Portabel ljudupptagare

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Portabel ljudupptagare

Inläggav NNord » 2005-11-08 13:58

NN är ju e slagverksentusiast, ett förflutet som lärare i trumslageri testar nu lyckan med percussioninstrument. Just nu spelar jag afrikanska trummor, DJEMBE, det är stenhårt, vill man vara tuff så lägger man av med trumset och går över till afrikanska trummor istället ! PUNKT ! Speciellt eftersom NN inte suttit vid ett trumset på flera år och säkert är skitdålig :? Hur SOM helst, takte har man i blodet, och blod har man i kroppen !

hursomhelst (ihopskrivet) (i hop skrivet men med skruv sär skrivet). :?

NN, vill ha tips på en portabel liten ljudupptagare som klarar höga ljudtryck. Speciellt när man spelar tummor så är det helt klart starka ljudtryck, speciellt Djembe med ett riktigt starkt ljud.

Gärna nått som klarar en stereouptagning som kan användas i efterhand vid uppslening med bra kvallité.

hur mycket skall det behöva kosta?
hur mycket sämre blir det än om man har två separata mickar på stativ?
NN

Användarvisningsbild
Frutti
Inte cool men villig

Inläggav Frutti » 2005-11-08 16:21

Jag har en djembe här hemma. Tänkte bara om du undrade :D

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-11-08 17:28

Det är en jäkla skillnad på Djembes !
NN

Användarvisningsbild
Frutti
Inte cool men villig

Inläggav Frutti » 2005-11-08 18:10

Min är importerad från afrika av nån snubbe i Rinkeby som tydligen kom från det landet där de uppfann djemben. Tycker dock inte den låter helt kanon..iaf inte när jag slår på den..kan nog va mitt tillslag och min brist på förstelnad hud dock.

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2005-11-08 18:21

Det är inte själva uptagningsapparaturen som igentligen behöver tåla trycket men mikrofonen(erna)!

Mikrofonen är avgörande!

Om du sen väljer en stereomick eller två monolitiska är en smaksak..

Vi har haft en liknande diskussion i denna tråd : Egna DVD-A inspelningar -- ta den som utgångspunkt..

sen är bara frågan hur stor är "liten" i din värld och vilket slags filformat vill du att den bandar på?

Har aldrig spelat in Djembe, men väl en komposition för tre Grand Cassa (Ie. Orkesterbastrummor på ca. en meters diameter) och alla mina mickar bottnade ut, det enda som funkade var ett par lånade DPA 4006.. Tyvärr har jag inte råd att skaffa ett par sånna just nu...

/ptr

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2005-11-08 19:21

Använder man en enkel inspelningsmaskin * i stil med MD brukar man få bäst resultat om man skippar den inbyggda mikrofonförstärkaren och istället använder en bra extern sådan kopplad till linjeingången.

Dels klarar inte den inbyggda ingången av att ge tillräcklig spänning till elektretmikrofoner om man har för avsikt att använda sådan, och dels mättas dom ganska lätt.

* = (som t.ex. jag gör - en Archos Gmini 400. Mp3-spelare som kan spela in 48kHz 16bit pcm.)
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-11-08 20:26

Tips från en partisk ljudtekniker:
Milab VM44 klarar alla delar i ett hårdrocksset, även inuti baskaggen, därmed borde en djembe vara en smal sak! :)
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-11-09 00:34

ptr: På vilket avstånd spelade du in "orkesterbastrummorna"?
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-11-09 00:54

Berätta, varför är PAArtisk?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-11-09 01:13

Jag skrev "partisk" för att min bror som är musiktekniker/mikrofonkonstruktör jobbar på Milab.
Jag är inte själv speciellt partisk för det, men jag vill bara redovisa saken. Jag har inte använt mickarna själv, men tror på vad han säger, att dom funkar. Dom har en dämpning som kan kopplas in för höga ljudtryck, vilket gör att dom klarar 140 dB.
Det finns säkert andra också, han nämnde någon typ från Neumann också, men den är visst mycket dyrare. Kanske finns det någon billigare som funkar också, vet inte, men sen finns det mängder av mickar som inte är lämpliga.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-11-09 01:14

dawen skrev:ptr: På vilket avstånd spelade du in "orkesterbastrummorna"?

Jag skall fråga i morgon, hur han (inte jag) mickar trummor.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2005-11-09 17:36

Jag började ungefär 7 meter ifrån och 3 1/2 upp, men det blev för starkt så jag flyttade ytterligare 5 meter ifrån och höjde stativen till max, som är 4.80... Mickförstärkarna stog på minsta förstärkning.. Det är otroligt vilken dynamisk kraft dessa instrument har...

