Rumkorrektion via datorn...GRATIS!?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-11-06 11:17

Även om det finns psykoakustiska och akustiska (direkt-indirekt) skäl till att begränsa sig till filter under 200Hz så skulle jag inte vilja påstå att det är en magisk gräns. Tar själv bort några små resonanser uppåt 1-2kHz och det låter och förstås mäter bättre av det. Sen kan man säkert mära fram att det blev sämre också, men jag är nöjdare. Eftersom man vill använda filter på bakkanaler i hembiobruk så är ju dessutom spridningen en helt annan med di-bi-pol och magiska gränser kanske inte gäller.
Jag har en känsla av att 200Hz kommer ifråm matematik och gamla erfarenheter, och kanske vore värt att utvärdera i varje enskilt fall hur det är i verkligeheten.
Jag använder digitala filter och kan inte tänka mig att sluta, men om det går att göra ännu bättre är det ju självklart intressant.
Med flera samtidiga mätmickar på kända avstånd borde väl systemet kunna räkna ut vad som är direkt och reflekterat ljud?

nijo

Inläggav nijo » 2005-11-06 11:25

Det finns väl egentligen bara ett egentlig teoretisk nackdel med FIR filter och det är den tidsfördröjning som det ger (förutom att det kan kräva kraftig proccesning). Med ett FIR filter kan man göra skaer som man egentligen in kan göra i den analoga domänen, det finns säga se i framtiden... det som görs är egentligen att man "buffrar" data då får man se lite av framtiden.

Anledningen till att detta är bra är att man kan få perfekt transentsvar, FIR är en förkortning för Finite Impulse Response. Detta är ju iofs teoretiskta fördelar. Hur viktigt det är när man korrigerar basen är ju en liten en annan sak.

/jonas

nijo

Inläggav nijo » 2005-11-06 11:31

Främsta anledningen till att man inte vill filterera högre upp i frekvens är att då är våglängen så kort så att mätpunkten troligtvis inte kommer att sammanfall med det frekvenssvar man får man man lyssnar. Om man sitter i en fix position så kanske man kan filterera upp till 1 Khz, fast då får man sitta still :-)

Om man vill göra så är det nog bäst att medelvärdesbilda ett antal mätningar.

Det stora problemet med digitala korrektioner är annars att man riskerar att få en ojämn effektrespons. (något som man säkert kan lefa med om man har hemska basresonanspucklar)

/jonas

akelius

Inläggav akelius » 2005-11-06 17:59

Ser att många kommer med ideer och teorier,men för mig som är ganska okunnig när det gäller datorer ,är det praktiska biten den mest intresanta....alltså HUR MAN GÖR..steg för steg....så ni som har gör detta kom fram med bilder och förklaringar....mindre snack ..mer verk.. :twisted:

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2005-11-06 20:23

Du kan ju börja med att köpa tidningen och/eller läsa på de sidor som länkats till tidigare i tråden.

akelius

Inläggav akelius » 2005-11-06 21:27

Du kan ju börja med att köpa tidningen och/eller läsa på de sidor som länkats till tidigare i tråden.[/quote]

Tidningen har ju jag redan köpt....om du u :P ndrade.[/url]

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2005-11-06 21:40

Bra. Då behöver du bara läsa på de sidor som länkats till.

Mest relevant tycker jag http://www.duffroomcorrection.com är.

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2005-11-06 23:42

En önsketråd! :)

Att använda HTPC'n för rumskorrigering är ju en synnerligen tilltalande
tanke om man som jag redan använder den för att spisa musik med,
datan passerar ju redan och behöver inte omvandlas innan processingen.

I första hand tänkte jag nog EQ'a lite i basen (nån kanske minns min feta puckel?).
BruteFIR verkar ju vara väldigt effektivt men finns ju bara för Linux,
nån som vet om pluginen till WMP är lika bra?

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2005-11-07 21:32

Jag skrev till mannen (som också visar sig heta John) som programmerar convolvern till WPM och frågade hur svårt det var att göra en parametrisk equalizer som fungerade tillsammans med hans fina "hack".

Han svarade

Joachim, Thanks. I will look at these. I suspect that it will turn out
to be better not to have Convolver generate its own filters as the likes
of ffdshow can do this already and a stand-along program will always be
more capable. Nevertheless, I can see that if people only want to use
standard filters, it may be kinder to build the capability in, John
`

Jag har aldrig använt ffdshow som iofs skall vara en jättebra mjukvarubaserad videoprocessor till HTPC men jag visste inte att den kunde hantera parametriska filter för Audio. Någon som har erfarenhet av detta?
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Föregående

Återgå till Generellt om hifi