Tror inte mitt experiment tidigare i den här tråden förstods ordentligt.
IngOehman skrev:Ja, och jäsiken vad det brusar i diskanten!
Föredrar nog ett betydligt mindre topplyft dither.
IngOehman skrev:Det låter inte nämnvärt annorlunda på andra nivåer. Sådant där super-HF-
betonat brus låter alltid lika hemskt.
IngOehman skrev:Det är inte örats maskeringströskel man bör lägga sig under utan den
maskering som typiska lokalljud skapar. I exemplet hörs ju det fruktans-
värt energiska HF bruset även igenom den rätt så kraftiga grundstör-
nivån.
Du hör fel, Ingvar. Avsnitten med lokalstörning är inte försedda med detta dither! Dessa avsnitt består av de nedmixade mikrofonkanalerna som efter hantering i, som minst, 32 bit float format, och, som mest, 64 bit double precision float format, har dithrats ner till 24 bits format med just sådant gammaldags ordinärt rakt dither som du förespråkar. I nästa steg har jag höjt nivån på dessa avsnitt med 60 dB och helt enkelt trunkerat dem till 16 bitat (dvs struntat i att "dithra").
Ett dither som utformats med hänsyn till våra hörselkänslighetskurvor upplevs erhålla helt fel karaktär när man avlyssnar dithret med en nivå som är höjd 60 dB jämfört med dithrets nivå på en CD (även om man kan ta hörselkänslighetskurvorna med en liten nypa salt, dom är inte orubbligt huggna i sten).
För mig är det inte trovärdigt när någon vid normal lyssning säger sig vara väldigt störd av dither med huvuddelen av energin i området 20-22 kHz. Vad jag kan minnas så krävs en ljudnivå kring 70-90 dB (SPL) för att dessa frekvenser ska kunna höras av det fåtal personer som har förmåga därtill. Detta dither ligger på -70 dB (eller möjligen i vissa fall -60 dB) (peak) under full digital utstyrning, dvs om man lyssnar med en nivå som ger 110 dB (SPL) i maximalt fortissimo så hamnar dithret (20-22 kHz) på c:a 40 dB (SPL) peakvärde, så hur i hela friden skulle detta kunna vara störande eller ens hörbart vid musiklyssning?
Men, så här låter experimentet om man låter bli att höja nivån med 60 dB efteråt. Först kommer ett avsnitt med den aktuella musiken med normalt bitdjup och nivå, sedan kommer de omväxlande partierna med musiken sänkt 90 dB och lokalstörningen med normal avspelningsnivå. Med denna "normala" avspelning lär man inte höra mycket av musiken som är sänkt med 90 dB (men den finns där, under CD-formatets teoretiska -96 dBFS nivå!) och jag tycker inte att lokalens störnivå är anmärkningsvärd (trots att jag gärna hade önskat en tystare inspelningslokal).
LyssningsexempelIngOehman skrev:Och jag tror inte att bruset alls har den spektrala fördelning som det du
visar med bilden. Det låter mycket elakare och HF-betonat.
Musiksignalen som först är sänkt 90 dB och sedan bitreducerats till 16 bitar har konverterats med just en sådan "psykoakustisk" variant av noiseshaping/dithering som bilden ger inspiration till, den aktuella kurvan för spektral omfördelning av kvantiseringsfelen används t.ex. i Weiss' hård- och mjukvara (och Weiss anses veta vad dom pysslar med).
Mvh,
Bertil
Verksam som freelance-inspelningstekniker åt diverse skivbolag med klassisk/akustisk musik som specialitet.