Inspelningen skall användas i nått slags multikonstverkradioteatermusiknånting, jag var bara inblandad i inspelningen av just dessa trummlor och "tonsättaren" tvingade mej att använda hans hårddisk så jag har tyvärr inget material att redovisa (Synd, för det hade vart jättekul att släpa med sig en CDR till nån inte ont anande HiFi-affär och börja dundra på) -- en del av dom människor jag jobbar med är jättehemliga om sina projekt, så ofta får jag bara veta, plats datum och vilka instrument som skall spelas in, nästa aldrig vad det skall användas till och när verket är klart så låter det sällan som man trodde att det man spelat in borde göra...

Jag skall se om jag kan få spela in en eller två 'grand cassor' under veckan så får vi se om man kan lägga ut lite ljud...

/ptr

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-11-09 18:05

Oj! Måste vara enorma transienter om dina mikar klipper 12 meter bort! 8O

NN borde börja spela sån här istället för djembe! 8)

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2005-11-09 19:31

du kan tro vilket jäkla ljudtryck det blir, musikerna spelade med först vanliga skummgummiproppar i öronen, sedan värsta Peltor hörselskyddenan...

Jag stod i rummet bredvis, med dubbla dörrar emellan och hade svårt att monitorerar med mina UltraSonelurar...

Hade ingen dB mätare, men det var lätt 130dB...

/ptr
Senast redigerad av ptr 2005-11-10 16:00, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-11-09 21:42

Vi tror ändå att det är mic-ingången på försteget/mixern som klipper om det verkar som micken bottnar. Vilken spänning klarar ingången? Det kan nog bli upp mot 2 volt.
DPA 6000 skall ju klara 143 dB innan klippning.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-11-09 23:17

Frutti skrev:Min är importerad från afrika av nån snubbe i Rinkeby som tydligen kom från det landet där de uppfann djemben. Tycker dock inte den låter helt kanon..iaf inte när jag slår på den..kan nog va mitt tillslag och min brist på förstelnad hud dock.

ja alltså, när man tar hem dom bör man spänna om skinnet för de blir slappt som sjutton !! Sedan finns de basigare djembes och de med mer snärt i, sedan finns de dom som har både och, de är dyra och svåra att finna.. man kan göra grymma kantslag som låter som en PING, och en DONK på basen :lol:
NN

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-11-09 23:18

Alltså, ljudet är mycket starkt när vi spelar djembes, det finns som sagt ett instrument där man slår på en liten trumma med diametern 2dm, man slår med en pinne, det är ett enastående starkt ljud.
NN

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-11-10 03:54

Frutti skrev:Tycker dock inte den låter helt kanon..iaf inte när jag slår på den..kan nog va mitt tillslag och min brist på förstelnad hud dock.

8O Förstår till fullo att det inte låter kanon! Förstelnad hud skall man
ju absolut ha på en trumma. Det är högst väsentligt om man vill
kunna utnyttja trumman maximalt. Rekommenderas å det allra
varmaste! :wink:

Vad gäller de där stora orkestertrummorna så kanske det är
mikrofonförstärkaren som inte tål de kraftiga nivåerna i
basregistret?

NNord skrev:hur mycket sämre blir det än om man har två separata mickar på stativ?

Hmm, om du inte vill släpa på mikrofonstativ (är det där skon
klämmer?) så kanske det går att hänga mikrofonerna från taket?

2 st Behringer ECM8000 är väl rätt så portabla. De klarar inga
extrema ljudtryck, men då det rör sig om 1/4"-membran så borde
de väl klara djembe? Trumöverhäng i lite tyngre musik fixar de
åtminstone. De brusar dock en hel del, vilket kan bli ett problem
inte minst om det är gles och/eller dynamisk musik. I övrigt lär du
få ett schysst ljud för pengarna och en holografisk återgivning som
du inte får med en "stereomick".

Mvh E*
Senast redigerad av E 2005-11-11 03:36, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2005-11-10 16:12

paa skrev:Vi tror ändå att det är mic-ingången på försteget/mixern som klipper om det verkar som micken bottnar. Vilken spänning klarar ingången? Det kan nog bli upp mot 2 volt.
DPA 6000 skall ju klara 143 dB innan klippning.

