Vinylen lever...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Vinylen lever...

Inläggav hifikg » 2014-05-31 11:34

i varje fall om man får tro entusiasterna. http://vlt.se/pengarjobb/1.2500714-kans ... t-beskriva
Det är min hökare som syns i bild och en av de sista riktiga skivbutikerna. Kan inte påstå att jag bidrar särskilt mycket till deras fortlevnad, blir väl ett par, tre CD-skivor i månaden, i snitt, den vägen. Till min glädje ser jag en hel del skivbutiker hålla igång i Stockholm när jag flanerar där. Vad gäller vinyl så var jag smått entusiastisk just när jag fått igång min gamla svarv igen efter flera år, men numera startar jag inte ens CD-spelaren. 97,36% av min musik går via hårddisk idag. Nya CD-skivor används en enda gång, när de rippas, därefter samlar de damm.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Re: Vinylen lever...

Inläggav HenrikTornquist » 2014-05-31 12:11

Själv lär jag sälja min grammofon idag. Jag tycker det är för svårt att hitta skivor i tillräckligt bra skick.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2014-05-31 12:37

Om ni har vägarna förbi alfta i hälsingland så finns en fruktansvärt välsorterad skivaffär där alla skivor som säljs är i bra skick (både de nya och de gamla) http://www.vinylstallet.se

Där har jag plockat upp både en och annan udda skiva som jag aldrig hittat i bra skick på annat ställe
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
jeff_belowski

Inläggav jeff_belowski » 2014-05-31 15:12

Ja visst är det fint. Ska nog ta och besöka Skivbörsen i Västerås nästa gång jag är där
på besök. Jaha, de ligger på Smedjegatan numera? Där bodde min kära mormor när
hon fortfarande levde, så där har jag sovit många nätter.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-05-31 15:22

Jag så en artikel i samband med en skivmässa i Borås att det var fler besökare än nånsin och att försäljningssiffrorna pekar uppåt - man startar t.o.m. upp gamla skivfabriker igen.

Folk visar att de vill ha nåt konkret för sina pengar, inte bara streamingtjänster och telefon/datorlyssning. Det tycker jag är bra, känns respektfullt mot musiken och artisten.

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2014-05-31 15:31

Vad jag upptäckt nyss var att på vissa nya vinyler följer med en nedladdningskod så man kan hämta skivan även i lagligt mp3format. Enda nackdelen med art köpa skivor på vinyl är att man inte kan ta med dem och lyssna i bilen och då finns inte det problemet heller. (cd-spelare har jag bara i bilen så köpa cd är ingen ide :-))
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-05-31 15:35

Känner en viss stolthet att ha 1200+ vinyler, många specialpressningar. Bla. Greatest show on Earth båda plattor samt sånt som jag aldrig sett i vanliga vinylbutiker. Spelaren går nästan dagligen här :-)
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2014-05-31 15:55

1200 vinyler?

Men o andra sidan är du väl typ 75 så det blir väl inte mer än ett par skivor i månaden...

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2014-05-31 16:08

Då har du fler än mig. Sist jag räknade var det runt 400 :lol:

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2014-05-31 16:56

Du räknas inte

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2014-05-31 18:36

Fantastiskt ställe. Handlade av dem redan under mitten av åttiotalet då de låg i vad som sedan blev syndikalisternas gamla lokal i en källare som ligger mittemot gatuköket Prelaten på cityringen. Jag fick ett par Rolling Stones-skivor av grundaren, Ivan. Dessa var: Exile On Main Street, Let It Bleed och Goat's Head Soup. Dessutom fick jag Creams första skiva och Led Zep II. Anledningen var att omslagen var dåliga eller saknades och någon repa; det var svårt att sälja så omoderna skivor om omslagen var dåliga. :D Man kan tro att Ivan, som var lärare, kände en pedagogisk uppgift då vi lymlar sprang där och beställde och köpte "folkmusiksinglar" (The Smiths) och slammer. Han hade en mycket stor Rolling Stones-samling. På den tiden stod CD i en liten back som fick plats på disken bredvid de senaste 7-tummarna. Jag tror att de flyttade till Vasagatan i en källare bredvid Guvegårds trafikskola år 1986. De låg då mittemot en annan klassisk skivaffär i Västerås, nämligen Jay's Jukebox. Den finns också kvar och ligger nu på Hantverkargatan.

