Extrema lyssningsmiljöer (upplevelsemaximering)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2014-03-21 23:21

Jag har ett dedikerat akustikreglerat bio/musikrum som både jag och frun plus våra små busar trivs alldeles utmärkt i, barnens kalas som brukar avslutas med film i hobbyrummet är omåttligt populära.

Vardagsrummet funkar också bra till film och musik, men bra på riktigt blir det i hobbyrummet.

Vh Christer
" Det är valfritt, som i vättern"

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2014-03-21 23:44

Tengil skrev:Jag har ett dedikerat akustikreglerat bio/musikrum som både jag och frun plus våra små busar trivs alldeles utmärkt i, barnens kalas som brukar avslutas med film i hobbyrummet är omåttligt populära.

Vardagsrummet funkar också bra till film och musik, men bra på riktigt blir det i hobbyrummet.

Vh Christer

Där har vi en man i huset som vet var skåpet ska stå :D

Användarvisningsbild
lennartj

Vitt är vackert

Inläggav lennartj » 2014-03-22 00:32

Vad beror gnället på vita högtalare tidigare i tråden på?
Vitt är ju rent och vackert. :D
80-tal? Javisst - nu är det nästan på dagen 30 år sedan jag köpte dem och när jag byggde subbarna för drygt 5 år sedan blev carlssonvitt det självklara valet även för dem, hur skulle det annars sett ut? :?

Bild
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-03-22 00:34

Det mest otänkbara är att vissa bilder på en kvinnas anläggning.

På denna bild är det endast båten som jag köpt helt själv.
http://www.minhembio.com/bilder/hq/?pic_id=291846.jpg
Högtalarna är idag en annan modell men annars är det nog Popsnöret som leverat mest pengar. Har ju följt Popsnöret några år. Hon vet inget om tekniken men alla anläggningar hon uttalat sig positivt om är rörbaserade mer eller mindre. Hon gillar vinyl mer än cd. Själv något mera neutral men är svag för äldre vinyl inklusive konvoluten. Lite lättare att leverera välljud med digital kedja. Men vad gör man inte för konsten.
Skulle budgeten varit frikostigare skulle jag rekommenderat provlyssning med EAR eller Leben. Men inte integrerat utan fortfarande med monoblock. Men någon gräns för budgeten anser jag ju bör finnas. Även hornhögtalare skulle kunna vara aktuellt. Hade ju ett horn i toppen på en tidigare DIY högtalare.
Även vissa öppna akustiska lösningar som diffusorerna är provlyssnade av Popsnöret. Då tillsammans med vår vuxna son. Sonen sa att svårt att höra skillnad medan Popsnöret sa att hon uppfattar en diffuserat ljud mera realistiskt. Så de blev kvar.
Att en kvinna är intresserad av ljud är så otänkbart att dottern lite grann hackar på mig och tror att jag dominerar vardagsrummet. Men riktigt så enkelt är det inte.

Aldrig svårt att köpa något själv. Kommer ihåg när jag köpte en båt när hon var i Stockholm. No problemas.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2014-03-22 01:02

Popsnöret är inte ensam, Leifs särbo är en grymt skärpt lyssnare som ett flertal gånger dömt ut en ny komponent på 10 sekunder och direkt sagt vad som inte stämmer, som vi ägnat timmar av lyssning för att försöka avgöra om komponenten är av godo eller ondo innan hon kommit in och undrat vad vi lyssnar på.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-03-22 02:26

lennartj skrev:Popsnöret är inte ensam, Leifs särbo är en grymt skärpt lyssnare som ett flertal gånger dömt ut en ny komponent på 10 sekunder och direkt sagt vad som inte stämmer, som vi ägnat timmar av lyssning för att försöka avgöra om komponenten är av godo eller ondo innan hon kommit in och undrat vad vi lyssnar på.

Hej Lennart!

Av olika skäl har jag varit borta ett tag från ett mera offentligt och yttre liv. Orken har så att säga inte funnits. Har också nu bytt spår på jobbet med något ngt lugnare roll.

Har heller inga problem med vitt. Eller med högtalare med ett närmast grafiskt formspråk. Varken dina eller de tidigare visade. Men det som är mest spännande för mig är den berättelse om hur man tänkt som finns i en bild av sin anläggning. En del förstår inte detta. Vad jag själv uppskattar är en kamp med ett projekt. Åsså en bild där det finns en berättelse.
Leif har jag väl bara träffat vid ett tillfälle. Förvånad över att det finns en bättre lyssnare? Men en kvinna skulle det kunna vara.

