JM skrev:petersteindl skrev:Artikeln heter; Superior time perception for lower musical pitch explains why bass-ranged instruments lay down musical rhythms, och är skriven av Michael J. Hove, Céline Marie, Ian C. Bruce och Laurel J. Trainor.
Du får läsa hela artikeln.
Så här skriver de själva
Michael J. Hove, Céline Marie, Ian C. Bruce och Laurel J. Trainor skrev:Significance
To what extent are musical conventions determined by evolutionarily-shaped human physiology? Across cultures, polyphonic music most often conveys melody in higher-pitched sounds and rhythm in lower-pitched sounds. Here, we show that, when two streams of tones are presented simultaneously, the brain better detects timing deviations in the lower-pitched than in the higher-pitched stream and that tapping synchronization to the tones is more influenced by the lower-pitched stream. Furthermore, our modeling reveals that, with simultaneous sounds, superior encoding of timing for lower sounds and of pitch for higher sounds arises early in the auditory pathway in the cochlea of the inner ear. Thus, these musical conventions likely arise from very basic auditory physiology.
Mvh
Peter
Instämmer du i slutsatserna?
JM
Jag har inte läst hela artikeln, så jag anser mig inte kunna ge ett slutgiltigt svar innan jag läst hela deras artikel.
Vad jag däremot kan göra är att sätta deras text i form av fakta enligt dessa skribenter. Jag ger en del exempel av författarnas fakta.
Faktum 1.) The auditory environment typically contains several sound sources that overlap in time, and the auditory system parses the complex sound wave into streams or voices that represent the various sound sources.
Detta är ett oerhört väsentligt faktum som i sig borde rendera i ett djupare tänk än vad som gängse presenteras. Vad är det som står? Jo, det beskrivs en objektiv situation i fråga om ljudkällor i den akustiska världen vars ljudvågor i den akustiska miljön adderas till en och endast en komplex akustisk ljudvåg enligt superpositionsprincipen, men där hörselsystemet separerar denna komplexa akustiska ljudvåg så att hörseln inte hör den komplexa akustiska ljudvågen. Hörseln hör alltså inte det som finns på respektive trumhinna! I auditory scene analysis finns ett uttryck som heter stream segregation. Hörseln måste segregera det som superpositionsprincipen har sammanfogat. Här gäller det att se upp och differentiera akustiska ljudvågor från akustiska ljudkällors initierande av akustiska ljudvågor.
Faktum 2.) The main melody (spectral/pitch information) is most often carried by the highest-pitched voice. Här gäller det melodi och tonhöjd. En ton som varieras i tonhöjd kan skapa en melodi. Ton och tonhöjd finns i den objektiva akustiska världen. Melodi upplevs i den subjektiva. Miljöerna samverkar.
Faktum 3.) The rhythm (temporal foundation) is most often laid down by the lowest-pitched voice. Rytm är en temporal storhet. Beats per minute kan man kanske säga eller använda storheten takt.
Faktum 4.) The auditory cortex encodes pitch more robustly in the higher of two simultaneous tones or melodies.
Här används Auditory cortex. Det är alltså en del av hjärnan. Den sägs här encode pitch. Är det encode eller decode? Denna skillnad är av avgörande betydelse.
Faktum 5.) Previous work using electroencephalography (EEG) demonstrated that the auditory cortex encodes pitch more robustly in the higher of two simultaneous tones or melodies. Problemet återkommer här.
Eftersom de också skriver: "Music is also often polyphonic." så blir mitt antagande att deras fakta limiteras till att gälla polyfonisk musik. Mitt antagande kan jag möjligtvis förkasta eller godkänna då jag läst hela deras artikel.
Faktum 6.) Results from a biologically plausible model of the auditory periphery suggest that nonlinear cochlear dynamics contribute to the observed effect.
Faktum 7.) EEG recordings revealed that mismatch negativity responses were larger for timing deviants of the lower tones, indicating better timing encoding for lower-pitched compared with higher-pitch tones at the level of auditory cortex.
Faktum 8.) Tapping synchronization was more influenced by the lower-pitched stream.
Faktym 9.) Är deras slutsats; Nonlinear cochlear dynamics contribute to the observed effect.
Eftersom jag ser Nonlinear cochlear dynamics som en effekt på grund av top down till de yttre håren i innerörat som agerar såsom ett återkopplat system så ser jag det ovillkorligen så att de högre delarna av hjärnan på ett sätt bestämmer över de perifera delarna. Därmed drar jag andra slutsatser än författarna. Nu har jag som sagt inte läst hela deras artikel så det får bli en reservation att jag kan ändra min ståndpunkt vad gäller deras slutsats och även min slutsats.
Faktum 10.) De har i sina tester visat att; When two streams of tones are presented simultaneously, the brain better detects timing deviations in the lower-pitched than in the higher-pitched stream. Detta är i princip allmänt vedertaget inom området.
Detta faktum jämför de med fakum 8.
Faktum 11.) Deras modell visar att; With simultaneous sounds, superior encoding of timing for lower sounds and of pitch for higher sounds arises early in the auditory pathway in the cochlea of the inner ear.
Deras slutsats: These musical conventions likely arise from very basic auditory physiology.
Där hyser jag mina tvivel. Jag är tämligen övertygad om att det krävs högre ordningens tillbakakoppling och engagemang för denna typ av auditory stream segregation. Däremot behövs fungerande verktyg som möjliggör segregation och dessa verktyg finns delvis i pereferin.
Där har du min kortfattade befintliga åsikt innan jag läst hela deras artikel.
Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.