Hörselminnet

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Hörselminnet

Inläggav RogerGustavsson » 2014-02-24 16:39

Har drabbats av virus på balansnerven (vestibularisneurit). En mycket otrevlig yrsel som gör att man har fullt upp med att hålla balansen och fokusera med blicken.

Gjordes en del tester men först ville de rensa mina öron från vax. Ont som satan gjorde det men jag märkte ingen förändring på hörandet, då. Senare märkte jag att hörseln ändrats en del. Testade med lite sinussvep, nej det var som förrut dvs, max 13 kHz. Satte på lite musik, det lät lite jobbigt ljust. Antagligen har vaxet fungerat lite som filter. Det här är ungefär som att ha haft solglasögon på och så ta av dem. Då får man kalibrera om synen. Nu håller jag på och kalibrerar öronen utan vax! Subjektivt känns det som allt över ett par kHz ligger 2-3 dB för högt. Det är vad hörselminnet säger mig fast egentligen ska det programeras om. Det ska även balanssinnet göras, sägs ta minst två veckor.

Var trots yrsel på en konsert med trio resp. sextett igår, Schubert resp. Brahms. Det lät ljusare än vad det brukar och lokalen var alldeles för stor. Dessutom var det jobbigt med synen då det är svårt att fokusera efter minsta huvudrörelse. Är faktiskt min första sjukskrivning någonsin, efter 58 år... Hoppas komma tillbaka till utgångsläget.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2014-02-24 16:50

Hörseln brukar anpassa sig ganska snabbt, typ 15 min, när det gäller nivå. Har själv varit ute för liknande symptom. Hade för över 10 år sedan en kraftig vaxpropp som antagligen suttit ett tag. Efter de dammsugat öronen med en liten sug var det som en ny värld öppnade upp sig. Det här var på vårkanten och när jag kom ut ur sjukhuset var det fruktansvärt. Ljudet från alla personer som gick utanför på de vintersandade trottoarerna var extremt högt, fåglar och diverse ljud var helt felkalibrerade, kändes som de spelades upp 20 dB för högt. Man kände sig som Nicholson i "Wolf" :wink: . Ganska snabbt anpassade sig hörseln och allt föll på plats med rätt nivå. Häftig upplevelse var det i alla fall :)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-02-24 16:50

Krya på dig, Roger!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2014-02-24 17:03

Jag har återkommande problem med öronen och vax. Fast för mig är det lite tvärtom, jag upplever iofs också ett filter i öronen men också att det distar mer. Eller iaf så upplever jag det så, hörlurar eller anläggningar som jag känner till låter bättre och renare.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-02-24 17:11

Precis som Callisto beskriver, en liten sug använder de sig av. På ena örat satt vaxet hårt och det gjorde jävulskt ont. Tydligen är man väldigt känslig där inne vid trumhinnan. Dock var det ingen katastroffal skillnad före/efter vaxet men det känns ovant. Dock lite förvånad av att hörselminnet hänger ett flera dagar efteråt. Det är något med den tonala balansen som känns förryckt.

Tack Per!

Har förrutom övningarna för balanssinnet nu gett mig på att lyssna mycket på musik. Har gått om tid eftersom jag knappt kan gå eller vara aktiv på annat sätt. Ett företag att hämta in posten...

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2014-02-24 17:20

Hoppas du återhämtar dig snart och blir kurerad. Öronen kan ställa till med mycket otyg eftersom ett flertal funktioner är kopplade dit.

Användarvisningsbild
robotno

Inläggav robotno » 2014-02-24 20:13

Uskan i mig var ju tvungen att grotta ner sig ordentligt i vestibularisneurit nu självklart..

Låter onekligen som ett ordentligt elakt och påfrestande tillstånd. Kan inte annat än att säga krya på dig. Hoppas att ditt balanssinne repar sig snarast och att inte symtomen drar ut på tiden.

Mvh
Senast redigerad av robotno 2014-02-24 22:35, redigerad totalt 1 gång.
Of all the things I've lost, I miss my brain the most. /Ozzy Osbourne

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-02-24 20:30

PerStromgren skrev:Krya på dig, Roger!

