Canton Ergo RC-L, Boxproblem :-(

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Jonas Sall

Canton Ergo RC-L, Boxproblem :-(

Inläggav Jonas Sall » 2014-04-24 10:33

Hej Alla! Jag är ny på sidan här som aktiv medlem men jag har "lurkat" från och till i många år. Jag köpte ett par Canton Ergo RC-L med tillhörande box körsbärsfärg (mint condition) för 4000 igår. Hos säljaren fungerade allt bra både utan box och ännu bättre med. Jag kopplade upp när jag kom hem och då har jag min Mac data som ljudkälla som går till en Dac. Jag kopplade ljudet från dacken till main in på boxen och main out till försteget (cd ingången). Så långt allt bra men när jag spelar väldigt baskraftiga låtar hörs ett skorrande från både mellanregister och bas på båda högtalarna. Hos säljaren spelades mest basfattig musik, jazz osv. Boxen står i neutralt läge. Utan boxen går det utan problem att spela mina basrika låtar utan skorr så jag antar att det är boxen eller kopplingen jag gjort som är problemet.

Min fråga är om någon upplevt något liknande och vad jag skall göra? Jag tycker att högtalarna ändå är bra men de blir ju kanonbra med boxen inkopplad.
Jag har försteg och slutsteg Sherbourn PRE-1 och Sherbourn PA2-250 som förstärkeri. Jag har läst igenom gamla trådar både här och på andra forum men jag blir inte klokare. Hur vet man föressten om det är själva boxen det är fel på eller min koppling?

Ytterst tacksam för svar!

Användarvisningsbild
Beakungen

Re: Canton Ergo RC-L, Boxproblem :-(

Inläggav Beakungen » 2014-04-24 13:21

Prova att lägg boxen mellan försteg och slutsteg! Det låter som att det är så en sådan box ska kopplas? :)

Jonas Sall

Inläggav Jonas Sall » 2014-04-24 13:49

Jag skall prova när jag slutat jobb, återkommer. Det konstiga var att hos säljaren körde vi från cd till main in och main out till hans förstärkare och det fungerade alldeles utmärkt. Ända skillnaden jag kan se är att jag kör data till dac till main in och sedan main out till försteget som sen sänder signalen vidare till slutsteget, märkligt att det inte fungerar...

Jonas Sall

Inläggav Jonas Sall » 2014-04-24 17:56

Det är fixat! :D Gjorde som Beakungen sa, tack för tipset! Nu spelar de som de ska, kanske lite mycket bas bara :D

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2014-04-25 11:41

Vad gött :D

Jonas Sall

Inläggav Jonas Sall » 2014-04-25 13:39

Boris, det är faktiskt inget konstigt alls, Jag fick en massa stående vågor i rummet då jag lyckades få boxen inkoplad. Istället för att försöka få bukt på detta problem kan jag använda mig av ett av några andra högtalarpar jag också har. Jag äger nämligen också ett par Canton ergo 90 och ett par Amphion Argon 2 med tillhörande relbasar där inte samma störande problem infinner sig. Därför beslöt jag mig för at tEVENTUELLT sälja Ergo RC-L:en om jag kan tjäna några kronor på affären. Jag tog dock över lite av min säljarens beskrivning av varan, annars 100% sant.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2014-04-25 14:30

Jonas Sall skrev:Boris, det är faktiskt inget konstigt alls, Jag fick en massa stående vågor i rummet då jag lyckades få boxen inkoplad. Istället för att försöka få bukt på detta problem kan jag använda mig av ett av några andra högtalarpar jag också har. Jag äger nämligen också ett par Canton ergo 90 och ett par Amphion Argon 2 med tillhörande relbasar där inte samma störande problem infinner sig. Därför beslöt jag mig för at tEVENTUELLT sälja Ergo RC-L:en om jag kan tjäna några kronor på affären. Jag tog dock över lite av min säljarens beskrivning av varan, annars 100% sant.

Du köpte dom för 4000 kr "igår" och nu har du ägt dom sedan 1998 och begär 6000 kr? :|
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Jonas Sall

Inläggav Jonas Sall » 2014-04-25 15:02

Jo visst, jag kanske överdrev lite i annonsen. Men som sagt jag kopierade en del i förra säljarens annons. Tänkte i min stilla ensamhet att 2 dygns ägande av mig kanske inte spelar någon roll, men det gjorde det uppenbarligen för vissa. Vad jag sen har köpt dom för och väljer att försöka sälja dom för har ingen med att göra. Fjonka, du behöver inte köpa dom, det gör nog någon annan ska du se, eller så behåller jag dom tills jag har ett bättre lyssningsrum då de stående vågorna i baskraftiga låtar inte märks. Tack i alla fall för hjälpen med boxen Boris så jag fick se vad högtalarna gick för på riktigt. I övrigt är detta ärende avslutat för min del, tjäääna!!!

Återgå till Generellt om hifi