Mäta distorsion i förstärkare

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

hajen1

Mäta distorsion i förstärkare

Inläggav hajen1 » 2014-03-14 12:40

Hej!
Vad behöver jag för att mäta dist i försteg och slutsteg och hur går man tillväga? Undrar dessutom över fördelardosa till vägguttaget. Har ej jordade uttag i bostaden. Nästan alla fördelardosor har ju uttag för jordade
enheter. Typ Elgiganten, Clas Olsson etc. Finns det någon risk för t e x brum om jag använder en sådan fördelardosa till försteg, tuner o s v?
Hoppas jag uttryckt mig förståligt.

Med vänlig hälsning
Hasse
McIntoshnörd!

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-03-14 14:23

På A svarar jag: vet inte.
På B säger jag att du inte riskerar mera brum med en sådan fördelare än då du stopppar sladden direkt i eluttaget i väggen.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2014-03-14 16:40

På delfråga A.1 Svarar jag oscilloscope.
På delfråga A.2 Vet ej.
På B svarar jag: strunt samma. Den jorden gör varken till eller från.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-03-14 16:56

Vad är syftet med distmätningen?

Är förstärkaren trasig, eller ska justeras, eller vill du veta "hur bra den är"?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2014-03-14 19:26

Om man mäter för att man vill veta hur bra en pryl är, hur långt kommer man med lite bättre ljudkort?
Säg ett MOTU 8pre om man råkar sitta på en sådan tex ;-)

Exakt hur bra en sådan är vetifaen, men semiproffsgrejjer/hemmastudio helt enkelt.

För frekvensgången borde man kunna köra en F/E loop så att man undviker problemet att lista ut om det är D/A eller A/D delen som introducerar eventuella linjära fel. Man får ju också reda på vilka distsiffror man har i själva utrustningen.

Fan, det här måste jag ju göra. Får sätta upp det på den alldeles för långa att-göra-när-jag-har-tid listan :)
Deinde scriptum.

Användarvisningsbild
hm2

Inläggav hm2 » 2014-03-14 20:13

"moralisk konsult". Tar nu även uppdrag inom etik-området.

hajen1

Inläggav hajen1 » 2014-03-15 07:14

Svante skrev:Vad är syftet med distmätningen?

Är förstärkaren trasig, eller ska justeras, eller vill du veta "hur bra den är"?

Hej!
Upplever det som ljudet har blivit vassare, mer "skramligt" även om jag skiftar högtalare. Tycker mig ha eliminerat eventuella störkällor som kabelhärvor, felkopplat e t c.

Med vänlig hälsning
Hasse
McIntoshnörd!

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2014-03-15 08:30

hajen1 skrev:

Hej!
Upplever det som ljudet har blivit vassare, mer "skramligt" även om jag skiftar högtalare. Tycker mig ha eliminerat eventuella störkällor som kabelhärvor, felkopplat e t c.

Med vänlig hälsning
Hasse

Vad vill du testa med har lite skrot som ligger.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-03-15 09:40

hajen1 skrev:

Hej!

Med vänlig hälsning
Hasse

Ok, risken är att du inte kommer att komma fram till så mycket eftersom du inte har någon "före-mätning".

Men du kan tex ladda ner tone och RTSect från min hemsida och se på spektrum från sinustoner med olika frekvens. Då ser du ju disten.

Du kan också, som föreslogs, titta med oscilloskop och se om det finns några grova fel i återgivningen av en sinus.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2014-03-15 19:25

Sant men det finns ju många långt billigare alternativ än ovan nämnda.

Ett ljudkort i klass "semi-pro" kostar ett par tusen och kostnadsfri mjukvara finns att ladda ner på nätet.

/Peter

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2014-03-15 19:34

sebatlh skrev:Om man mäter för att man vill veta hur bra en pryl är, hur långt kommer man med lite bättre ljudkort?
Säg ett MOTU 8pre om man råkar sitta på en sådan tex ;-)

Exakt hur bra en sådan är vetifaen, men semiproffsgrejjer/hemmastudio helt enkelt.

För frekvensgången borde man kunna köra en F/E loop så att man undviker problemet att lista ut om det är D/A eller A/D delen som introducerar eventuella linjära fel. Man får ju också reda på vilka distsiffror man har i själva utrustningen.

Fan, det här måste jag ju göra. Får sätta upp det på den alldeles för långa att-göra-när-jag-har-tid listan :)

Precis så. Mät ljudkortet i en loop så du ser vilka fel som introduceras där först. Med ett vettigt ljudkort har förstärkaren sannolikt större fel så vad du ser är förstärkarens prestanda.

Mjukvara:
Svantes div. program.
ARTA
Fuzzmeasure
REW
RMAA

/Peter

hajen1

Inläggav hajen1 » 2014-03-16 06:03

OK! Tack för svaren. Förstärkaren går tillbaks till min Hifi-handlare för översyn.
Med vänlig hälsning
Hasse
McIntoshnörd!

Återgå till Generellt om hifi