Vad är egentligen DSD?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
BPM

Vad är egentligen DSD?

Inläggav BPM » 2014-04-19 16:09

Min receiver, en sån här: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?rec=228270
..var en "värsting" på sin tid och har ungefär 10ggr så många funktioner som jag behöver. De mesta av grejerna vet jag vad de är, men en funktion där jag vet att jag läst om det någon gång och uppfattade det som något positivt är förmågan att avkoda "DSD"-signal. Enbart via HDMI-ingångarna men ändå..
Frågan är vad DSD egentligen är, och om det är något jag har nytta av? Och, om så är fallet, vad behöver jag för uppspelare, vart får man tag i mjukvara osv?

Lite allmän info om DSD vore kul!
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
lennartj

Re: Vad är egentligen DSD?

Inläggav lennartj » 2014-04-19 16:31

DSD = Direct Stream Digital, vilket är ljudformatet på SACD, som inte blev någon jättehit hos de stora skivbolagen men många mindre bolag kämpar på och ger ut en hel del nya skivor, mest med klassisk musik.
En bra början för att lära sig mer är
http://dsd-guide.com/
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2014-04-19 16:59

lennartj skrev:DSD = Direct Stream Digital, vilket är ljudformatet på SACD, som inte blev någon jättehit hos de stora skivbolagen men många mindre bolag kämpar på och ger ut en hel del nya skivor, mest med klassisk musik.

Tackar för länken!
Jaha, SACD.. Det känner man ju till. Har nog ett par gamla skivor, Dire Straits, som spelats in i SACD-format men då är väl ljudvinsten rätt begränsad.. I alla fall jämfört med de med högupplösta FLAC-filer som kan köpas här och var numera. Jag trodde att det var något nytt och verkligt överlägset ljudformat då förmågan att avkoda DSD verkligen slås på stora trumman för i de produkter som har den kapaciteten. SACD är ju rena stenåldern...eller?
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-04-19 17:03

BPM skrev:
lennartj skrev:DSD = Direct Stream Digital, vilket är ljudformatet på SACD, som inte blev någon jättehit hos de stora skivbolagen men många mindre bolag kämpar på och ger ut en hel del nya skivor, mest med klassisk musik.

Tackar för länken!
Jaha, SACD.. Det känner man ju till. Har nog ett par gamla skivor, Dire Straits, som spelats in i SACD-format men då är väl ljudvinsten rätt begränsad.. I alla fall jämfört med de med högupplösta FLAC-filer som kan köpas här och var numera. Jag trodde att det var något nytt och verkligt överlägset ljudformat då förmågan att avkoda DSD verkligen slås på stora trumman för i de produkter som har den kapaciteten. SACD är ju rena stenåldern...eller?

För mig betyder det flerkanalmusik på skiva, inte mer bandbredd.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-04-19 17:58

SACD är ett låst format. Den som betalat (dyrt?) för en SACD utgåva kan inte rippa den och använda den. Det man får när man rippar är "bara" en vanlig CD. DET är dåligt. Nu lär det vara möjligt att "knäcka" SACD och få ut rommen, men jag vet inte hur det går till. Någon som kan tipsa?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2014-04-19 18:34

Det finns ett kryphål i tidiga PlayStation3 med firmware som aldrig uppgraderats.
En kompis lyckades få tag på en sådan PS3 och hann rippa ett mindre antal SACD.
Sedan dog moderkortet.
Hackers har utvecklat utmärkt lättanvänd programvara för ändamålet.
Jag ids inte hålla på med sådant men den intresserade borde kunna
googla fram den info som behövs med SACD, PS3 samt rip, copy eller extract som sökargument.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2014-04-19 21:12

BPM skrev:Jaha, SACD.. Det känner man ju till. Har nog ett par gamla skivor, Dire Straits, som spelats in i SACD-format men då är väl ljudvinsten rätt begränsad.. I alla fall jämfört med de med högupplösta FLAC-filer som kan köpas här och var numera. Jag trodde att det var något nytt och verkligt överlägset ljudformat då förmågan att avkoda DSD verkligen slås på stora trumman för i de produkter som har den kapaciteten. SACD är ju rena stenåldern...eller?

Läste om den produktionen (Brothers in Arms?). I mastringen (där man ändrade ljudet efter tycke och smak för denna nya release på SACD) använde man vanliga AD och DA i PCM för att ta ut signalen till analogvärlden. Kul va?

/Peter

Användarvisningsbild
Schimpans-AB

Inläggav Schimpans-AB » 2014-04-19 21:21

Lite intressant om DSD om man är intresserad av seriös musik :mrgreen:
Man får leta lite :?:
http://www.2l.no

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-04-20 00:31

lennartj skrev:Det finns ett kryphål i tidiga PlayStation3 med firmware som aldrig uppgraderats.
En kompis lyckades få tag på en sådan PS3 och hann rippa ett mindre antal SACD.
Sedan dog moderkortet.
Hackers har utvecklat utmärkt lättanvänd programvara för ändamålet.
Jag ids inte hålla på med sådant men den intresserade borde kunna
googla fram den info som behövs med SACD, PS3 samt rip, copy eller extract som sökargument.

