Att återskapa ens egna röst i huvudet

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

mangs

Att återskapa ens egna röst i huvudet

Inläggav mangs » 2014-04-02 13:55

Att ens egna röst låter annorlunda i ens eget huvu jämfört med hur alla andra hör den är allmänt känt. Det beror ju mycket på att i ditt fall hör du en kombination av omgivningsljud som kommer ut från munnen och det ljud som fortplantas inuti hals/huvud mm. Överlag uppskattar folk sin röst i huvudet bättre. Finns det något vetenskapligt tillvägagångsätt för att kunna spela upp denna röst/detta ljud för andra?

Utöver att på måfå justera och filtrera en given inspelning och sedan matcha detta genom lyssningststest mot den egna rösten, finns det något mer effektivt och som kan appliceras på alla människoröster?

Användarvisningsbild
Frutti
Inte cool men villig

Re: Att återskapa ens egna röst i huvudet

Inläggav Frutti » 2014-04-02 20:00

Undra om det inte skulle vara ungefär lita awkward att höra andras inre röster som att höra ens egen yttre.

Användarvisningsbild
jeff_belowski

Inläggav jeff_belowski » 2014-04-03 01:00

Intressant fråga mangs!

Fast Frutti, du identifierar dig väl inte med andra personers inre röster? 8O
Däremot kanske man inte skulle känna igen andras röster till en början?

Användarvisningsbild
Frutti
Inte cool men villig

Inläggav Frutti » 2014-04-03 11:20

jeff_belowski skrev:Intressant fråga mangs!

Fast Frutti, du identifierar dig väl inte med andra personers inre röster? 8O
Däremot kanske man inte skulle känna igen andras röster till en början?

Det kanske jag gör. Vet jag inte förns jag hör dem. :p

litegranna på temat från dagens tidning: http://www.dn.se/kultur-noje/spraket/vi-dras-till-manniskor-som-later-som-vi/

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-04-03 11:24

Väldigt intressant! Jag väntar tålmodigt på att någon kommer och berättar hur det är!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-04-08 08:16

PerStromgren skrev:Väldigt intressant! Jag väntar tålmodigt på att någon kommer och berättar hur det är!

Gud bevare mig för att andra skulle höra hur ihåligt det ekar i min tomma skalle när jag pratar :-)

Den tråden var gammal den .
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

mangs

Inläggav mangs » 2014-04-10 17:25

Tyvärr har vi ännu inte blivit klokare. Därför babblar jag på lite fritt. Man borde kunan sätta upp någon matematisk formel och på något sätt plocka ut ljudet du hör.

Vad du hör är en kombination av direktljud
rösten som sprider sig direkt från stämbanden upp vidare genom din kropp till dina öron (ljud kropp)
+ljudet som kommer ut ur din mun (ljud mun)

Sedan tillkommer rumsresonans (ljud rum) med den efterklang som rummet ger.

Det du hör är alltså:
(ljud kropp)+(ljud mun)+(ljud rum), de första två når dina öron direkt medan den sistnämnda är förskjuten något i tiden

Det andra i rummet hör är
(ljud mun)+(ljud rum), den första når deras öron med liten föskjutning medan den sitsnämnda är förskjuten något längre. Placerar vi personen väldigt nära dig själv och vi antar at tni utrustats med liknande hörsel borde skillnade mellan era upplevelser vara just det bidraget som färdas genom din kropp.

Om du befinner dig i ett helt tyst rum med 0 efterklang borde det du hör när du pratar rätt ut mest vara en produkt av (ljud kropp). Eftersom du då inte hör bidrag från varken rum eller mun borde det bli ungefär samma ljud som när du pratar och samtidigt håller för öronen. Det är detat ljud som du vill lägga till i den ursprungliga ekvationen för övriga åhörare och då gärna lite tidsförskjutet så attdet ljud når dem allra först.

Skulle man med hjälp av en lämpligt placerad mikrofon i innerörat ta del av detta? Detta kanske är en aning osmidigt så det hade varit bättre att se vilken överföringsfunktion din skalle har upp till örat på en Diraq-spik och sedan kan man EQa sin egna röst med motsvarande och lägga till något tidsförskjutet för att få fram ett vettigt resultat.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2014-04-11 12:46

Detta har jag också funderat på länge.

mangs skrev:Det du hör är alltså:
(ljud kropp)+(ljud mun)+(ljud rum), de första två når dina öron direkt medan den sistnämnda är förskjuten något i tiden

Jag vill bara lägga till en sak. Förutom att ljud från kropp tillkommer så måste man tänka på skillnaden i förhållandet mellan ljudnivåerna på direktljud och reflekterat ljud för lyssnare/mikrofon jämfört med talare. Normalt sett är man ju mycket närmre sin egen mun än den som lyssnar, och får därför direktljud i mycket högre grad. Kanske till och med så mycket att rumsljudet kan bortses från om man inte är i någon akustiskt extrem miljö?!

Sen får man tänka på vinkeln också. Lågfrekventa ljud brukar ju spridas som en cirkel runt källan, medan högfrekventa ljud som strålar. Frekvenser med kortare våglängd än avståndet mun-öra borde sänkas en hel del, tycker jag. Tror jag.

mangs

Inläggav mangs » 2014-04-11 14:26

Du har helt rätt och detta är något som borde vägas in i ekvationen med.

Återgå till Generellt om hifi