Ljudåtergivning i en bil och dispyter inom hifivärlden

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mx

Ljudåtergivning i en bil och dispyter inom hifivärlden

Inläggav mx » 2014-07-17 10:51

Vi har en i mina ögon ny och bra bil; en Audi A6 Avant -13 med någon sorts mellanmodell på stereoapparaturen. Den är smidig på det sättet att det går att strömma musik till den trådlöst via bluetooth, den hittar automatiskt radiokanaler och har två stycken läsare för SD-kort. Sedan går det att spela på riktigt bra också, vilket är trevlig ibland.

Men jag vet inte hur mycket hifi det är egentligen.

Vi hälsade på en kompis i södra Sverige under semestern och det blev naturligt en hel del bilåkande. Jag spelade en låt med The Wallflowers som heter One Headlight (troligtvis deras mest kända). Inte mer med det.

Jag pratade senare med samma kompis över Skype nyligen och vi började prata om musik. Jag tipsade om denna låt och hans spontana reaktion var att "sångaren är ju Bob Dylans son" och detta plockade han enbart på rösten. Han hade inte hört låten tidigare (förutom i bilen, och då inte tänkt på det).

När jag spelade samma låt i bilen reagerade han inte ens.

Jag blev intresserad av skillnaden på återgivningen i min bil jämfört med min stereo, och har nu gjort en hel del jämförelser. Det jag kan konstatera är att ljudet i min bil nästan alltid låter bra och nästan alltid likadant, oavsett inspelningskvalitet, dynamik m.m. Vidare återges röster inget vidare. Däremot fungerar stereon himlarns bra som bilstereo då man alltid hör vad som sägs i en sportsändning eller vad texten är i en låt.

Båda återgivningarna låter riktigt bra dock.

Det kanske är just dessa saker som orsakar så mycket dispyt inom hifivärlden; att saker kan låta bra, men väldigt annorlunda. Trots detta används samma begrepp för att beskriva saker.
Alea iacta est.

boom
Semesterfirare

Re: Ljudåtergivning i en bil och dispyter inom hifivärlden

Inläggav boom » 2014-07-17 11:52

Riv ur orginal och ersätt med bättre prylar så får du dynamiken.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2014-07-17 12:02

mx skrev: Vidare återges röster inget vidare. Däremot fungerar stereon himlarns bra som bilstereo då man alltid hör vad som sägs i en sportsändning eller vad texten är i en låt.

Årets motsättning? :? :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-07-17 12:07

Boom: Men nu var det väll inte direkt det som mx undrare över/ pratade om ?! :?

Mx: jag kan tycka att det är passande i en bil där det ändå är för mycket ljud runtomkring och man dessutom ska ha fokus på vägen/ trafiken.
Man ska ju inte sitta och drömma sig bort i en musikvärld och svepas in i den världen när du behövs som förare i den riktigt, just då...

Så jag kan tycka att biljud är bra om det låter oansträngt, icke vasst och bara så mycket "runtomkring" (rymd) som möjligt med vettig outputt för att överrösta bilen och vägen.
Då är det bra, och det som behövs :)

Finliret känns bortkastat... Av redan nämda orsak, och man går väll inte en fredgaskväll och sätter sig i sin bil för att finlyssna oavsett så vad är vittsen ?! :)
Aja, hur som !
Trevligt med ljud i bil där "allt låter bra" men inte korrekt är min uppfattning alltså ;)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-07-17 12:08

KarlXII skrev:
mx skrev: Vidare återges röster inget vidare. Däremot fungerar stereon himlarns bra som bilstereo då man alltid hör vad som sägs i en sportsändning eller vad texten är i en låt.

Låter onaturligt men tydligt ! :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2014-07-17 12:10

DVD-ai skrev:
KarlXII skrev:

Låter onaturligt men tydligt ! :)

Var så jag menade. :)
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-07-17 16:39

quote="mx"] Vidare återges röster inget vidare. Däremot fungerar stereon himlarns bra som bilstereo då man alltid hör vad som sägs i en sportsändning eller vad texten är i en låt.
[/quote]

Årets motsättning? :? :)[/quote]

Låter onaturligt men tydligt ! :)[/quote]
Var så jag menade. :)[/quote]

Alla bilar, inklusive stereon kommer från lägsta anbudsgivare.
Det hörs tydligast på högtaleriet.
Att byta mot dedikerade element och eventuellt lägga till en lågbas med eget bryggat slutsteg kan var lika mycket värt ljudmässigt som att hasta iväg och köpa hela stereon, vilket för övrigt kan vara en mardröm om biltillverkaren plockat i specialanpassade enheter som SAAB ju gör. Där kan man bara byta element och koppla en substärkare till. Inte byta stereoenheten.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-07-17 19:48

Nu är många biltillverkare knutna till underleverantörer som Bose, Infinity/JBL/Harman/Becker, Bang & Olufsen, Naim eller Burmester.

I min ena bil sitter det en mångkanalanläggning från Harman Kardon*, Logic 7 kallas den och har ett stort antal högtalare utspridda i kupén + en baslåda och totalt 450 W slutsteg i lastutrymmet. Det går spela DVD men bara vid stillastående. Det finns även möjlighet till musik från inbyggd hårddisk, USB och SD-kort. Av någon anledning vill den inte spela wav från SD-kort, där gäller MP3.

Hur låter det då? Nja, sådär, knappast hifi i betydelsen naturtroget. Häftigt tycker nog en del. Vanlig stereo låter sämre om läget surround är valt. Är personligen inte så mycket för musik i bil, främst för att störnivån är så hög, akustisk musik försvinner i bullret. Lyssnar mest på P1 i bilen...

*Tror det är Audax-högtalare och Becker-elektronik (ingår i Harman-koncernen liksom JBL och Infinity).

Återgå till Generellt om hifi