Nästan alla tips mynnar ut i att man behöver en gammal PS3 med gammal frameware, är den en gång uppdaterad så är den körd och går inte att datera ner igen så att säga. Jaga en gammal PS3 ligger inte för mig. Uppenbarligen har Sony lyckats "bra" med sitt kopieringsskydd. Känns som att de borde öppna upp nu och anpassa sig till den nya verkligheten.

Användarvisningsbild
FalloutBoy
Musiktipsens mästare

Inläggav FalloutBoy » 2014-04-20 00:55

Piotr skrev:Läste om den produktionen (Brothers in Arms?). I mastringen (där man ändrade ljudet efter tycke och smak för denna nya release på SACD) använde man vanliga AD och DA i PCM för att ta ut signalen till analogvärlden. Kul va?
Originalet är ju dessutom inspelat i 16bit/44.1kHz PCM (med pre-emfas) och nyutgåvan genomgick en hel rad D/A- och A/D-omvandlingar innan den mastrades (i 24/96) och konverterades till DSD:

http://www.highfidelityreview.com/brothers-in-arms.html

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2014-04-20 07:40

Just det, så var det. Tack för förtydligande.

Ett praktexemepl på att om det nu låter bra/bättre så beror på mastringen och inte att alstret är släppt på "hi rez" eller SACD.

/Peter

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-04-20 13:28

Nu "måste" jag ju skaffa mig ett par versioner till av klassikern Brother in Arms för att höra om det går att utvinna ännu mer njutning. Det e ju verkligen CD´n som banade väg för CD´n. Minns när Philips representant mycket stolt proklamerade att det aldrig skulle låta bättre och att CD-spelare inte kunde förväntas bli billigare. Utvecklingen skulle istället bestå av fler finesser, men inget ljudpåverkande. Köp! Köp! Köp! Ändå lyckades jag hålla mig ända till 1985...

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-04-20 14:11

Grannen visade sig ha en samling av Brother in Arms, och i hörlurar upplever jag det som att jubileumsversionen (24-bitar) ger något lite mer tryck i inledningstakterna till So Far Away. Döm om min förvåning när 16-bitarsversionen ger 19 i Dynamic Range jämfört med bara 10 för 24-bitarsversionen. Gillar jag komprimering eller vad e det för fel på mig!?

Min egen originalskiva från tiden då det begav sig ger 14 i DR

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2014-04-20 15:03

Tror jag köpte min första CD-spelare -94. Tror det var en Arcam AlphaCD5+. Efter ett år med den blev det en Holfi Xandra för strax under 20 lök och så var karusellen i gång!!

Innan det slösade jag mina surt förvärvade stålar på vin, kvinnor och sång... å saltvattensakvarium.

/Peter

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-04-20 17:10

hifikg skrev:Grannen visade sig ha en samling av Brother in Arms, och i hörlurar upplever jag det som att jubileumsversionen (24-bitar) ger något lite mer tryck i inledningstakterna till So Far Away. Döm om min förvåning när 16-bitarsversionen ger 19 i Dynamic Range jämfört med bara 10 för 24-bitarsversionen. Gillar jag komprimering eller vad e det för fel på mig!?

Min egen originalskiva från tiden då det begav sig ger 14 i DR

Verkan av kompression är att starka ljud blir svagare och svaga ljud blir starkare. Det gör att efterklangssvansen på slag blir starkare och det låter lite som att rummet ger mer gensvar. Det är lätt att tolka som mer tryck, för om man spelar så starkt i ett rum så att det ekar, ja då är det ju starkt.

Jag tror det är detta som folk som gillar kompessorer gillar. Det skulle dock fixas bättre med lite mer reverb i mixen.

Nackdelen är just att själva slagen blir svagare, själva attacken, transienten, som förut smällde till rejält bara blir ett litet fjutt.

Det är också svårt att göra en nivåkalibrerad jämförelse när det finns kompression inblandat. Om låten har starkare och svagare delar så kommer de svagare att bli starkare med den komprimerade versionen, även om man har mätt och nivåkalibrerat mellan låtarna som helhet.

...och nivåkalibrerar man inte alls så upplevs förstås den tokmaximerade som starkare, för det är den ju.

...och var det kanske tom så att det var olika mixar som du har lyssnat på?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-04-20 19:49

Alldeles säkert var det både olika mixar olika mastrar och olika utgåvor. Märkligt ändå att 24-bitsversionen "mäter" så dåligt. Ska köra en lyssning över högtalare ikväll, våra gäster har just avvikit och kvällen ligger öppen, men risken att somna i lyssningsfåtöljen känns överhängande.

Användarvisningsbild
arkman

Inläggav arkman » 2014-04-20 23:14

hifikg skrev:Alldeles säkert var det både olika mixar olika mastrar och olika utgåvor. Märkligt ändå att 24-bitsversionen "mäter" så dåligt. Ska köra en lyssning över högtalare ikväll, våra gäster har just avvikit och kvällen ligger öppen, men risken att somna i lyssningsfåtöljen känns överhängande.

Det låter som din 24 bitarsversion är tagen från mastern som är gjord 2000, se följande länk
http://dr.loudness-war.info/album/list/ ... rs+in+arms

Jag har intresserat mej lite för olika remasters av det här albumet och det finns två utgåvor från 1985. Den första var mastrad av John Dent och den andra av Bob Ludwig. Bob Ludwig gjorde också en remaster 1995.
Jag har både utgåvorna med Bob Ludwig samt en som har en dynamic range på på 12 DR.

Återgå till Generellt om hifi