Kent är mycket bra på prog och psych; han lär ha Yes - Tales of the Topographic Ocean i hundra versioner. :D

The world revolves at 33 1/3 rpm 8)
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-05-31 18:54

Jupp, hoppar in på Jays ibland o snor åt mig ett vax också, för att sprida gracerna lite. Inte för att lilla jag gör någon skillnad, men om det finns många som tänker lika så... åker förbi Mediamarkt helt sedan de slutade sin skivhylla vid bokstaven X med hänvisning till att skivor inte säljer längre... wow... Zappa, Öström (som jag letade efter när jag upptäckte det), Åkerström och Yes, för att bara nämna några, finns det ingen plats för mer. Vojne. Visserligen är de riktiga butikerna ett par tior dyrare för en CD, men det överlever jag, särskilt som de ofta har ett intressant utbud av begagnat material också. Värre är öppettiderna, ibland är jag spontan en söndag em och bara vill ha ett vax och så parkeringseländet som spritt sig till Västerås. Det fördyrar inköp i centrum ytterligare :?
Sitter nöjd :)

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2014-05-31 20:49

BORIS skrev:Du räknas inte

Que?

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2014-05-31 20:51

hifikg skrev:Jupp, hoppar in på Jays ibland o snor åt mig ett vax också, för att sprida gracerna lite. Inte för att lilla jag gör någon skillnad, men om det finns många som tänker lika så... åker förbi Mediamarkt helt sedan de slutade sin skivhylla vid bokstaven X med hänvisning till att skivor inte säljer längre... wow... Zappa, Öström (som jag letade efter när jag upptäckte det), Åkerström och Yes, för att bara nämna några, finns det ingen plats för mer. Vojne. Visserligen är de riktiga butikerna ett par tior dyrare för en CD, men det överlever jag, särskilt som de ofta har ett intressant utbud av begagnat material också. Värre är öppettiderna, ibland är jag spontan en söndag em och bara vill ha ett vax och så parkeringseländet som spritt sig till Västerås. Det fördyrar inköp i centrum ytterligare :?

Parkeringselände inget skoj men instämmer helt i ett par tior dyrare är det värt för att få handla i en riktig butik som har ett vettigt utbud! Betydligt dyrare att behöva åka till flera butiker

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-05-31 22:29

CODY skrev:Kent är mycket bra på prog och psych; han lär ha Yes - Tales of the Topographic Ocean i hundra versioner. :D

8O

*nod*

:)

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2014-06-01 00:38

hifikg skrev:Jupp, hoppar in på Jays ibland o snor åt mig ett vax också, för att sprida gracerna lite. Inte för att lilla jag gör någon skillnad, men om det finns många som tänker lika så... åker förbi Mediamarkt helt sedan de slutade sin skivhylla vid bokstaven X med hänvisning till att skivor inte säljer längre... wow... Zappa, Öström (som jag letade efter när jag upptäckte det), Åkerström och Yes, för att bara nämna några, finns det ingen plats för mer. Vojne. Visserligen är de riktiga butikerna ett par tior dyrare för en CD, men det överlever jag, särskilt som de ofta har ett intressant utbud av begagnat material också. Värre är öppettiderna, ibland är jag spontan en söndag em och bara vill ha ett vax och så parkeringseländet som spritt sig till Västerås. Det fördyrar inköp i centrum ytterligare :?

Beställ alla dina nya skivor av Kent. Han ger rabatt. Åk 511an eller 515 om det är för dyrt att parkera. På gamla Domus, en minut från Skivbörsen, kostar det 12 kr i timmen att parkera och du hinner ledigt köpa sju skivor på en halvtimme, dvs. 6 kr i parkeringsavgift. :D

För den som gillar CD och är 40 plus finns en mycket bra CD-samling till salu. Köpte t ex alla Ceasar Palace' CD-skivor där häromveckan.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2014-06-01 00:39

phloam skrev:
CODY skrev:Kent är mycket bra på prog och psych; han lär ha Yes - Tales of the Topographic Ocean i hundra versioner. :D

8O

*nod*

:)

:mrgreen:
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
jeff_belowski

Inläggav jeff_belowski » 2014-06-01 05:34

Jag köpte en CD av honom en gång i tiden... :oops:

Men den är bra! :)

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2014-06-01 21:00

Jeff, hör med Kent om du inte kan få byta in den. Han är aldrig omöjlig. :wink:
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
jeff_belowski

Inläggav jeff_belowski » 2014-06-01 21:48

Det skulle vara om han hade den på vinyl dårå... tyvärr inte så troligt, men man kan ju kolla.

Användarvisningsbild
oliver

Inläggav oliver » 2014-06-03 07:13

Cicaro skrev:Om ni har vägarna förbi alfta i hälsingland så finns en fruktansvärt välsorterad skivaffär där alla skivor som säljs är i bra skick (både de nya och de gamla) http://www.vinylstallet.se

Där har jag plockat upp både en och annan udda skiva som jag aldrig hittat i bra skick på annat ställe

Kan bara hålla med, en fantastiskt välsorterad butik som dessutom inte luktar unket som vissa andra... :)

Återgå till Generellt om hifi