Kortsluta ingångar

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nimrod

Kortsluta ingångar

Inläggav Nimrod » 2014-04-16 19:44

Jag ser i bruksanvisningen till min förförstärkare Pioneer C-73 att, när den var ny, så skickades det med kortslutningspluggar man skulle sätta på de ingångar man inte använde.
Pioneer är tydliga med att detta ger en "improved sound quality", och jag tror inte dom skulle lägga ner pengar på att skicka med dom om dom inte gjorde någon nytta.

Men jag tycker inte man hör något om detta när det gäller Hifi utrustning i allmänhet.
Är det enbart på vissa konstruktioner av förförstärkare dessa behövs, eller är det så marginell förbättring att man struntar i det?
Är det någon här som kortsluter sina oanvända ingångar?

Nu finns ju inte originalen kvar längre, men jag har beställt nya från England.
Dom var så billiga och ser bättre ut än om jag gör dom själv.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Kortsluta ingångar

Inläggav Perfector » 2014-04-17 02:40

Nimrod skrev:Jag ser i bruksanvisningen till min förförstärkare Pioneer C-73 att, när den var ny, så skickades det med kortslutningspluggar man skulle sätta på de ingångar man inte använde.
Pioneer är tydliga med att detta ger en "improved sound quality", och jag tror inte dom skulle lägga ner pengar på att skicka med dom om dom inte gjorde någon nytta.

Men jag tycker inte man hör något om detta när det gäller Hifi utrustning i allmänhet.
Är det enbart på vissa konstruktioner av förförstärkare dessa behövs, eller är det så marginell förbättring att man struntar i det?
Är det någon här som kortsluter sina oanvända ingångar?

Nu finns ju inte originalen kvar längre, men jag har beställt nya från England.
Dom var så billiga och ser bättre ut än om jag gör dom själv.

Pluggarna täpper till krets och komponentbrus på samma sätt som en volymratt i nollposition är jordad. Den jordar alltså kretsen så att inget smygbrus kommer fram. Tycker iofs. att det låter som efterkonstruktioner när man snålat i konstruktionsarbetet :-)
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2014-04-17 04:15

Bör inte vara något problem om ingångsväljaren separerar oanvända ingångar från den du använder på ett bra sätt (t.ex. reläer). Det är tankarna ifrån mig som lekman i ämnet.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-04-17 08:49

Vinylcalle skrev:Bör inte vara något problem om ingångsväljaren separerar oanvända ingångar från den du använder på ett bra sätt (t.ex. reläer). Det är tankarna ifrån mig som lekman i ämnet.

MvH Carl

Exakt. och därför min antydan om kontruktion av dom.
Jag hade HK PM 660 och t.om den hade läckage så att tunern slog igenom när man kopplade in kassettdecket.
Den hade också pluggar medlevererade.
Eftersom jordplanet är gemensam för allting så gäller det att bryta signaler i fasplanet.
Jag var nog lite otydlig där.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Nimrod

Inläggav Nimrod » 2014-04-17 10:38

Perfector skrev:
Vinylcalle skrev:Bör inte vara något problem om ingångsväljaren separerar oanvända ingångar från den du använder på ett bra sätt (t.ex. reläer). Det är tankarna ifrån mig som lekman i ämnet.

MvH Carl

Jag hade HK PM 660 och t.om den hade läckage så att tunern slog igenom när man kopplade in kassettdecket.
Eftersom jordplanet är gemensam för allting så gäller det att bryta signaler i fasplanet.

Ja, det kanske är så, att det är en nödlösning pga konstruktionen.
I Pioneer C-73 är det ju ingen vridomkopplare, utan elektroniska knappar man väljer källa med.
Kanske där problemet ligger.
Men å andra sidan tror jag det är relästyrt. Måste kolla upp det.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-04-17 10:54

Nimrod skrev:
Perfector skrev:

MvH Carl

Ja, det kanske är så, att det är en nödlösning pga konstruktionen.
I Pioneer C-73 är det ju ingen vridomkopplare, utan elektroniska knappar man väljer källa med.
Kanske där problemet ligger.
Men å andra sidan tror jag det är relästyrt. Måste kolla upp det.

Tyvär är relästyrning ingen garanti om man sas. bryter signalordning på fel ställe i elektroniken, den hittar alltid en alternativ väg att gå och läcker signal genom det. Men jag skulle inte vilja vara konstruktör av ett elschema för en förstärkare. Jag skulle ha mardrömmar om allting :-)

Återgå till Generellt om hifi