Meridian, är de bra?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2014-03-14 19:48

Jag har faktiskt installerat ett system med en Linn Sneaky och ett par Meridian 5200 (helaktiva högtalare med digitala aktiva filter, pris, närmare 100 kKr, har jag för mig).

När vi började installationen lät det sjukt konstigt (injusterat av Meridian-försäljare från Meridian-krängande butik i Göteborg), men det blev ganska ok till slut (några timmars slit). Jag hade då ett par Keilidh och en Sneaky i garaget och föredrog ändå garagesystemet. Meridian -systemet kunde spela högre och kunde spela mer bas, men det var ungefär det som var bättre.

Jämfört med riktigt bra system för motsvarande pengar som Meridian-systemet betingar så finns det klart bättre prylar - IMO Alla andra Meridian-system jag hört har låtit rätt kasst - återigen IMO. Det enda Meridian-syste jag tyckt var någorlunda var det med Sneakyn. Det sitter nu en MDSM istället för Sneaky:n och enl. uppgift skall det låta bättre än det lät med Sneakyn.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-03-15 12:30

Fostex skrev:Hade hemma en Meridian 501 ihop med det matchande slutsteget 555. Tanken var att låta dessa vara stereosetup i stället för min dåvarande AVR-2807.

De är snygga med perfekt handhavande och "hi end-känsla". Det hela föll på för låg uteffekt i mitt fall, annars hade jag behållt kombon.
Detta styrs såklart av priset, för nypris hade jag aldrig köpt sakerna.

Låter bra. Det är begagnat som gäller i så fall. Vet inte varför jag skulle köpa den. Har redan en Cd-spelare, men jag fastnade för designen på denna, och kan den kanske låta annorlunda?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-03-15 12:31

sportbilsentusiasten skrev:
genstruktur skrev:Gillar den lite fulsnygga designen.

Ja de är astuffa!
Klassisk brittisk design.
Meridan, Naim o Linn var snyggast på 80/90-talet. HÖG mysfaktor!
Fast jag föredrar Naim/Linn, både avseende design o ljudmässigt. Men det är jag det!

Mmm ganska avvikande och kul design speciellt mot den Denon Cd-spelare jag har nu

Användarvisningsbild
genstruktur

Re: Meridian, är de bra?

Inläggav genstruktur » 2014-05-03 01:26

Har lite svårt att släppa Meridian 588 cdn känner jag, men tyvärr bodde killen som sålde den en bit bort och "orkar" inte riktigt åka dit bara för att lyssna och klämma. Vet inte varför jag skrev det här inlägget, ville nog bara skriva av mig lite :). Förresten, har alla Meridian-cds den där megastora fjärren? :D

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-05-03 01:35

genstruktur skrev:Har lite svårt att släppa Meridian 588 cdn känner jag, men tyvärr bodde killen som sålde den en bit bort och "orkar" inte riktigt åka dit bara för att lyssna och klämma. Vet inte varför jag skrev det här inlägget, ville nog bara skriva av mig lite :). ...

Du är så välkommen så . . . typ. :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-05-03 01:37

Laila skrev:
genstruktur skrev:Har lite svårt att släppa Meridian 588 cdn känner jag, men tyvärr bodde killen som sålde den en bit bort och "orkar" inte riktigt åka dit bara för att lyssna och klämma. Vet inte varför jag skrev det här inlägget, ville nog bara skriva av mig lite :). ...

Du är så välkommen så . . . typ. :)

Tack! Den har liksom etsats sig fast i minnet, är inne och smygläser om den ibland. Funderar på att lägga ett skambud på vinst eller förlust! :lol:

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2014-05-03 03:24

Överlag så har jag bara positiva saker att säga om de Meridian pryttlar jag lyssnat på, dvs de äldre Cd-spelarna och förstegen i 5oo-serierna. Det finns en Ino ägare som numera inte är aktiv (minns ej namnet, men trevlig kille)som talat mycket gott om Meridians 500 pryttlar. Köpte ett 502 försteg av honom för mycket länge sedan och det byttes enbart pga återgång till hembio. Så jag håller 500-serien som klart prisvärd.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Lennart

Inläggav Lennart » 2014-05-03 07:32

Finns det någon som reparerar Meridian produkter i Sverige till acceptabelt pris? Har läst att Meridian i England har standardtaxa på 800 £ för felsökning/reparation?

