Constant directivty ?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DVD-ai

Re: Constant directivty ?

Inläggav DVD-ai » 2014-04-29 11:14

solhaga skrev:Jag satte en 70 cm (27 tum) CD-waveguide framför mina AMT:er ihop med 15-tumsbasar.

Bild

Anledningen var inte primärt att få CD utan att få högre SPL vid de lägre frekvenser hos AMT:erna.
Vilket är då samma sak (rätta mig gärna om jag har fel).
Jag tjänade 5-6 dB på detta "förhindrande av spridning av ljudvågor" som annars inte skulle ha nått mätmikrofonen 1 meter 0 och +/- 30 grader.

Om du vill lyssna på detta så finns tillfälle till det på DIY-träffen i Kristianstad den 3:dje maj.

Ser "rått" ut, gillart ! :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2014-04-29 11:34

solhaga skrev:Jag satte en 70 cm (27 tum) CD-waveguide framför mina AMT:er ihop med 15-tumsbasar.

Bild

Anledningen var inte primärt att få CD utan att få högre SPL vid de lägre frekvenser hos AMT:erna.
Vilket är då samma sak (rätta mig gärna om jag har fel).
Jag tjänade 5-6 dB på detta "förhindrande av spridning av ljudvågor" som annars inte skulle ha nått mätmikrofonen 1 meter 0 och +/- 30 grader.

Om du vill lyssna på detta så finns tillfälle till det på DIY-träffen i Kristianstad den 3:dje maj.

Dina talare ser väldigt intressanta ut!
Har tänkt att bygga något liknande fast med mindre prylar :)
Ska bli kul o höra dessa i helgen!

Användarvisningsbild
solhaga

Inläggav solhaga » 2014-04-29 11:44

Tag med musik som du anser vara utslagsgivande för bedömning av CD, gärna minnessticka med flac-filer
Eller om du redan nu kan ge mig några exempel.

Har tänkt att bygga något liknande fast med mindre prylar

Ser "rått" ut,

Ja, de är väl inte direkt något man har i vardagsrummet.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-04-29 12:33

schmutziger skrev:Geddes har ju rätt länge hävdat att 18+15 är det optimala men att waveguiden blir så rackarns dyr.

Hur stor var förresten hans gamla summa cum laude?
var det också en 15"+18" ?

Den gamla var 15"+15"
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-04-29 13:01

solhaga skrev:

Tag med musik som du anser vara utslagsgivande för bedömning av CD, gärna minnessticka med flac-filer
Eller om du redan nu kan ge mig några exempel.

Har tänkt att bygga något liknande fast med mindre prylar

Ser "rått" ut,

Ja, de är väl inte direkt något man har i vardagsrummet.

Det är för långt från Tjörn. Men fin Techno är ju något som jag tror skulle kunna passa. Hemma med mina Martin Logan så blir det ju hemskt bra med Techno. Någon gammal Kraftverk eller mera modernt med svamparna eller liknande. Det är inte bara basförmågan som är det viktiga utan att de enskilda "instrumenten/ljuden" är högt detaljerade och välplacerade på scenen.

Förövrigt verkar det vara ett intressant bygge. Lycka till med schowen.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2014-04-29 14:29

Betyder detta att en högtalare med CD fungerar bättre i ett "dåligt" rum än en högtalare utan?
Kan man då fortsatta tankegångarna att ett "bra" rum gagnar en högtalare utan CD? Eller är det att ta i lite väl hårt?
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2014-04-29 14:38

Min erfarenhet är att CD-horn behöver inte låta bra någonstans. Har haft en del och lyssnat på en del men föredrar idag en helt annan design.
Har hört Geddesvarianten och den lät bra men som alltid så är drivern också viktig, kanske viktigast.
Vanliga horns loobing kan också nedtonas rejält med att justera in delay så att de olika registren spelar i takt akustiskt i rummet.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
solhaga

Inläggav solhaga » 2014-04-29 17:49

Det är för långt från Tjörn

Bor i Hyssna..

Min erfarenhet är att CD-horn behöver inte låta bra någonstans.

För min del är ju det en CD vågledare, dvs ingen laddning eller kompression. Om man nu inte skall klassa AMT som en slags kompressionsdriver förstås.

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2014-04-30 09:44

Hyssna, det är nästan där jag uppväxt. Jag är uppväxt i Fotskäl, så vi gick säkert på samma högstadie skola. Om du inte är inflyttad alltså.
Numera bor jag i Lerum.

Härliga högtalare, jag har inspirerats av dina olika dipol konstruktioner till mina egna skapelser

Henrik

Användarvisningsbild
solhaga

Inläggav solhaga » 2014-04-30 10:15

Nä, jag är inflyttad. Har bara bott här i 25 år. Däremot är jag uppväxt i Lerum!

Skoj att kunna inspirera, tar gärna emot feedback IRL.
Det vore även intressant att höra vad dina dipolbasar presterar.

Sorry för OT/trådkapning, steveo1234.

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2014-04-30 13:50

steveo1234 skrev:Betyder detta att en högtalare med CD fungerar bättre i ett "dåligt" rum än en högtalare utan?
Kan man då fortsatta tankegångarna att ett "bra" rum gagnar en högtalare utan CD? Eller är det att ta i lite väl hårt?

Det borde bli mindre kritiskt med exakt dämpning, eftersom alla reflexer över t ex 1 kHz är MYCKET svagare.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-05-01 10:11

steveo1234 skrev:Betyder detta att en högtalare med CD fungerar bättre i ett "dåligt" rum än en högtalare utan?

Hejsan!
Är alltid lite motståndare till att ge mig in i något som handlar om bättre eller sämre. Något sådant skevar lätt och disten kommer snart bli plågsam och döljer alla detaljer och nyanser.
Finns inga givna svar. Men i frågan finns ju ändå nog en viss insikt. Slutresultatet beror ju på rum/högtalare. Och inte på rummet eller högtalaren om vi hårddrar det.
Men om en högtalare har hög riktning/direktivitet inom en visst frekvensområde så behöver du normalt sett tänka mindre på konsekvenserna av reflexerna. Åtminstone åt sidorna och mot taket.
Medan en del vill göra något åt de tidiga reflexerna när de har tradionella högtalare. Har lyssnat i mycket väl dämpade rum och det kan låta riktigt grymt men min lilla erfarenhet säger att man måste upp lite i volym. Då slår en sådan anläggning möjligtvis min.
Sedan finns andra typer där filosofin är att sprida reflexerna i rummet.
Men läser man min tillverkares (ML) råd så rekommenderar de diffusion före absortion bakom högtalarna. Jag håller med om detta råd. Något i alla fall. Något större realism.
Så hela området är fullt av frågeställningar och egna val om hur man vill ha det. Men jag vill ha ett ljud som är dynamiskt, med exakta placeringar, varje ljuds egenkaraktär skall skildras väl och med muskler.
Men man måste också påpeka att en högtalare kan ha inbyggda svagheter. Mina anser jag för lätta. De får svårare vid höga volymer att leverera bra topp. Så jag har stegvis påfört dem mera vikt. Nu provat med ännu mera vikt. Var och beställde en toppsten i svart granit. Enligt en helt subjektiv värdering så blir det lite mjukare i toppen och ännu mera transparant. Absolut inte sämre.

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2014-05-05 00:57

Här är ytterligare lite läsvärt på ämnet:

http://www.pispeakers.com/Pi_Speakers_Info.pdf
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Föregående

Återgå till Generellt om hifi