IngOehman skrev:En sådan där stapel påverkar rätt mycket, så det är inget mysterium alls att du hör stor skillnad. Men det
säger inte att det är en god diffusor. Det du jämför med (förmodar jag) är ju att stapeln inte står där.
Så även om stapeln är en ren reflektor så finns det goda skäl att vänta sig klart hörbara effekter av att
den finns där jämfört med när den inte finns där. Den tar ju inte bara bort (eller minskar) reflexerna från
väggen bakom, den lägger ju till nya reflexer närmare i tiden, också.
Och det sagt kan jag nämna att en sådan där stapel, och i ännu högre grad om den är slarvigare staplad,
gärna med några skivor roterade också, är en påfallande god både diffusor och absorbent. I varje fall jäm-
fört med vad många väntar sig.
Vh, iö
Ok tack! Jag nåt händer helt klart. Som Nattis var inne på är det förstås också en reflektor. Med stapeln tycker jag iaf att ljudet är bättre, mindre hårt, mindre diffust och bättre fokus. Tycker att den hårda klangen som jag har hemma har färgen grå och nu blev det lite färg också. Dock handlar det om färgen beige.

Bättre iaf, helt klart.
Kronkan skrev:Skivhögens verkan kan ju beror på många saker. Dels kan den faktiskt absorbera något mer än bakvägen. Inte osannolikt att det är så. Sedan har skivhögen andra riktningar än bakväggen. Riktningarna varierar också något genom att skrivorna vrider sig något genom högen. Sedan är skivorna lite olika utskjutna..
Den totala effekten skulle kunna vara att effekten är betydligt under 3 000 Hz. Den fungerar ju genom att den sprider vilket kommer att försena ljudvågen i olika grad.
Eventuellt får du olika grad av diffusion beroende på om du vrider den parallellt med väggen. Du kan öka eller minska vridningen i högen alternativs låta skivorna skjuta ut i olika grad.
Men spagetti verkar inte vara en bra idé. Ser ju konstigt ut. Du kan säkert åstadkomma lite olika grad av förskjutningar av skivorna istället. Varannan lite ut varannan lite in. Skulle tro att graden av absortion ökar då.
Enkla funderingar.
Jag är nog en av få i världen som mätt effekten av normalt stående vinylskivor i en bokhylla. Frågan var – Märks det en skillnad i stående vågor om man placerar ca 33 x 33 cm x 33 vinylskivor i en bokhylla. Åtminstone en mätbar skillnad. Men säkert mindre än en hörbar. Men det var deras absorberande effekt jag då enbart var intresserad av.
Bra Kronkan! Jag har har byggt på högen lite och kör lite mer "turning-torso-style". Har inte hunnit utvärdera ännu, men som du säger så borde det öka effektiviteten på flera plan.
Nattlorden skrev:_Fredrik_ skrev:Nattlorden skrev:Jag tror att området den där diffusorn är verksam i ligger så högt att du tveksamt har nytta av det. Möjligen om du lägger två-tre skivor i synk i diffmönstret och med lite djupare brunnar.
Intressant, jag tycker mig höra ganska stor skillnad som sagt. Jag tror inte det är inbillning. Tycker ofta att det känns rätt "dämpat" i skivbörser, men då kanske det är skivornas ev absorberande effekt.
Ja, klart du hör skillnad. Men hur stor skillnad hör du mot en solid pelare med samma placering. Jag svarade på dess diffusor-funktion, inte på att högen står där.
Tummen upp, Nattis, du har rätt.
paa skrev:_Fredrik_ skrev:Vad tror ni?
En diffusor är säkert effektivast närmast högtalaren, men en absorbent är säkert verksammast någonstans mitt emellan högtalaren och väggen, där hastigheten på den stående vågen är högst.
F.ö. är nog stapeln mer oregelbunden än vad den vid första ögonkastet kan verka.
Jo precis och nu är den superoregelbunden. Min granne var precis inne för att låna snabbmakaroner och han hade aldrig sett nåt så oregelbundet.
gflar skrev:Om du tar vanliga makaroner istället för snabb kanske den funkar ännu lägre i registret
Det får jag testa, har inga riktiga hemma nu då det känns så borgerligt.
jeff_belowski skrev:Men kära Fredrik, du VET väl att man inte får förvara vinyl på det där viset?

Äh fan nu fick jag lite ångest. Några av vaxen är rätt najs.

Tin Tin, Den Svarta Ön ligger högt upp i traven och borde inte ta så mycket stryk.
Kronkan skrev:Så inte när jag kommenterade fråga att IÖ lämnat lite synpunkter. Sa väl antagligen, enligt min enkla uppfattning, inget annorlunda än vad han sa.
Men varje gång vågen träffar något så förlorar den något av sin kraft. Kan säker variera något beroende på materials yta. Här ändå en viss veckning av ytan och det är ett material som ju inte är stenhårt.
Lite spekulationer - ytan är ju faktiskt runt hela högen. Vågen i basområdet kommer nog åt ytan runt om vilket ökar graden av effekt något. Men ytan är ändå relativt liten jämfört med alla andra ytor. Så en effekt behöver därför inte vara hörbar.
Men högen befinner ju sig i ett läge nära högtalaren möjligtvis i ett läge där första reflexen finns. Borde påverka. bättre eller sämre är svårt att veta genom att bara se. Rapporten säger bättre. Skulle det vara en diffusion av en första reflex skulle det kunna vara en upplevd öka dynamik som hörs.
Behöver inte vara rätt men en tes. Öka graden av diffusion genom att inte ändra riktningen på högen utan enbart tidsförskjuta vågen något. Alltså inte varje skiva utan mindre delar av skivan.
Det kommer att vara mycket svårt att klara att höra någon skillnad. Med hjälp och snabba byten kan det underlätta att försöka höra.
Tror dock att skillnaden inte är mätbar i sådana här fall. Alltså manipulationen av första reflexen.
e
Men svårt att se genom att jag/vi bara har en bild som vi eventuellt tolkar lite olika också.
För se om IÖ är snabbare även denna gång. Vilket ju är troligt.
Asså, jag tycker att mig vilja spela starkare med stapeln, än utan. 58 på stärkaren brukar vara ganska högt, nu hör jag knappt att det är musik på. Jag lyssnar gärna på 64 nu.
Sen tycker jag att jag hör hela basregistret bättre faktiskt.
Men smuts/gammalt ljud, i mellanregistret har på ett sätt blivit tydligare. Alltså gissar på runt 1 khz typ.