader är hela saken. Så enkelt det vore då
/ B
Martin skrev:Famous Bill50x-uttalande!Bill50x skrev:Tänk att det fortfarande finns de som tror att frekvensgångsskillnader är hela saken. Så enkelt det vore då
/ B![]()
Jag är beredd att hålla med, om du pratar EQ typ som ovan med 10 band t.ex. Den gör absolut ingenting för ljudet. Hur mycket man än leker med den så kommer man fram till att det är lika bra att ställa den rakt. Har ingen betydelse.Visst det låter annorlunda och öronen kalibrerar om sig efter ett tag, men ljudet blir aldrig bättre.
Det är hur högtalaren sprider ljudet och hur frekvensgången ser ut i olika riktningar (hur den krusar sig i resonanser och interferens och förändrar sig) som spelar roll om vi pratar frekvensgång. Inget av det går att rätta till med en 10-bands eq i signalvägen. Man kan få högtalaren att låta som att den kommer från yttre rymden, visst, men inget blir bättre.Tror t.o.m. TV:ns, telefonens och laptopens högtalare har tonkontrollerna på flat. PS I bilen också...
hcl skrev:Tänk att det fortfarande finns de som tror att det är högtalare och rum som gör hela skillnaden. Så enkelt det vore då
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster