Ljudkvalitet Spotify

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

xms67

Ljudkvalitet Spotify

Inläggav xms67 » 2014-05-05 23:17

Vad anser ni om ljudkvaliteten på Spotify 320 Kbps? Jag försöker som ni kanske märkt förstå lite bakom själva ljudet. Om man har 320 Kbps kan man då säga att man har bra ljud eller är det långt från en Cd? Det sägs ju att man ska lite på sina öron och jag tycker Spotify låter bra. Fast å andra sidan har jag inte kört någon avancerad test, vare sig mot Cd eller andra streamingtjänster. Jag vet inte om det finns andra tjänster som verkligen har bättre ljud, men på nätet kan man läsa om vissa typ WIMP och Deezer. Min egen känsla säger mig att det verkar vara större skillnad på olika "inspelningar" i Spotify än ljudkvaliteten mellan olika tjänster.

Användarvisningsbild
Tarzan

Re: Ljudkvalitet Spotify

Inläggav Tarzan » 2014-05-06 20:21

xms67 skrev:Vad anser ni om ljudkvaliteten på Spotify 320 Kbps? Jag försöker som ni kanske märkt förstå lite bakom själva ljudet. Om man har 320 Kbps kan man då säga att man har bra ljud eller är det långt från en Cd? Det sägs ju att man ska lite på sina öron och jag tycker Spotify låter bra. Fast å andra sidan har jag inte kört någon avancerad test, vare sig mot Cd eller andra streamingtjänster. Jag vet inte om det finns andra tjänster som verkligen har bättre ljud, men på nätet kan man läsa om vissa typ WIMP och Deezer. Min egen känsla säger mig att det verkar vara större skillnad på olika "inspelningar" i Spotify än ljudkvaliteten mellan olika tjänster.

Jag nöjer mig i alla fall med spotify. Jag kan inte säga att jag hör någon större skillnad på spotify, lossless FLAC-fil och 320 Kbps-fil. I alla fall inte hemma hos mig, där jag har testat.

Testa själv att spela upp en låt du "kan" på CD och spotify samtidigt och växla mellan källorna, så märker du om du hör någon skillnad. Det ska vara samma ljudnivå på källorna också! Annars tenderar man att tycka att den som låter starkast låter bäst. För att vara säker på att det blir samma ljudnivå kan du rippa CDn till FLAC eller något annat lossless-format och spela upp den från samma dator som spotify är på. Annars jämför du ju en CD i en CD-spelare med spotify på en dator.

Edit: Såg att du pratade om kvalitetsskillnaden mellan olika inspelningar på spotify. Särskilt klassisk musik är riktigt jobbigt att hitta någon bra på spotify! Jag har spelat piano länge så jag är riktigt kräsen med just pianoinspelningar...

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-05-07 00:01

xms67 skrev:Vad anser ni om ljudkvaliteten på Spotify 320 Kbps? Jag försöker som ni kanske märkt förstå lite bakom själva ljudet. Om man har 320 Kbps kan man då säga att man har bra ljud eller är det långt från en Cd? Det sägs ju att man ska lite på sina öron och jag tycker Spotify låter bra. Fast å andra sidan har jag inte kört någon avancerad test, vare sig mot Cd eller andra streamingtjänster. Jag vet inte om det finns andra tjänster som verkligen har bättre ljud, men på nätet kan man läsa om vissa typ WIMP och Deezer. Min egen känsla säger mig att det verkar vara större skillnad på olika "inspelningar" i Spotify än ljudkvaliteten mellan olika tjänster.

Även om man streamar Spotify Premium på högsta upplösningen så är det inte säkert att alla låtar finns i 320-version och då kan det bli lägre upplösning utan att får reda på det.
Det mesta annat i en anläggning kan dock försämra ljudet mer än vad de bästa komprimerade ljudformaten gör, och visst är det mycket större skillnad på olika mastringar av inspelningen, än om det spelas från CD eller 320 Kbps.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-05-07 08:16

Tänk om Spotify kunde leverera olika mastringar av album , där man anger vilken version det är.
Vinylversionen av Bruce Springsteens Wrecking Ball är tydligen bra mycket bättre än CD-versionens och jag gillar verkligen detta album, men har inte någon vinylspelare. Har heller ingen aning om vilken version som ligger på Spotify, så jämförelse med CD ur kvalitetsperspektiv är ju meningslöst. Du har ju ingen aning om vad du jämför. Man kan enbart konstatera om man föredrar den ena eller andra, men inte varför.
Nu lyssnar jag med behållning på den Spotify, men min undran om hur det skulle låta med en mindre saboterad utgåva kvarstår. Tex låtarna Swallowed up, och Jack of all trades har ju verkligen trevliga basgångar.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2014-05-11 09:56

xms67 skrev:Min egen känsla säger mig att det verkar vara större skillnad på olika "inspelningar" i Spotify än ljudkvaliteten mellan olika tjänster.

Jag har samma upplevelse.

[quote=paa]Även om man streamar Spotify Premium på högsta upplösningen så är det inte säkert att alla låtar finns i 320-version och då kan det bli lägre upplösning utan att får reda på det.
[/quote]

Intressant. Jag har jämfört med CD några gånger och ibland har CD:n låtit mycket bättre, men det är ju inte säkert att det är samma version och skillnaden mellan olika mastringar är nog för det mesta betydligt större än skillnaden mellan t.ex. 160 och 320 kbps mp3.

Användarvisningsbild
mangrove

Inläggav mangrove » 2014-05-11 11:57

Magnuz skrev:
xms67 skrev:Min egen känsla säger mig att det verkar vara större skillnad på olika "inspelningar" i Spotify än ljudkvaliteten mellan olika tjänster.

Jag har samma upplevelse.

Ja, det är otroligt stor skillnad.

Jag har skrivit det i en annan tråd någonstans förut men: i början av Spotifys existens, dvs innan det ens fanns avtal med skivbolagen, bestod källmaterialet bland annat av de anställdas gemensamma mp3-arkiv. Dvs, inte nog med att det var tveksamma och gamla rippningar, dessutom blev det en ytterligare förstörande omkomprimering (Spotify strömmar Vorbis, inte mp3.) Ibland hör man låtar eller album som får en att fundera på om det finns kvar sådant källmaterial...
http://open.spotify.com/track/3wCyonmPnS1dL7WPwjX1fH låter ungefär som om det är rippat från LP (med en sliten nål) till mp3 och sedan konverterat en extra gång. Lägg på lite vinylknaster bara för den autentiska känslan...

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2014-05-11 12:40

mangrove skrev:http://open.spotify.com/track/3wCyonmPnS1dL7WPwjX1fH låter ungefär som om det är rippat från LP

Det måste det nästan vara. Däremot tycker jag inte man hör så mycket mp3-artefakter. Det är mest vinylljud. Bombastiskt så det räcker var det ju också. :D Vilken j-la virveltrumma.

Användarvisningsbild
mangrove

Inläggav mangrove » 2014-05-11 13:26

Magnuz skrev:Det måste det nästan vara. Däremot tycker jag inte man hör så mycket mp3-artefakter. Det är mest vinylljud. Bombastiskt så det räcker var det ju också. :D Vilken j-la virveltrumma.

More is more! :D

Användarvisningsbild
Ted_B

Inläggav Ted_B » 2014-05-11 22:03

Inget välljud precis men musiken var bra.
The World's Mine Oyster

Återgå till Generellt om hifi