duger spdif ut från tvn?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
krstuns

duger spdif ut från tvn?

Inläggav krstuns » 2014-05-10 12:07

Hej,

Jag undrar om spdif utgången på en standard TV duger?
Jag har en Sony kdl 40ex503 och kör just nu ljudet via hdmi till tvn och därefter optisk spdif till da Omvandlaren.

Har en påkostad anläggning så jag vill vara säker på att jag får ut så mycket som möjligt ur den!

Är det någon som har gjort några tester på detta?

MVH
Krister

bootstrap

Re: duger spdif ut från tvn?

Inläggav bootstrap » 2014-05-10 12:41

Beror väl på tvn. Min ger bara stereo ut, klarar ej surround men det är väl inte hela världen, tror det är PCM ut också så det finns väl alla möjligheter i världen att få det att låta okej. Men jag kanske bagatelliserar nåt...

Användarvisningsbild
krstuns

Inläggav krstuns » 2014-05-10 12:54

Jag kör bara 2 kanal.

Användarvisningsbild
arkman

Inläggav arkman » 2014-05-10 16:05

Det känns spontant lite onödigt att låta signalen gå genom TVn när du lyssnar på musik. TV apparater brukar processa ljudet, tex. så kan dom mixa ner flerkanalsljud till tvåkanalsljud. Det är lite svårt att veta om TV apparaten processar ljudet även då det handlar om tvåkanalsljud. Om du kopplar källan direkt till da-omvandlaren så riskerar du inte att TV "ställer till" med något när du lyssnar på musik.

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2014-05-10 16:28

arkman skrev:Det känns spontant lite onödigt att låta signalen gå genom TVn när du lyssnar på musik. TV apparater brukar processa ljudet, tex. så kan dom mixa ner flerkanalsljud till tvåkanalsljud. Det är lite svårt att veta om TV apparaten processar ljudet även då det handlar om tvåkanalsljud. Om du kopplar källan direkt till da-omvandlaren så riskerar du inte att TV "ställer till" med något när du lyssnar på musik.

Om det är så trådskaparen menar så är det ju onödigt. Trodde det var ljudet från tvn som menades och att han använder ARC nu

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2014-05-10 18:21

Snarare är det viktigt att köra S/PDIF via tv:n då tv:n ser till att det blir korrekt läppsynk.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
krstuns

Inläggav krstuns » 2014-05-10 18:46

Anledningen till att jag måste köra spdif ut från tvn är att jag har 2 hdmi källor iptv box och dator. Det blir för jobbigt för familjen att ändra ingång på min lavry da11 när man skall växla mellan att kolla på TV boxen eller film via datorn/lyssna på musik. Ett alt skulle kunna vara att använda en spdif switch mellan dator TV box och da omv.

Användarvisningsbild
arkman

Inläggav arkman » 2014-05-11 00:41

Johan_Lindroos skrev:Snarare är det viktigt att köra S/PDIF via tv:n då tv:n ser till att det blir korrekt läppsynk.

Jo, det är riktigt. Jag tänkte inte att man skulle ta bort kopplingen mellan tv och da-omvandlare utan att man kopplar in ytterligare en kabel till mellan källan och da-omvandlaren. Det kräver förstås att da-omvandlaren har flera ingångar.

Användarvisningsbild
arkman

Inläggav arkman » 2014-05-11 00:42

krstuns skrev:Anledningen till att jag måste köra spdif ut från tvn är att jag har 2 hdmi källor iptv box och dator. Det blir för jobbigt för familjen att ändra ingång på min lavry da11 när man skall växla mellan att kolla på TV boxen eller film via datorn/lyssna på musik. Ett alt skulle kunna vara att använda en spdif switch mellan dator TV box och da omv.

Jag gissar att din da-omvandlare inte går att styra med fjärkontroll annars hade en multifjärr kanske varit lösningen.

