Klångedang??

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kronkan

Re: Klångedang??

Inläggav Kronkan » 2014-06-06 20:21

IngOehman skrev:Jag håller med. Vi lever i en fri värld och det bör betyda att även prissättningen är fri.

Saker kostar att skapa, det är en del av kostnaden. En annan är marginalerna. Den senare är upp
till tillverkaren att bestämma, men den förstnämnda finns ju liksom där helt på riktigt. Enda sättet
att komma runt den är att subventionera högtalarna. Det tror jag ingen begär att han skall göra.

- - -

Så återstår gör att ta ställning till summan av kostnaden + marginalen han vill ha (hur mycket han vill
tjäna) och till hur detta relaterar till det värde man SJÄLV lägger resultatet av de ansträngningar som
gjorts.

För man skall ju komma ihåg att kostnad och värde inte behöver vara samma sak. Så att säga att en
sak är prisvärd på grund av att den kostat mycket att få fram är inte rationellt. Värdet (i förhållandet
till priset) har inget med kostnaden att göra. Det har bara med två saker att göra:

1. Hur man gillar mojängen.

2. Hur mycket man kan sälja den vidare för.

- - -

Den senare kan man kanske undersöka på något bra sätt, men köper man något för att behålla det så
är kanske det förstnämnda intressantare, alltså värdet för en själv.

Och hur tar man då ställning till detta, alltså om man tycker värdet motsvarar kostnaden + marginalen,
(helt oavsett hur dessa två förhåller sig till varandra)?

Som jag ser det finns det bara två sätt:

1. Lyssna på högtalarna och bilda sig en egen uppfattning.

2. (Om man är tekniskt insatt och förstår sina egna behov/krav) titta på mätbar/beräknings-/bedöm-
ningbar prestanda.

Gör man så, så kommer alla att komma fram till sin sanning, och någon annan finns inte.

Vh, iö

Tack för lite filosofi.

Lite fortsatta reflektioner kring värde och pris
Alldeles för en vecka sedan satt jag och lyssnade på en anläggning som just nu är min personliga referensanläggning. Består av horn och en Ear-förstärkare (rör).
Jag satt där i Akkelis bankvalv tillsammans med en man jag aldrig träffat. Varken jag eller han har hört något så naturligt och realistiskt. Ett så fullständigt rent ljud upplevelsemässigt. Efter denna korta hörning har jag provat alla möjliga kombinationer av rör som jag personligen kunde uppbringa i mitt enkla hem. Släppat hem lite diffusorer också typ Svanå. Ett Popsnöres svåra kommentarer får man leva med. Fick be om ursäkt för en massa påstådda felaktigheter åsså.

Men vi satt där i bankvalvet (fd) och pratade om värde och pris. Ursprunget till just vår lilla dialog var Oscar Wildes citat:
"Vad är en cyniker? - En man som vet priset på allt och värdet på ingenting".

Värdet av en ljudbild som man önskar och använder är ju ur ett livsperspektiv mycket stort om man uppskattar sådant. Priset kan ju dock finnas högt. Tweakandet återstår för en som nästan är pensionär. Åsså begagnat. Som Svanåprylarna.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi