Har drabbats av virus på balansnerven (vestibularisneurit). En mycket otrevlig yrsel som gör att man har fullt upp med att hålla balansen och fokusera med blicken.
Gjordes en del tester men först ville de rensa mina öron från vax. Ont som satan gjorde det men jag märkte ingen förändring på hörandet, då. Senare märkte jag att hörseln ändrats en del. Testade med lite sinussvep, nej det var som förrut dvs, max 13 kHz. Satte på lite musik, det lät lite jobbigt ljust. Antagligen har vaxet fungerat lite som filter. Det här är ungefär som att ha haft solglasögon på och så ta av dem. Då får man kalibrera om synen. Nu håller jag på och kalibrerar öronen utan vax! Subjektivt känns det som allt över ett par kHz ligger 2-3 dB för högt. Det är vad hörselminnet säger mig fast egentligen ska det programeras om. Det ska även balanssinnet göras, sägs ta minst två veckor.
Var trots yrsel på en konsert med trio resp. sextett igår, Schubert resp. Brahms. Det lät ljusare än vad det brukar och lokalen var alldeles för stor. Dessutom var det jobbigt med synen då det är svårt att fokusera efter minsta huvudrörelse. Är faktiskt min första sjukskrivning någonsin, efter 58 år... Hoppas komma tillbaka till utgångsläget.