Bästa hälsningar
Jan

Ligger definitivt på plus, hemma alltså. Men verkar dock förlorat möjligheten till en monospelare. Popsnöret gillar definitivt hennes nya skivspelare men har samtidigt nu uttryckt att något behov av monospelare har hon inte. Visat henne den inbyggda belysningen och ögonen tindrade så romantiskt. Oj oj.

Så nu kvinna med två stereoskivspelare. För dottern spelar det dock ingen roll. Hon kommer dock tycka att det är mina grejer och fula skivbackar överallt. Något hade räckt tycker hon. Men sanningen är att det finns 17 backar mainstream och 4 med jazz. Och nu ingen monospelare. Fyller 60 snart så jag får väl ge mig en present till slut.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-03-23 18:50

Åsså går man och köper en sak som definitivt inte behöver spelas in. Ca 40 år gammal skivspelare åsså ger man bort den och tro på att jag säkert kan bestämma över den och bygga om den till en monospelare. Popsnöret har varit så lycklig över sin nya skivspelare och fått henne att ge rätt svar på hur många spelare hon har. ”Bara två” kan nu hon svara.
Nu fått full funktion i alla detaljer. Det var liften och den inbyggda lampan. Samt upptäckte jag en magnetisk automatisk lift som lyfter skivan när den är färdigspelade och nålen går in i det döda vaxet. Även den har jag fått att fungera helt tillfredställande.
Så här fungerar denna lift.
https://www.youtube.com/watch?v=L3J_eNsN_Us
Så nöjd som attan och kan nu stå mot kritiken ”Betalde du för en present som inte fungerar?”.
Det bästa var att provspela den. Vad har hänt på 40 år? Här en liten film med Empire 598 mark II fast med locket borttaget.
https://www.youtube.com/watch?v=SqQEjh4QZgk

Se det inbyggda ljuset i tonarmsstödet. Kåpan till motorn är bortagen. Har också polerar trissan som driver remmen till nyskick. Mängder av skit lagrar sig där på 50-år.

Jag har nu fått lära om. Som man regelbunden skall göra enligt Faktiskt.se.

Jag har nu fått tillstånd att använda hennes skivspelare och så bygger jag om min Gyro Dec till en monospelare.
Enda problemet är nu kablarna. Det ramlar in en massa eländigt brus i form av lågfrekventa sinusar. Kommer inte från spelaren utan från kablarna som ju går förbi några fördelardosor. Så måste nu få till ett riia i närheten av spelaren så tror jag att nivån kommer att sjunka på bruset.
Lära om och lära nytt men jag slapp ju inte sinustonerna trots att grejerna per definition är väl inspelat. Slipper inte detta förrän jag får henne till Akkelis för att köpa ett Riaa. Eller rättare sagt jag kommer inte flytta kablarna förrän hon gör så. Försöka luras en gång till. Åtminstone försöka.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-03-23 19:39

PerStromgren skrev:
LeifB skrev:Man undrar hur vissa prioriterar sitt lyssningsrum..
Äkta hälften verkar ha STORT inflytande på vissa.
Ojoj kasta ut kärringen och möblera som man ska.

... och andra undrar man hur de prioriterar sina relationer. :)

Ja, verkligen. Hur kan någon leva med någon som inte låter den
andra rå över någon del av boendet?

Visst om man bor i en etta så måste man förstås kompromissa,
men annars tycker jag nog att det är rimligt att båda eller rättare
sagt alla om det är en full familj, får rå om någon del av boendet.
Den egna delen.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Re: Extrema lyssningsmiljöer (upplevelsemaximering)

Inläggav IngOehman » 2014-03-23 19:48

phloam skrev:Musikupplevelser kan ju förstärkas i olika miljöer - t.ex. konserter, diskotek osv. Olika slags stimuli - rörliga ljus, rök, UV, artister på scen, lokalen i sig, publik, dansare, backdrops, videofilm, oljeprojektorer, dekorationer, laser, pyroteknik*.... utan dem vore live-musik rätt trist :)

Min fråga är om någon här har tagit detta till sitt lyssningsrum, till sweetspot i någon form?

Vi ser ju ofta exempel på dedikerade lyssningsrum som antingen är oinredda/spartanska, eller oklanderligt prydliga, eller på olika sätt "audiofila" *host* :) Men känner ni till någon eller har ni exempel på hemmamiljöer där man satsat på att aktivt skapa suggestion och befrämja upplevelser?

Inom hemmabio tycks det vara mer vanligt med olika teman för inredningen och man har ibland jobbat hårt för att skapa förväntan och wow-känsla.

Men varför inte inom musik? Är det tabu att flumma till det med lavalampor? Eller hänga musikposters på väggarna? Är det ett WAF-problem?

Detta lite apropå blindtest/upplevelsetråden :)

Kort sagt - vem har det mest extrema musikrummet..??? :)

* glömde frigolit-stonehenge

Bra fråga, men en sak förvånar mig lite - att du har uppfattningen att
hemmabiografer designas mer, och att det är för filmens skull.

Det stämmer inte med min erfarenhet. Visst finns det tjusiga biografer
men det har man ju glädje av primärt när man INTE tittar på film i dem.

När man titta på film vill man ju att filmen skall råda, och det gör den ju
över flera sinnen. Både ljud och ljus.

När man lyssnar på musik betyder miljön mycket mera än att bara vara
bra akustiskt och "inte märkas" (som när man tittar på film), och jag har
ofta både lava-lampan och en massa annat mys igång vid musiklyss-
ning.

Biografer skall bara omärkas, när man använder dem till att titta på film
i vill säga, annars för de gärna ha en massa andra kvaliteter också.

Vh, iö

- - - - -

PS. Skall man vara noga så föredrar jag faktiskt inte helt osynliga bio-
grader, de skall vara onoterade bara, men på samma sätt som man när
man lyssnar på musik ofta man öka behållningen av att ha en loge som
märks lite där det inte är öppet in till ljudbilden, kan en biosalong som
är svagt märkbar utanför bilden vara av godo. Men jag menar verkligen
svagt. Ett exempel kan vara att det man har mellan sig och duken (på
en riktig biograf ett antal stolsrader) syns svagt så att man får en kän-
sla av var man är i förhållande till den där störa öppningen in till filmens
värld.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2014-03-24 00:05

LeifB skrev:

Alltså, ursäkta att jag tar upp ämnet, men du låter lite som en typisk "man" som inte har en aning om vart skåpet ens befinner sig:?.

Har du verkligen en så störd relation till motsatta könet som du försöker påskina här, eller hittar du bara på för att verka "ball", eller "rolig"?

För min egen del (som jag tror majoriteten här på faktiskt också delar) så får jag inte ha min "jättestorastereo" för att jag förtrycker min bättre hälft direkt eller än värre, indirekt på något jäkla hifi-forum, utan för att jag *respekterar* henne och hennes intressen, och då respekterar hon mig. Mycket enkelt, och väldigt härlig känsla att känna ömsesidig respekt för din bättre hälft.

Du borde pröva det någon gång, istället för att "skämta" om det på ye' ol' internet...
Det finns två sorters personer:
1. De som kan extrapolera

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-03-24 01:23

hevi skrev:
LeifB skrev:

Alltså, ursäkta att jag tar upp ämnet, men du låter lite som en typisk "man" som inte har en aning om vart skåpet ens befinner sig:?.

Har du verkligen en så störd relation till motsatta könet som du försöker påskina här, eller hittar du bara på för att verka "ball", eller "rolig"?

För min egen del (som jag tror majoriteten här på faktiskt också delar) så får jag inte ha min "jättestorastereo" för att jag förtrycker min bättre hälft direkt eller än värre, indirekt på något jäkla hifi-forum, utan för att jag *respekterar* henne och hennes intressen, och då respekterar hon mig. Mycket enkelt, och väldigt härlig känsla att känna ömsesidig respekt för din bättre hälft.

Du borde pröva det någon gång, istället för att "skämta" om det på ye' ol' internet...

Alla relationer som är längre innehåller likhet och olikhet. Förvånande nog behöver inte olikheten ens mellan en man och en kvinna bestå av att den ena gillar Hifi och den andra älskar rosa rosor. Så behöver det inte vara nödvändigtvis. Men ens i likheten behöver man vara helt lika.

Men något eget behov av någon yta för ”min stereo” har jag inte. Tidigare hade jag en mc. Hon har en symaskin. Men det finns kvinnor med egen mc som kör tillsammans med män. Det finns män som stickar. Om man i ett område bryter normen så behöver man inte göra det i andra.

Min dotter har exempelvis brytit en del normer. Hon läste teknisk fysik och åkte till Kina och gjorde modeller för hur stora konstruktioner betedde sig. Hon berättade aldrig något dåligt om hur hon blev behandlad som kvinna. Inte i Kina men däremot på Chalmers.
För mig är det självklart som för de allra flesta att man har behov av odla sina egna intressen och behov. Ibland kan man också behöva hävda detta.

Förra året blev en dokumentärfilm klar som handlade om ett pappersbruk. Jag hade en liten roll. Jag berättade om hur man ”beställde en kvinna” för vissa jobb som vi män inte gjorde. I någon mån sökte jag redan då bryta normen. Det finns säkert hos många män en självbild om hur man uppträder manligt som inte innehåller "vet var skåpet skall stå".

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-04-17 18:07

IngOehman skrev:Bra fråga, men en sak förvånar mig lite - att du har uppfattningen att
hemmabiografer designas mer, och att det är för filmens skull.

Det stämmer inte med min erfarenhet. Visst finns det tjusiga biografer
men det har man ju glädje av primärt när man INTE tittar på film i dem.

När man titta på film vill man ju att filmen skall råda, och det gör den ju
över flera sinnen. Både ljud och ljus.

När man lyssnar på musik betyder miljön mycket mera än att bara vara
bra akustiskt och "inte märkas" (som när man tittar på film), och jag har
ofta både lava-lampan och en massa annat mys igång vid musiklyss-
ning.

Biografer skall bara omärkas, när man använder dem till att titta på film
i vill säga, annars för de gärna ha en massa andra kvaliteter också.

Självklart ska en biosalong inte störa filmtittandet, men jag är övertygad om att filmupplevelsen påverkas av allt omkring den - inte minst vad man upplever före och efter filmen. Jag tror att man har med sig det känslomässigt, i bakhuvudet, även om man inte sitter och tittar på inredningen medan filmen pågår. En bra salong skapar biokänsla, förväntningar, tar bort den gråa verkligheten och förbereder för en resa. "Set and setting", som man säger i upplevelsesammanhang.

Samma gäller för musik, jag tror purist/minimalisttänket ibland drivs för långt så att man missar möjligheten att förstärka eller framhäva en känslomässig upplevelse. Alla intryck förutom själva musiken/filmen behöver inte nödvändigtvis vara störande eller destruktiva.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2014-04-17 22:21

phloam skrev:Samma gäller för musik, jag tror purist/minimalisttänket ibland drivs för långt så att man missar möjligheten att förstärka eller framhäva en känslomässig upplevelse.

Vem är "man"? Är det du själv och varför driver du puristtänket så långt i så fall?

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2014-04-18 00:31

MichaelG skrev:
phloam skrev:Samma gäller för musik, jag tror purist/minimalisttänket ibland drivs för långt så att man missar möjligheten att förstärka eller framhäva en känslomässig upplevelse.

Vem är "man"? Är det du själv och varför driver du puristtänket så långt i så fall?

Har man läst phloam i andra trådar vet man att han knappast är purist i den meningen. :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-04-18 08:41

Hans Zimmers studio brukar väl flyta upp när man diskuterar speciella lyssningsmiljöer.
http://www.stuckincustoms.com/2010/01/2 ... d=noscript

Bild

Bildgoogla för mer.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-04-18 11:16

Ett sådant där innertak skulle jag kunna spänna upp i mitt lyssnngsrum. Har ibland funderat på det för att få någon slags "mysfaktor" fast jag ser ändå inte taket när jag lyssnar på musik, då är det oftast beckmörkt i rummet.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-04-18 11:21

MichaelG skrev:

"Man" syftar på de som driver puristtänket för långt, vilka nu det kan vara :)

aisopos, med sådana miljöer - vem behöver musik, eller film? :D

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-04-18 11:22

hifikg skrev:Ett sådant där innertak skulle jag kunna spänna upp i mitt lyssnngsrum. Har ibland funderat på det för att få någon slags "mysfaktor" fast jag ser ändå inte taket när jag lyssnar på musik, då är det oftast beckmörkt i rummet.

Gå till leksaksaffären och köp såna där självlysande stjärnor och månar som man kan sätta i taket :)

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2014-04-18 11:35

Hans Zimmer där. WOW!!! Våt dröm.

Eller ja, inte vill jag ha en studio som sådan, men lite sådär ska det se ut i en hemmabio..!
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-04-18 16:27

phloam skrev:
hifikg skrev:Ett sådant där innertak skulle jag kunna spänna upp i mitt lyssnngsrum. Har ibland funderat på det för att få någon slags "mysfaktor" fast jag ser ändå inte taket när jag lyssnar på musik, då är det oftast beckmörkt i rummet.

Gå till leksaksaffären och köp såna där självlysande stjärnor och månar som man kan sätta i taket :)

Brrr...
Sitter nöjd :)

Föregående

Återgå till Generellt om hifi