Vi har en i mina ögon ny och bra bil; en Audi A6 Avant -13 med någon sorts mellanmodell på stereoapparaturen. Den är smidig på det sättet att det går att strömma musik till den trådlöst via bluetooth, den hittar automatiskt radiokanaler och har två stycken läsare för SD-kort. Sedan går det att spela på riktigt bra också, vilket är trevlig ibland.
Men jag vet inte hur mycket hifi det är egentligen.
Vi hälsade på en kompis i södra Sverige under semestern och det blev naturligt en hel del bilåkande. Jag spelade en låt med The Wallflowers som heter One Headlight (troligtvis deras mest kända). Inte mer med det.
Jag pratade senare med samma kompis över Skype nyligen och vi började prata om musik. Jag tipsade om denna låt och hans spontana reaktion var att "sångaren är ju Bob Dylans son" och detta plockade han enbart på rösten. Han hade inte hört låten tidigare (förutom i bilen, och då inte tänkt på det).
När jag spelade samma låt i bilen reagerade han inte ens.
Jag blev intresserad av skillnaden på återgivningen i min bil jämfört med min stereo, och har nu gjort en hel del jämförelser. Det jag kan konstatera är att ljudet i min bil nästan alltid låter bra och nästan alltid likadant, oavsett inspelningskvalitet, dynamik m.m. Vidare återges röster inget vidare. Däremot fungerar stereon himlarns bra som bilstereo då man alltid hör vad som sägs i en sportsändning eller vad texten är i en låt.
Båda återgivningarna låter riktigt bra dock.
Det kanske är just dessa saker som orsakar så mycket dispyt inom hifivärlden; att saker kan låta bra, men väldigt annorlunda. Trots detta används samma begrepp för att beskriva saker.