Drosslar kontra jorden?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
roggaro

Drosslar kontra jorden?

Inläggav roggaro » 2014-04-28 20:38

alltså snurrar vårt klot i visserligen jämna banor omkring solen i första hand som jag förstår det. men hurusom är det egentligen med våra apparater och deras kärnlindningar och ström på det hela...?
tänker på min gamla tjockTV från Sony där man kan tilta bilden några grader efter hur den står i förhållandet till (VADÅ!)
upptäckte nyligen att detta gäller DACEN också, alltså hur den är vinklad norr/söder. ljudet påverkas sannerligen och har nu skapat en 'referenslinje' som jag utgår ifrån som "bäst" men vill nog i de flesta fall vinkla den några pillemillimeter mot söder oftast, tror jag?
finns det nåt vettigt i hur jag resonerar eller är det bara att släppa för faktisktfolket :|

EDIT: vill bara påpeka att förstärkaren är i klass D utan drosslar att ta hänsyn till förutom att den är 'rättvänd' till strömurtaget
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Re: Drosslar kontra jorden?

Inläggav rikkitikkitavi » 2014-04-29 06:22

Jordmagnetiska fältet har en mycket mycket låg frekvens så det är att betrakta so ohörbart. Det varierar lite från plats till plats men det är mest geologiskaveffekter :)

Att det skulle vara skillnader beroende på placering av apparat av detta skälet är jag tveksam till. Det är placebo eller andra, för närvarande okända faktorer som påverkar.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2014-04-29 10:06

Roggaro, du kan tänkas ha ännu mer en utvecklad förmåga än de som sysslar med currylinjer och currykors. Normalt tror jag dessa människor sysslar med att hitta en plats där något är bra att placera. Du tar däremot tänkbart sådant tankesätt till en ny nivå genom att även inbegripa en riktning hos objektet! Vad jag därför kan ge inspiration till att du även provar "sneda" riktningar hos apparaten, om du kan uppleva någon skillnad.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
imac

Inläggav imac » 2014-04-29 12:58

Sedan har vi Jormagnetiska stormar som varierar:
Bild

http://www.lund.irf.se/msb/

Återgå till Generellt om hifi