Kabelpinnar?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bagaget

Kabelpinnar?

Inläggav Bagaget » 2014-03-08 14:20

Om man har ett gammalt slutsteg som inte tar banankontakter, har man då något att vinna på att sätta "kabelpinnar" på kablarna jämfört med att bara skruva kabeln rakt i kontakten.

Eller är det värt besväret att modda utgångarna på slutsteget till kontakter som tar bananer.

Önskemålen är främst bra kontaktering och inte så mycket för att underlätta omkopplande.

Bild

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-03-08 15:07

Beror lite på vad du anser vara god kontaktering. Få övergångar, oxideringsresistenta kontaktytor och bra kontakttryck i övergången. Kortslutningsskydd är också bra. Dyrt behöver det i regel inte bli heller, om du inte måste ha hypade varumärken. Om förstärkaren har skruvterminaler kan kabelskor vara en lösning.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-03-08 15:14

Man kanske skulle vara lite mer modig och löda fast kablarna i sin stärkare?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-03-08 15:59

På utsidan ska det vara guldpläterade kontakter. På insidan kan det vara flatstift!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Bagaget

Inläggav Bagaget » 2014-03-08 16:12

RogerGustavsson skrev:Beror lite på vad du anser vara god kontaktering. Få övergångar, oxideringsresistenta kontaktytor och bra kontakttryck i övergången. Kortslutningsskydd är också bra. Dyrt behöver det i regel inte bli heller, om du inte måste ha hypade varumärken. Om förstärkaren har skruvterminaler kan kabelskor vara en lösning.

Den har skruvterminaler men med sedvanlig plastbrunn med en smal öppning uppåt.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Re: Kabelpinnar?

Inläggav HenrikTornquist » 2014-03-08 17:46

Bagaget skrev:Om man har ett gammalt slutsteg som inte tar banankontakter, har man då något att vinna på att sätta "kabelpinnar" på kablarna jämfört med att bara skruva kabeln rakt i kontakten.

Eller är det värt besväret att modda utgångarna på slutsteget till kontakter som tar bananer.

Önskemålen är främst bra kontaktering och inte så mycket för att underlätta omkopplande.

Bild

En intressant fråga. Jag har själv funderat på om "det extra steget" inte snarare själper än hjälper.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2014-03-08 17:59

Rent allmänt ökar det ju antalet möjliga problem... men å andra sidan kan det vara en fördel att kunna montera pinnkontakterna bekvämt och ordentligt, och göra den eventuellt bökigare kopplingen bakom förstärkaren mindre grannlaga.

Väl lödda pinnkontakter skulle väl förenkla tillvaron utan att introducera så mycket osäkerhet?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2014-03-08 18:06

darkg skrev:Rent allmänt ökar det ju antalet möjliga problem... men å andra sidan kan det vara en fördel att kunna montera pinnkontakterna bekvämt och ordentligt, och göra den eventuellt bökigare kopplingen bakom förstärkaren mindre grannlaga.

Väl lödda pinnkontakter skulle väl förenkla tillvaron utan att introducera så mycket osäkerhet?

Om pinnarna är väl lödda är det kanske att föredra, men skruvade pinnar kontra skruvade kablar, finns det då någon vinst rent överföringsmässigt? När det gäller bekvämlighet vid in och urkoppling har jag inga invändningar, då är det väl s.g.s alltid knöligast att ha skruvat i förstärkaren.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2014-03-08 21:31

penke62 skrev:
darkg skrev:Rent allmänt ökar det ju antalet möjliga problem... men å andra sidan kan det vara en fördel att kunna montera pinnkontakterna bekvämt och ordentligt, och göra den eventuellt bökigare kopplingen bakom förstärkaren mindre grannlaga.

Om pinnarna är väl lödda är det kanske att föredra, men skruvade pinnar kontra skruvade kablar, finns det då någon vinst rent överföringsmässigt? När det gäller bekvämlighet vid in och urkoppling har jag inga invändningar, då är det väl s.g.s alltid knöligast att ha skruvat i förstärkaren.

Jag gissar att man knappt kan tala om definitiva skillnader, alla metoder kan vara bra nog och ingen är garanterat duglig, så skillnaderna blir mer statistiska... i så fall kan en metod som ger säkrare funktion vara bättre än en som är mer benägen att misslyckas.

Jag känner väl tex att skruvinkoppling av flertrådiga kablar som inte tvinnas, inte är för små och som efterdras kan vara bra. Men det är en ståndpunkt som inte är så påtagligt underbyggd.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2014-03-09 09:00

darkg skrev:Jag känner väl tex att skruvinkoppling av flertrådiga kablar som inte tvinnas, inte är för små och som efterdras kan vara bra. Men det är en ståndpunkt som inte är så påtagligt underbyggd.

Jomen så är det nog. Tvinning eller inte spelar säker mindre roll men en hårt iskruvad mångkardelig koppartråd ger en bra kontakt. Kan också tänka mig att lite "kontaktspray" på kardelerna innan iskruvningen ger extra effekt för att minska korrosionen och öka livslängden på kontakten.

Att sätta i en "kontaktpinne" i en skruvkontakt som inte är avsedd för pinnen känns inte som en bra ide. Lödda banankontakter är bättre.

Lödning är också bra såklart om man gör det rätt.

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2014-03-10 13:42

Ursäkta om jag lånar lite utrymme i tråden.

Min erfarenhet är att kardelerna efter hand går av i skruvanslutning, t ex har jag Supra Classic som ser luggslitna ut. Till mina lågbudget-DIY-högtalare köpte jag högtalarkabel från Hornbach med lite grövre kardeler än vad typiska lite dyrare högtalarkablar brukar ha. Jag tänkte att denna kabel därför kunde vara mer robust för skruvanslutning. Har inte utvärderat färdigt ännu, men resultatet hittills är väl inte entydigt positivt för Hornbach-kabeln.

Någon som har erfarenhet av vilken kabel som håller bra (bättre än t ex Supra Classic) i skruvanslutningar, och som man slipper efterdra alltför ofta?

Ps. Har man tur så att apparaterna har terminaler som tar standard kabelskor (gaffel, eller runda m hål) för krimpning så hade jag nog valt den metoden. Till mina apparater har jag tyvärr inte hittat passande kabelskor. (Bortsett från mina DIY-högtalare där jag har kabeln direkt till elementet via sko för flatstift.)

Återgå till Generellt om hifi