/Lennart

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-05-03 12:07

Lennart skrev:Finns det någon som reparerar Meridian produkter i Sverige till acceptabelt pris? Har läst att Meridian i England har standardtaxa på 800 £ för felsökning/reparation?

/Lennart

Huga då, kanske något att ta med i beräkningen om man skall handla. Inte billigt!

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-05-03 12:08

FBK skrev:Överlag så har jag bara positiva saker att säga om de Meridian pryttlar jag lyssnat på, dvs de äldre Cd-spelarna och förstegen i 5oo-serierna. Det finns en Ino ägare som numera inte är aktiv (minns ej namnet, men trevlig kille)som talat mycket gott om Meridians 500 pryttlar. Köpte ett 502 försteg av honom för mycket länge sedan och det byttes enbart pga återgång till hembio. Så jag håller 500-serien som klart prisvärd.

Låter trevligt, skall lägga ett bud och se om han kan skicka eller om han är i Göteborg någonting. Vet du om det är den där biffiga fjärren till 588? Ser sjukt stor ut :)

Användarvisningsbild
jeff_belowski

Inläggav jeff_belowski » 2014-05-03 15:31

Har velat äga en meridianburk sedan jag fick syn på dem för första gången. De tidiga
fram till 90-talet-something har ngt som tilltalar mig. Slå till för fan! Bara den där
fjärren är ju halva poängen!

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-05-03 16:10

jeff_belowski skrev:Har velat äga en meridianburk sedan jag fick syn på dem för första gången. De tidiga
fram till 90-talet-something har ngt som tilltalar mig. Slå till för fan! Bara den där
fjärren är ju halva poängen!

Haha, ja så kanske det är? Den såg så groteskt stor ut bara, får ha ett eget bord till den :lol: .

Har gett ett bud och förslag, får se hur det går.

Frågan är vad jag skall göra med min gamla cd-spelare bara, de känns inte så heta på marknaden just nu. Ge till min bror kanske :?

Användarvisningsbild
gonkius

Inläggav gonkius » 2014-05-03 21:54

Ljudtema gör reparationer, de har inte fast taxa. Min erfarenhet är att de har hyffsade priser.
Maskinist på Holodeck 2

Lennart

Inläggav Lennart » 2014-05-04 07:21

"Ljudtema gör reparationer, de har inte fast taxa. Min erfarenhet är att de har hyffsade priser"

Aha, så Ljudtema har egen servicekompetens för Meridian? Trodde att dom skickade serviceobjekt till England.
Tackar, har en G95:a som har problem med cd-avspelningen.

/Lennart

Användarvisningsbild
gonkius

Inläggav gonkius » 2014-05-04 09:19

Stämmer, dom har en kompetent reparatör som jag pratat med, han verkade vara väl insatt i Meridians prylar. Jag fick bra support i ärendet och han fixade mitt problem utan att skicka den vidare.
Maskinist på Holodeck 2

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2014-05-05 21:30

Tror att den ingår, och den är super om man inte älskar att skjuta prick varje gång man vill byta spår osv.
genstruktur skrev:
FBK skrev:Överlag så har jag bara positiva saker att säga om de Meridian pryttlar jag lyssnat på, dvs de äldre Cd-spelarna och förstegen i 5oo-serierna. Det finns en Ino ägare som numera inte är aktiv (minns ej namnet, men trevlig kille)som talat mycket gott om Meridians 500 pryttlar. Köpte ett 502 försteg av honom för mycket länge sedan och det byttes enbart pga återgång till hembio. Så jag håller 500-serien som klart prisvärd.

Låter trevligt, skall lägga ett bud och se om han kan skicka eller om han är i Göteborg någonting. Vet du om det är den där biffiga fjärren till 588? Ser sjukt stor ut :)
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-05-06 07:26

FBK skrev:Tror att den ingår, och den är super om man inte älskar att skjuta prick varje gång man vill byta spår osv.
genstruktur skrev:

Låter bra! Det som är mindre bra är att jag inte hört av säljaren, kanske tyckte han inte om mitt förslag. :?

Föregående

Återgå till Generellt om hifi