Nix, mickpreampen klippte inte utan det är själva membranet i mickarna som inte tålde dessa ljudtryck.. Så att säga "klippte" ger kanske en felaktig bild...?

Jag kan tyvärr inte utläsa nått maxvärde för ingående spänning från manualen till den mickförstärkaren men att den skall klara :
MAXIMUM INPUT LEVEL 20 Hz - 40 kHz +23 dBu*
(* Approximately equivalent to the output of a B&K 4012 microphone in a 145 dB SPL soundfield.)

Ingen av dom mickförstärkare jag har anger max spänning på ingången, utan bara ett max dBu värde... Jag är tyvärr inte särskillt mycket teknikerljudtekniker utan musikljudtekniker, så jag skiter ganska mycket i tekniken bakom ,så länget det låter bra!

Och dessutom var det inte 4006 som klipte utan mina vanliga Neumann mickar, det var först när jag satte ditt ett par 4006 som det inte lät off.. -10db sänkningen på KM140/130 hjälpte inte och ingen av dom dämpsatser jag har är helt neutrala... Men som sagt, DPA mickarna klarade skivan..

/ptr

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-11-10 17:39

E: Behringer ECM8000 brusar inte en del. De brusar mycket.

Användarvisningsbild
Frutti
Inte cool men villig

Inläggav Frutti » 2005-11-10 18:19

NNord skrev:
Frutti skrev:Min är importerad från afrika av nån snubbe i Rinkeby som tydligen kom från det landet där de uppfann djemben. Tycker dock inte den låter helt kanon..iaf inte när jag slår på den..kan nog va mitt tillslag och min brist på förstelnad hud dock.

ja alltså, när man tar hem dom bör man spänna om skinnet för de blir slappt som sjutton !! Sedan finns de basigare djembes och de med mer snärt i, sedan finns de dom som har både och, de är dyra och svåra att finna.. man kan göra grymma kantslag som låter som en PING, och en DONK på basen :lol:

Givetvis spändes skinnet vid leverans tillsammans med en lektion i hur man åstakommer detta. Gissningsvis är det en ganska bra Djembe det här faktiskt. Går du någon kurs eller så Niklas?

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-11-11 03:35

dawen skrev:E: Behringer ECM8000 brusar inte en del. De brusar mycket.

Hmm, glömde visst ett ord. "En hel del", skulle det nog ha stått.
Redigerat.

Mvh E*

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-11-11 09:41

Frutti skrev:Givetvis spändes skinnet vid leverans tillsammans med en lektion i hur man åstakommer detta. Gissningsvis är det en ganska bra Djembe det här faktiskt.

Naturskinn påverkas ju väldigt mycket av luftfuktigheten. När det nu snart blir minusgrader och torrt inomhus, så kommer alla trummor med t.ex getskinn att stämmas upp ganska mycket, av sig själva, så att säga. Om dom då redan innan är väldigt högt stämda kan skinnet sträckas ut så att det inte blir så elastiskt längre, utan lite stummare och tråkigare att spela på. Därför kan det vara en god ide att stämma ner den lite inför vintern, om man inte använder den varje dag, så man har full koll på vad som händer.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-11-11 10:20

Förslag till utrustning.
En bärbar dator plus två mickar med stativ och ett mickförsteg. Damma in signalen på line-in. "Spela in" ljudet som wav-fil och hem och redigera i programmet Soundforge.

Användarvisningsbild
Frutti
Inte cool men villig

Inläggav Frutti » 2005-11-12 01:29

paa skrev:
Frutti skrev:Givetvis spändes skinnet vid leverans tillsammans med en lektion i hur man åstakommer detta. Gissningsvis är det en ganska bra Djembe det här faktiskt.

Naturskinn påverkas ju väldigt mycket av luftfuktigheten. När det nu snart blir minusgrader och torrt inomhus, så kommer alla trummor med t.ex getskinn att stämmas upp ganska mycket, av sig själva, så att säga. Om dom då redan innan är väldigt högt stämda kan skinnet sträckas ut så att det inte blir så elastiskt längre, utan lite stummare och tråkigare att spela på. Därför kan det vara en god ide att stämma ner den lite inför vintern, om man inte använder den varje dag, så man har full koll på vad som händer.

TACK för rådet. Det är ju just getskinn på denna. Tyvärr har den redan fått stå ut med sisådär 3 vintrar eller kanske mer utan att släppas lite på spänningen men om jag orkar ska jag fixa det nu. Hur som helst ett kanontips TACK

Återgå till Generellt om hifi