+1

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2014-02-24 20:38

Ja verkligen, krya på dig.
Yrsel och illamående är inget roligt.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: Hörselminnet

Inläggav RogerGustavsson » 2014-06-10 13:09

Har idag varit på begärd efterkontroll av min yrsel, har en liten rest kvar, vilket också konstaterades. Läkaren tog in en kollega som tydligen var professor inom detta gebit. "Du är väl 58 år eller så?" Var frågan han ställde. Det stämde ju. Tydligen en vanlig ålder för att drabbas av detta. Nåväl, blir att undvika för mycket stillasittande, rörelse minskar helt klart problemet. Fick även göra ett hörseltest, om det eventuellt fanns en nedsättning på ena sidan. Det gjordes med två olika typer av lurar, helt vanliga och en typ som sattes utanpå huvudet, nästan diagonalt. "Det är inga problem med din hörsel, tvärtom." Var svaret och det visades ett par diagram. "20 åringarna vi får in brukar ligga sämre till." Hävdades det. Testet görs upp till 8 kHz och det verkar vara örats tröskelnivå man vill åt. Det var i varje fall extremt låg nivå på alla signaler. När lurarna togs av var det skrämmande tyst i det rummet, absolut ingenting hördes. Har aldrig varit i ett ljuddött rum men det är nog så det upplevs misstänker jag.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-06-10 16:33

Trist!

Du får begära pengarna tillbaka och att de gör en omvaxning. Finns kanske audiofilvax på någon obskyr nätsida att inhandla?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-06-10 17:00

Öronen är det inget fel på! Nästan så att man fick guldöronbevis vid hörseltestet....

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-06-10 17:19

RogerGustavsson skrev:Öronen är det inget fel på! Nästan så att man fick guldöronbevis vid hörseltestet....

Nej, det förstod jag. Tror säkert att vi är överrepresenterade i resultaten i hörseltest. När jag gjorde ett när jag slutat jobba, så ritade pennan utanför det linjerade området i mellanregistret (gjort hos Kockums företagshälsovård, så den var säkert inte kalibrerad på länge), det skrattade jag gott åt.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-06-10 19:15

De sa att 20-åringarna ofta låg vid cs 20 dB-linjen. Min kurva låg vid ca 10 dB. Sas också att några hade haft delar av kurvan på negativa sidan. Undrar vad det är som mäts och hur de kalibrerar utrustningen?

Användarvisningsbild
Suomela

Inläggav Suomela » 2014-06-10 19:45

Saxat ur
http://www.av.se/dokument/teman/buller/ ... 202009.pdf

2. Audiometri / Hörselundersökning
Den grundläggande hörselmätningen, tonaudiometrin, innebär bestämning av hör-trösklar för rena toner, dvs. lägsta nätt och jämnt hörbara ljudnivå för toner av olika frekvens. Testfrekvenserna omfattar vanligtvis området 250–8 000 Hz.

2.1 Utrustning
Den apparat som används för tonaudiometri kallas för tonaudiometer. Kravspeci-fikationer finns angivna i den internationella standarden IEC 60645-1 (2001). De testfrekvenser som utnyttjas vid tonaudiometri följer standardiserade värden och utgår från 1 000 Hz med oktavsteg uppåt (2 000, 4 000 och 8 000 Hz) och nedåt (500, 250 och 125 Hz; i bullerskadesammanhang utnyttjas dock sällan 125 Hz). Dessutom finns mellanfrekvenser i diskanten – 1 500, 3 000 och 6 000 Hz – för att få en noggrannare beskrivning i detta viktiga område.Framför allt är 3 000, 4 000 och 6 000 Hz viktiga för företagshälsovårdens hörselmätningar.

Testsignalen presenteras i form av tonpulser. Testtonernas ljudnivå regleras normalt i steg om 5 dB och med ett område som går från åtminstone noll, men helst minus 10 dB HL, till minst 70 dB HL. Styrkeenheten som används, dB HL, betyder decibel hörselnivå (Hearing Level), vilket innebär decibel i förhållande till genomsnittlig normal hörtröskel för de olika testfrekvenserna som används. Denna decibelskala utgår alltså från en annan referens, ett annat nollvärde, än ljudtrycksnivåskalan, som anges i dB SPL (Sound Pressure Level).

/Suomela

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-06-10 20:05

Det stämmer bra med det jag var med om!

Återgå till Generellt om hifi