2.0-ljud med högtalarna bakom en

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Falkis
Forumpoet

2.0-ljud med högtalarna bakom en

Inläggav Falkis » 2014-03-20 13:27

är det bara jag som upptäckt att det kanske möjligen blir bättre stereobild som är jämförbar med att ha högtalarna framför sig, om man switchar om L och R-kanal när man har högtalarna bakom sig?

Skulle gärna vilja höra vad ni anser om detta. till saken bör sägas att jag har i min "sängstereo" ingen ljudkälla framifrån, utan bara två högtalare bakom mig som står på sänggaveln, på vilka, om jag sitter framför dem, L och R är skiftade fel, men det blir "rätt" på nåt sätt när jag ligger i sängen vid sängdatorn. tror jag! :)

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2014-03-23 13:48

Kan ingen svara på denna sketna fråga, så jag får ro i mitt pall!? :)

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2014-03-29 20:55

Kommer att tänka på tekniken som kallades konsthuvud där man placerade mikrofoner där trumhinnorna sitter på en människa ett gummihuvud.
Konsthuvudstereo är en inspelningsmetod som bygger på att två mikrofoner monteras på ett mer eller mindre naturtroget konsthuvud. Inspelningarna lämpar sig bäst för avlyssning med hörlurar, och kan då ge ett överväldigande naturligt tredimensionellt ljud.

Annars har jag själv valt att kasta om faserna i ena högtalaren så att en är i fas och den andra högtalaren är ur fas. Lite sämre bas men skönare med odefinierat ljud som kommer från en odefinierad punkt i rummet om jag skall slö lyssna på radion eller lyssna på musik. Tycker att det är jobbigt att lyssna på musik och tal som kommer från två högtalarlådor när jag skall röra mig i rummet eller håller på med matlagning i köket.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2014-03-30 07:56

Det kanske handlar om gammal vana att höra instrument som vanligen ligger mer mot ena sidan (hi-hat, piano, violiner mm) när du lyssnar med vanlig högtalaruppställning, i samma öra när du lyssnar via högtalarna i sänggaveln? I så fall måste du ju skifta V & H för att det ska "blir rätt" när du har högtalarna bakom i.st.f. framför dig.

Men kan du egentligen ha någon "stereobild" överhuvudtaget med en öppningsvinkel på >180 grader? Det måste ju nästan bli nåt som liknar hörlurslyssning.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-03-30 13:06

Conan skrev:Det kanske handlar om gammal vana att höra instrument som vanligen ligger mer mot ena sidan (hi-hat, piano, violiner mm) när du lyssnar med vanlig högtalaruppställning, i samma öra när du lyssnar via högtalarna i sänggaveln? I så fall måste du ju skifta V & H för att det ska "blir rätt" när du har högtalarna bakom i.st.f. framför dig.
...

Är det gammal vana så är fenomenet inlärt och det är möjligt att det är enda orsaken.

Men det kan kanske även vara så att det finns en annan naturlig förklaring som gör att människan spontant sätter instrument på viss plats som känns mest naturligt och denna plats kan vara som en funktion av hur hjärnan är uppbyggd. De dominanta ljuden och de som är bärande för musiken vill vi troligtvis ha lika mycket av i både höger och vänster hemisfär d v s mot mitten. Solosång, piano om pianot är solo, men även trummor bör helst vara mer mot mitten istället för till höger eller till vänster. Då de dominanta instrumenten placerats ut så kanske de andra instrumenten får sin naturliga plats i förhållande till de dominanta. Finns det t.ex. två soloröster så bör de centreras runt mitten. Skulle också kunna tänka mig att sopranstämman i så fall står på höger sida om tenor eller baryton från publiken sett. I operavärlden rör sig sångarna på scen så där blir det annorlunda.

I så fall blir det inte enbart gammal vana, utan det finns ett naturligt medfött inslag som i så fall beror på de förutsättningar som hjärnan jobbar mest naturligt med. Sedan präntas det in med vanans hjälp och stadfästes.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Återgå till Generellt om hifi