McIntosh mc 75 till Ino 16s

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Re: McIntosh mc 75 till Ino 16s

Inläggav sprudel » 2014-05-12 09:54

Vi får försöka ordna så att Lennart, du, Anders-vinyl, kan komma och lyssna samtidigt. Det hade varit så kul att ta del av era uppfattningar.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2014-05-12 10:35

sprudel skrev:Vi får försöka ordna så att Lennart, du, Anders-vinyl, kan komma och lyssna samtidigt. Det hade varit så kul att ta del av era uppfattningar.

Som sagt, jag lider inte när jag spelar via mina Perkamoddade Mk.III så jag föreslår att MC75'orna står kvar hos dig tills du hittat en tid då flera kan samlas och lyssna tillsammans. Kommande söndag till tisdag ok utöver de tider jag redan nämnt.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-05-12 11:42

lennartj skrev:
sprudel skrev:Vi får försöka ordna så att Lennart, du, Anders-vinyl, kan komma och lyssna samtidigt. Det hade varit så kul att ta del av era uppfattningar.

Som sagt, jag lider inte när jag spelar via mina Perkamoddade Mk.III så jag föreslår att MC75'orna står kvar hos dig tills du hittat en tid då flera kan samlas och lyssna tillsammans. Kommande söndag till tisdag ok utöver de tider jag redan nämnt.

Då föreslår jag sön kväll kl 18.00.
Kronkan o Anders-vinyl, hör av er. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-05-12 13:04

sprudel skrev:
lennartj skrev:

Då föreslår jag sön kväll kl 18.00.
Kronkan o Anders-vinyl, hör av er. :)
´

Tack för injudan!
En bra tid. Så jag kommer :)

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2014-05-12 14:35

Söndagskvällen reserverad.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-05-12 18:04

Alexi skrev:Jag tror det skulle kunna vara en riktigt trevlig kombo för vissa inspelningar.

Har du sagt A, så kanske du vill bjuda på B? :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-05-12 21:53

lennartj skrev:

Jag tror heller inte du lider av att lyssna på dina gamla steg. Kan det vara att det är klass-A som gör det hela?
Kört lite stråkar nu, jämfört, och jag har en preferens. Funderar på att invitera några av mina musikelever som har fiol som disciplin. De har ju referenser. :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-05-13 14:36

Jag fortsätter min monolog, kul om det blir stereolog.
Behöver slutstegen ett McIntosh-försteg för att komma till sin rätt?

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2014-05-13 15:56

sprudel skrev:Jag fortsätter min monolog, kul om det blir stereolog.
Behöver slutstegen ett McIntosh-försteg för att komma till sin rätt?

Jag gillar Stereo :D

Du kan ha rätt, tänk på synergin med Klimax Kontroll o Solo hemma hos dig.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2014-05-13 17:35

Alexi börjar ju på A, men vad skulle B vara, en sämre klass?
Kan det vara att det är klass-A som gör det hela?

Troligen inte det hela, men en hel del.
Mac-försteg?
Ja av flera orsaker,
Dels får jag brum i högtalarna om jag kopplar in MC75'orna på högpass-utgångarna från ino cr80s oavsett om jag använder koax-kabel med RCA-kontakt i båda ändar eller twin-ax med XLR i slutstegsänden.
Botemedel: att ansluta MC75'orna till ojordat el-uttag.
Kan det vara så att delningsfiltret slår ihop signaljord med chassijord?
Det slog mig just att det behöver inte vara delningsfiltrets fel.
Jag använder en bypass-kabel för att komma runt Lundahl-transformatorn på ingången i mitt ICEPower1000ASP-baserade Ezon-slutsteg som kan mättas med svår distorsion som följd om den matas med kraftigt infraljud från t.ex. katastroffilmer.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=996661#996661
Att verifiera om det är så, är betydligt besvärligare innan MC75'orna är tillbaka hos mig, än sedan, så det får vänta.

Om jag bara använder lågpassdelen i cr80s och ansluter MC75'orna direkt till balanserade utgångar på C2300-försteget upplever jag subjektivt att jag "kommer närmare musiken" på flera sätt, men har ej blindtestat. Det är inte bara positivt heller, det blir bumligt i basen eftersom mina OA52.2 då spelar med under 80 Hz och exciterar de rumsmoder jag ville undvika genom att använda delat system.
Senast redigerad av lennartj 2014-05-13 17:43, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2014-05-13 17:36

Skjut inte krut på döda hökar (duckar), utan testa med ett riktigt bra trisse-steg istället. :)

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2014-05-13 17:46

Conan skrev:Skjut inte krut på döda hökar (duckar), utan testa med ett riktigt bra trisse-steg istället. :)

Hur menar du nu?
Sprudel använder ju normalt Plinius trissesteg och har lånat mina MC75 av ren nyfikenhet.

Användarvisningsbild
arkman

Inläggav arkman » 2014-05-13 17:58

Trevligt med en tråd om dessa rörförstärkare :) För ett par år sedan var jag nära att köpa en Mcintoch MC 275, men jag har TVn kopplad till stereon och jag kom fram till att det inte skulle bli så praktiskt att starta en rörförstärkare varje gång jag ska titta på TV så det köpet fick vara. Hade jag ett särskilt rum för musik lyssnande så hade jag definitivt köpt en MC 275 eller två MC 75.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-05-13 18:32

Conan skrev:Skjut inte krut på döda hökar (duckar), utan testa med ett riktigt bra trisse-steg istället. :)

Ser din smiley! Vi har testat steg i massor, inte testat men lyssnat, mest transistor men även rör.
Vilket som helst trisse-steg duger absolut inte. Inte vilket rör-steg heller.
Audio Research vs 110?, JJ-, Lennart Js berömda Erik Anderssonmoddade steg, osv inget har passerat nålsögat för mina preferenser.
Transistorsteg som "dissats" av samma anledning är flera olika Brystonsteg ( bra alla men inte min smak), Rotel 991, Linn Klimax Solo, McIntosh mc 402, Pass Labs xa-30.5 (kunde lika gärna blivit den som stannat om den haft mer ork), Burmester 956, Micromega Tempo 2 (förnämlig fransyska), Hypex Ncore 400 ( driver basarna nu), ASR Emitter (underbart om det haft mer ork)
De här trissestegen anses väl bra allihop, men lever inte upp till hur jag vill ha musiken presenterad via min setup, men kan säkert vara spot on i en annan setup, hos någon med en annan inre referens.
Jag är nog väldigt, väldigt kräsen ser jag när jag läser, men varför inte? :)
The Dream är jag fortfarande nyfiken på, helst tillsammans med Hesselvallarna då kanske. HA Amp 27 är också spännande.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2014-05-13 18:59

lennartj skrev:Hur menar du nu?
Sprudel använder ju normalt Plinius trissesteg och har lånat mina MC75 av ren nyfikenhet.

Smileyn, lennartj! :)

sprudel skrev:Jag är nog väldigt, väldigt kräsen ser jag när jag läser, men varför inte? :)
The Dream är jag fortfarande nyfiken på, helst tillsammans med Hesselvallarna då kanske. HA Amp 27 är också spännande.

Jäkligt kul "arbete" du har gjort och har framför dig. Amp27 eller Morellos steg kanske blir det som klickar till ordentligt. Eller nåt rörsteg... :) Var det Lars eller Dream som spelade med några stora Focal på High End-mässan? Tyckte det lät riktigt bra.

Jag har ju själv gått från rör (Betwitch KT88) till transistorer (Rotel RB-1552) förra veckan och det passade kanon till pi60s + bs60.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-05-13 22:34

Conan skrev:
lennartj skrev:Hur menar du nu?

Smileyn, lennartj! :)

sprudel skrev:Jag är nog väldigt, väldigt kräsen ser jag när jag läser, men varför inte? :)

Jäkligt kul "arbete" du har gjort och har framför dig. Amp27 eller Morellos steg kanske blir det som klickar till ordentligt. Eller nåt rörsteg... :) Var det Lars eller Dream som spelade med några stora Focal på High End-mässan? Tyckte det lät riktigt bra.

Jag har ju själv gått från rör (Betwitch KT88) till transistorer (Rotel RB-1552) förra veckan och det passade kanon till pi60s + bs60.

Härligt att du är nöjd med steget, då är det fullt fokus på musiken nu då! :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Föregående

Återgå till Generellt om hifi