Användarvisningsbild
krstuns

Inläggav krstuns » 2014-05-11 08:52

Tyvärr kan man inte välja ingån via fjärrkontrollen vilket är väldigt synd.

Mitt intryck är just nu att ljudet försämrats något jämfört med när jatog den digitala signalen direkt från ljudkortet. Samt at jag inte kan spela upp 96 kHz längre.

Vad tror ni om denna http://www.cableworld.se/switchsplittra ... isk-switch).asp

Kom gärna med förslag.

Användarvisningsbild
arkman

Inläggav arkman » 2014-05-11 13:17

krstuns skrev:Tyvärr kan man inte välja ingån via fjärrkontrollen vilket är väldigt synd.

Mitt intryck är just nu att ljudet försämrats något jämfört med när jatog den digitala signalen direkt från ljudkortet. Samt at jag inte kan spela upp 96 kHz längre.

Vad tror ni om denna http://www.cableworld.se/switchsplittra ... isk-switch).asp

Kom gärna med förslag.

Det framgår inte om den du länkade till stödjer 24/96 kHz, men Toslink ska stödja och då borde även den här switchen göra det.

Här är ett allternativ. Set ut att ha samma funktionalitet som den ovan.
http://www.digitaltvexperten.se/artikel ... 895&p=2820

Användarvisningsbild
krstuns

Inläggav krstuns » 2014-05-12 18:02

Skulle faktiskt helst vilja ha en som har 2 st coax spdif in och en coax spdif ut men hittar ingen. En sådan borde man väl kunna bygga själv genom att löda lite?

Användarvisningsbild
Schimpans-AB

Inläggav Schimpans-AB » 2014-05-12 19:24

Kanske intressant?

http://www.deltaco.se/products/items/itemid/(TP-612)/index.aspx

Fast jag är ju antigalvanisk :lol:

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2014-05-13 10:09

Jag kanske missar något här men vad är problemet? En omkopplare av enklaste slag låter dig flippa mellan elektriska lågnivåsignaler. Man behöver inte göra livet mer komplicerat än nödvändigt. Vill man göra det lite extra lyxigt kan man ha digitalt styrda brytare och en fjärrkontroll men då är allt extrajobbet bara för bekvämlighet.
Man kan använda alla möjliga sorters elektronik för av/på men för två kanaler kan du använda en vippströmbrytare. Det kan du säkert eftermontera i din existerande D/a.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-05-13 11:06

krstuns skrev:Mitt intryck är just nu att ljudet försämrats något jämfört med när jatog den digitala signalen direkt från ljudkortet. Samt at jag inte kan spela upp 96 kHz längre.

Be någon om hjälp så du verkligen kan blindtesta din upplevelse.
Problemet kanske plötsligt känns löst sen. :)

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2014-05-13 11:19

aisopos skrev:
krstuns skrev:Mitt intryck är just nu att ljudet försämrats något jämfört med när jatog den digitala signalen direkt från ljudkortet. Samt at jag inte kan spela upp 96 kHz längre.

Be någon om hjälp så du verkligen kan blindtesta din upplevelse.
Problemet kanske plötsligt känns löst sen. :)

Jag kör också ljud från HDMI via TV:n och ut från SPDIF/optisk toslink och TV:n förändrar ljudet dramatiskt. Det blir helt annorlunda. Svårt att säga vad den gör egentligen men ljudbilden blir totalt förändrad så något måste den göra.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2014-05-13 13:16

Man behöver nog kontrollera att tv:n inte omsamplar. T ex ska fs 44,1 kHz komma ut som samma och inget annat.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
krstuns

Inläggav krstuns » 2014-05-14 22:19

Hade varit intressant att göra mätningar på detta. Är ganska säker på att mätningen skulle visa att tvn försämrar ljudet. Jag har nu hittat en lösning där jag kopplat digitalboxens spdif till ljudkortet och vinylspelaren till analog in på ljudkortet.
Nu låter det bra och jag behöver inte ändra ingång på da Omvandlaren.

Återgå till Generellt om hifi