Pioneer CT-S670D med brusreducering. Bra?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Pioneer CT-S670D med brusreducering. Bra?

Inläggav LypsylateX » 2005-11-02 14:19

Hej,

någon som är bekant med kasettdäcket Pioneer CT-S670D och dess digitala brusreducering? Är det någonting att hänga i julgranen? Svårt att hitta någon info på nätet verkar det som.

Se http://www.tradera.com/auction/aid_20097728
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-11-02 14:41

Digital bearbeiding /CT-W806DR/CT-W706DR/CT-W606DR/CT-S670D)
Pioneer`s gjennombrudd med "Digital Processing System" leser et analogt lydsignal tatt opp på tapen gjennom avspillingshode og konverterer det så til et digitalt signal. Pioneer`s nye, digitale kassettspiller behandler dette konverterte signalet glimrende med "treble correstion", "level correction", "noice reduction" og "Flex". Sammen med analoge kretser, betyr denne digitale teknologien mindre svekkelse av signalene. I tillegg analyserer digital signalbehandling tapen og undertrykker båndsus. Dette betyr at du får bedre signal/støyforhold, med klarere lydgjengivelse fra tapen enn noen gang tidligere.

CT-S670D 1997 3 20-21 0.05 60 90 B/C/ DIG/H Auto No Open 3 4.5 310 Build-in ADC/DAC, Digital NR

Up for grabs is my Pioneer CT-S670D Cassette deck. This was pioneers top of the range cassette deck in the mid-90s, costing over £300, and won many reviews. Not to be confused with other Pioneer decks, this is a full 3 head deck, complete with power loading. Unlike other tape decks on ebay though, this deck has something others don`t have - a digital input! Connect this to your CD player or MD players optical out, and select the digial NR system, and you`ll get better recordings then if you used conventional "analogue" Dolby B or C NR (this deck has those also).

This deck is the ultimate recording deck for your tapes! Not only have you got the Digial processing but you have a 3 head system also! Many other features also, such as power loading, auto tape sellect, Dolby HX Pro, Dolby B & C, auto tape calibration for recording, timer mode, display on off, time remaining, various display and counter modes, selectable peak level meters, music search, and much more! All controls are full electronics logic, and don`t forget there is no nasty eject on this, simply preess the open close key, and the tape door smoothly power opens for the tape, then power closes, clamping it in place!

This will make a great buy for someone whom wants a quality recording and playback deck for their system. Unlike many tape decks today, this is also very heavy and well made! Item is boxed in its original packing, with manual, and is in excellent condition for its age. Its not had much use and the heads are fine. Thanks for looking and happy bidding.

On 10-Aug-05 at 13:25:19 BST, seller added the following information:

So many people have asked for the specifications (rather then a quick google search to find them!) so I`ve listed them here:

Deck features:

Timer record - off, rec or play/repeat settings
# Digital NR
# Dolby B & C & HX pro
# Digital Super Auto BLE XD - tape optimization for recording
# Digital ALCA - auto level control with tape analysis for when recording using digital input
# Legato link Conversion - DAC
# Three Modes Counter - tape / time / remaining time (uses pre-set tape mode, i.e C60, C90)
# Display on/off
# FLEX - improves playback quality
# Music search - find / skip single or multiple songs ahead or reverse
# Manual recording level
# Peak level meters - -5.0db - +9.5db in 0.5db steps - peak level hold
# Digital syncro recording via digital input
# Last memory feature

SPECIFICATIONS:

# 3 head (permalloy rec & playback) system
# Motor: DC servo capstan motor X1, DC servo reel motor X 1, DC servo motor X 1
# Wow and flutter - no more then 0.05%
# Fast winding time - 90 seconds with C90 tape
# Frequencey response -20db recoding:
Type IV (metal) Tape - 20-21,000Hz
Type II (high/CrO2l) Tape - 20-20,000Hz
Type I (normal) Tape - 20-20,000Hz
# Signal to noise ratio - more then 60db
With Digital NR ON - (dolby NR off) - more then 82db
With Digital NR ON - (dolby NR B 0r C on) More then 90db)
# Harmonic distortion - no more then 0.6% at -4.db
# Connections
RCA line in stereo X 1
RCA line out stereo X 2
Toslink digital in X 1
Headphone socket X 1
# Dimensions
420x 128x 277mm
4.5KG weight

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-11-02 14:42

Pioneer har överlag gjort bra kassettdäck enligt min erfarenhet. Den digitala brusreduceringen har jag däremot ingen som helst erfarenhet av. Men för de små slantar apparaten betingar är det väl bara att slå till och prova? Som ett vanligt däck med Dolby B och C lär det fungera bra om det bara är i gott skick.

Generellt för kassettdäck är dock att viss trimning måste ske för att krama ur det mesta välljudet. Lite beror det på om du bara ska ha det för avspelning eller även inspelning. Men det senare är så enkelt att göra direkt i datorn, så det finns det väl ingen anledning att göra?

Mitt egna Pionerdäck har en funktion som är tänkt att ersätta en azimuth-inställning av tonhuvudet (mycket viktigt för diskanten) och denna fungerar förvånande bra. Men allra bäst är förstås att justera avspelningshuvudet under gång tills bästa diskant erhålls.

/ B

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2005-11-02 14:51

Tack. Konstigt att jag inte hittade något vettigt när jag googlade, jag brukar vara ganska haj på det. :oops:

Auktionen är avslutad, men jag skickade ett litet privat bud till honom så får vi se. Är ganska nöjd med Onkyo-däcket jag har nu, men om den där kan peta ur sig bättre ljud så är det positivt för de överföringar till CD som jag har planerat. :)

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-11-02 16:13

När det gäller bra överföringar är det som Bill säger att korrekt intrimning av Azimuth-vinkeln är det absolut viktigaste, source first som sagt.

Sen är det ju viktigt att tape-eq:n stämmer också, det är ett problem som dom som har många gamla Nakamichi-inspelade band lider av eftersom Nakamichi hade annan eq än alla andra(det låter för mörkt på ett "vanligt" däck). Som tur är höll sig dom flesta andra till standard eq.

Ett värre problem än eq är Dolby-korrektionen, Dolby B brukar väl gå hyfsat att spela av men Dolby C är nästan omöjligt att få att låta bra på någon annan bandare än den bandet är inspelat på(det pumpar, det låter nästan värre än svaj).

Bandspelarrävar använde aldrig något mer avancerat brusreduceringssystem än Dolby B, istället använde man mest Chrome-kassetter eftersom dom brusar lite mindre i sig själv. Eller Metall, där man kan öka S/N genom att spela in grymt högt.

Det där digitala i Pioneer-däcket fattade jag det som att det inte kunde göra något åt befintliga band, utan det var bara ett sätt att få nyinspelningar att låta bättre.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-11-02 16:47

xeizo skrev:När det gäller bra överföringar är det som Bill säger att korrekt intrimning av Azimuth-vinkeln är det absolut viktigaste, source first som sagt.

Sen är det ju viktigt att tape-eq:n stämmer också, det är ett problem som dom som har många gamla Nakamichi-inspelade band lider av eftersom Nakamichi hade annan eq än alla andra(det låter för mörkt på ett "vanligt" däck). Som tur är höll sig dom flesta andra till standard eq.

Ett värre problem än eq är Dolby-korrektionen, Dolby B brukar väl gå hyfsat att spela av men Dolby C är nästan omöjligt att få att låta bra på någon annan bandare än den bandet är inspelat på(det pumpar, det låter nästan värre än svaj).

Helt rätt. EQ och Dolby är två stötestenar att ta hand om. Men allt detta går att justera, om än med ett visst besvär. Och ska varje band i princip bara spelas av en enda gång för att sedan hamna i digital form på en hårddisk, kan det löna sig att lägga ner lite krut på att få det låta bra. Azimuten är definitivt det första man ska göra, och det är relativt enkelt att göra med hörseln. Eftersom felinställd azimut påverkar diskanten mest, är det också Dolbynivåerna som blir fel. Det blir dom för övrigt även av felaktig EQ.

Vad man kan göra, även om rättrogna förmodligen går i taket, är att spela av utan Dolby och sedan justera ner diskantnivån med tonkontrollerna i Audition (eller vilket program man nu använder vid rippningen). Visserligen är då diskanten komprimerad med storleksordningen 8-10 dB, men man slipper pumpeffekterna. Detta fungerar dock inte så bra på gles musik där bruset kommer att åka upp och ner hela tiden. Dvs diskantljud blir "inbäddade" i brus. Inget för soloinsatser på piano med andra ord :-)

/ B

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2005-11-02 17:47

Det finns ju också kassettdeck som är utrustade med dBx typ 2, Telcom och eller som jag själv har Dolby S. Är det någon som vet hur pass kompatibelt Dolby S är mellan olika maskiner. Telcom har jag själv aldrig hört men väl dBx som jag tror kan vara problematisk
eftersom det är en fullbands kompander.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-11-02 18:07

Nagrania skrev:Det finns ju också kassettdeck som är utrustade med dBx typ 2, Telcom och eller som jag själv har Dolby S. Är det någon som vet hur pass kompatibelt Dolby S är mellan olika maskiner. Telcom har jag själv aldrig hört men väl dBx som jag tror kan vara problematisk
eftersom det är en fullbands kompander.

dbx var (är?) en mycket effektiv kompander/expander, men till skillnad från Dolby låter det apa om man spelar dbx-kodat material på annan maskin. Dolby S är mer kompatibelt än C, men nu var det så länge sedan jag testade så jag minns inte riktigt hur det lät. Vi pratar 80-tal här :-)

/ B

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2005-11-02 21:41

Jag var med när man presenterade Dolby B för första gången i skandinavien. Det var på ett ljudseminarium i Norge och man gjorde ett test där man jämförde ett 15":s original med en kassett och det lät ju övertygande. Senare på 70-talet kom så Dolby C som var tänkt att ersätta Dolby B men det gick inte att snabbkopiera och därför har man aldrig kunnat köpa prerecordade kassetter. Men utrustning fanns för ändamålet men tyvärr var det svårt att upprätthålla den jämna precisionen som krävs för att det ska fungera. DBx hade också en tanke att kunna konkurera med Dolby för färdiginspelade kassetter men fick samma problem och som antagligen var ännu värre eftersom dBx är en fullbandskompander(1:2:1). Jag har själv två enheter dBx typ 1(som är en proffsvariant) och tycker att det låter väldigt bra däremot går det inte att lyssna på icke avkodade inspelningar utan att bli sjösjuk. Men det gäller också alla andra system utom möjligen Dolby B. Ett tag på 70-talet kunde man köpa vinylskivor som var dBx/2 kodade och det blev ju väldigt brusfritt ända tills man fick de första knäpparna på skivan.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-11-02 23:02

xeizo: kan man få be att du lägger in länkar till vad du citerar? :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2005-11-02 23:11

Det slutade med att jag köpte åbäket i alla fall. Ingen som är intresserad av en helt okej Onkyo för några hundringar? :)

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-11-03 00:14

xeizo: kan man få be att du lägger in länkar till vad du citerar?

Google? :roll:

Jag skall vara mera laglydig nästa gång :oops:

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2005-11-11 00:00

Nu har jag fått hem maskinen, och en sak är i alla fall säker än sålänge: den krämar fram mycket mer välljud ur slitna kassetter än min gamla apparat gjorde.

Sedan är jag kanske lite fånig som tycker att det är lite fränt att det räcker med att trycka play så stänger sig luckan själv, som på en cd-spelare. :wink:

Återgå till Generellt om hifi