Moderator: Redaktörer
PerStromgren skrev:OK, jag tror jag förstår. Det hade dock varit intressant att koppla mellan de bägge D/A-omvandlarna i blindtest för att se att de kunde skiljas åt! Det borde vara hyggligt lätt om båda är "dåliga" i meningen detekterbara.
Alexi skrev:PerStromgren skrev:OK, jag tror jag förstår. Det hade dock varit intressant att koppla mellan de bägge D/A-omvandlarna i blindtest för att se att de kunde skiljas åt! Det borde vara hyggligt lätt om båda är "dåliga" i meningen detekterbara.
De lät rätt olika från varandra, så hade inte varit några problem att skilja dem åt om de A/B testats mot varandra tror jag.
hevi skrev:...men I alla fall en av testerna gav väl utslaget att en testare hade (typ) alla rätt, en hade (typ) alla fel, och en hade ingen aning (=helt slumpmässigt eller svarade inte). Nu var det ju typ 20 år sedan jag läste numme och stat:en, men måste man egentligen inte lägga ihop alla resultat för att få ett statistiskt relevant resultat?!?
Svante skrev:hevi skrev:...men I alla fall en av testerna gav väl utslaget att en testare hade (typ) alla rätt, en hade (typ) alla fel, och en hade ingen aning (=helt slumpmässigt eller svarade inte). Nu var det ju typ 20 år sedan jag läste numme och stat:en, men måste man egentligen inte lägga ihop alla resultat för att få ett statistiskt relevant resultat?!?
Korta svaret är: nej.
hevi skrev:Svante skrev:hevi skrev:...men I alla fall en av testerna gav väl utslaget att en testare hade (typ) alla rätt, en hade (typ) alla fel, och en hade ingen aning (=helt slumpmässigt eller svarade inte). Nu var det ju typ 20 år sedan jag läste numme och stat:en, men måste man egentligen inte lägga ihop alla resultat för att få ett statistiskt relevant resultat?!?
Korta svaret är: nej.
..och det lite längre svaret är...
sebatlh skrev:Sitter man inte tillsammans å lyssnar? Hur försäkrar man sig då om att lysningarna är oberoende varandra?
Eller hur går det till?(tror det här har varit uppe tidigare men jag har glömt...)
PS. Eller räknar man på sämsta tänkbara utfall bara (1 person har "rätt rad" oavsett hur många rätta rader det egentligen var)? Det känns som att det skulle funka även om det gör metoden lite trubbigare iaf på det teoretiska planet.
PerStromgren skrev:KarlXII skrev:Hörde man någon skillnad?
Japp.
KarlXII skrev:PerStromgren skrev:KarlXII skrev:Hörde man någon skillnad?
Japp.
Omöjligt. De borde blindtesta tycker jag, det går ju inte att höra någon skillnad på sånt.
Alexi skrev:PerStromgren skrev:OK, jag tror jag förstår. Det hade dock varit intressant att koppla mellan de bägge D/A-omvandlarna i blindtest för att se att de kunde skiljas åt! Det borde vara hyggligt lätt om båda är "dåliga" i meningen detekterbara.
De lät rätt olika från varandra, så hade inte varit några problem att skilja dem åt om de A/B testats mot varandra tror jag.
Harryup skrev:Sen en fråga till Svante;
Om man inte ska överdriva skillnaderna, vad skall man då överdriva? Det är ju trots allt HiFi-apparater det gäller.
Mvh/Harryup
Svante skrev:sebatlh skrev:Sitter man inte tillsammans å lyssnar? Hur försäkrar man sig då om att lysningarna är oberoende varandra?
Eller hur går det till?(tror det här har varit uppe tidigare men jag har glömt...)
PS. Eller räknar man på sämsta tänkbara utfall bara (1 person har "rätt rad" oavsett hur många rätta rader det egentligen var)? Det känns som att det skulle funka även om det gör metoden lite trubbigare iaf på det teoretiska planet.
Ja, det sista. Vi antar inte att serierna är oberoende av varandra (dvs inga pluspoäng för att flera personer lyckas) men att de kan vara det (dvs lägre felrisk krävs om fler lyssnar*).
Detta alltså för de statistiska villkoren. I praktiken ligger förstås sanningen någonstans däremellan, "överhörningen" är nog rätt liten, vilket gör att man kan gissa att detektion av flera personer är ett starkare resultat. Men eftersom man inte vet hur mycket så ingår inte det i avbrottsmodellen.
*I praktiken har vi ett tak på antal lyssnare för att garantera en maximal felrisk.
hevi skrev:Alexi skrev:PerStromgren skrev:OK, jag tror jag förstår. Det hade dock varit intressant att koppla mellan de bägge D/A-omvandlarna i blindtest för att se att de kunde skiljas åt! Det borde vara hyggligt lätt om båda är "dåliga" i meningen detekterbara.
...men I alla fall en av testerna gav väl utslaget att en testare hade (typ) alla rätt, en hade (typ) alla fel, och en hade ingen aning (=helt slumpmässigt eller svarade inte).
sebatlh skrev:Svante skrev:*I praktiken har vi ett tak på antal lyssnare för att garantera en maximal felrisk.![]()
Gillar den formuleringen.
(för den som undrar så menar Svante att taket på felrisken är garanterad. "garantera en av oss i förväg vald maximal felrisk")
AndreasArvidsson skrev:Harryup skrev:Sen en fråga till Svante;
Om man inte ska överdriva skillnaderna, vad skall man då överdriva? Det är ju trots allt HiFi-apparater det gäller.
Mvh/Harryup
Nu är jag inte Svante, men jag undrar då varför man måste överdriva något alls?
Svante skrev:sebatlh skrev:Svante skrev:*I praktiken har vi ett tak på antal lyssnare för att garantera en maximal felrisk.![]()
Gillar den formuleringen.
(för den som undrar så menar Svante att taket på felrisken är garanterad. "garantera en av oss i förväg vald maximal felrisk")
Nja, jag pratar faktiskt om ett tak för antal lyssnare, alltså att vi inte har för många lyssnare. Det för med sig att felrisken inte blir större än ett visst maximalt värde. Det gick kanske att missförstå, ja.
Svante skrev:AndreasArvidsson skrev:Harryup skrev:Sen en fråga till Svante;
Mvh/Harryup
Nu är jag inte Svante, men jag undrar då varför man måste överdriva något alls?
Ja, typ så. Man ska väl alltid försöka beskriva eventuella skillnader så bra som möjligt, inklusive deras storlek.
Max_Headroom skrev:Hade man inte kunnat skapa en CD-skiva med läpliga testsignaler, samplat utsignalen från resp DAC och sedan tittat på hur det skiljer sig dels från vad man har på skivan, dels mellan DACarna?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster