Utgångs kontra ingångsimpedans

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: Utgångs kontra ingångsimpedans

Inläggav Johan_Lindroos » 2014-08-05 00:19

genstruktur skrev:Ehum, nu får du nog föklara på en lite mindre avancerad nivå tror jag. Barnen hänger inte med :)
Processorburk= du menar en sådan som antimoden?

Ja, jag menade rent generellt, typ din burk eller annan liknande apparat.

Kopplat nu= analogt från cd till reciever och via preout till antimode, sen slutsteg?

Ja, det var väl det du skrev.

Lyssnar "svagt"= Du menar alltså att jag inte skulle lyssna "svagt" om jag körde antimoden i en tape-monitorloop? Tyvärr tror jag inte det går att koppla så på min Denon 2808, men jag kan ha fel?

Spänningsnivån ut från en CD-spelare är typiskt sett avsevärt högre än när du lyssnar på "normallåg" volym ut från ett försteg. Om du vill kolla om det stämmer är det bara att jacka in cd-spelaren direkt till slutsteget och spisa en platta och se vad som händer. Jag tar inte på mig ansvaret för eventuellt orsakande av trasiga högtalare. :wink:

Det kan vara så att hembioreceivrar har lite dåligt med "vanliga hederliga" tape-loopar. Ibland kan de ha in- utgångar för videobandspelares ljud. Eller så får du trixa med någon Zone 2 el nåt.

Jo jag är medveten om att jag matar den analogt i ena fallet och digitalt i det andra. Så det är klart att försteg och dac skiftar i de båda fallen, och där verkar det lärda tvista om hur stor skillnaderna är på sådana enheter :).

Har försökt att nivåkalibrera så gott det går med min db-mätare här hemma när jag jämför.

Ändrade också digital headroom i antimoden till 0, den stod på +5. Dspekaer hävdade att det var bäst om det stod på 0 och att volymen på försteget skulle stå på samma (0) för att signalen skulle passera oförändrad i volym genom antimoden, när man körde analogt. Tror att det låter lite bättre efter det.

Edit: Kanske bäst att tillägga att ljudet inte är kasst analogt, utan att det upplevs som bättre när jag kör digitalt.

Ok, inga kommentarer. Jo kanske förresten, jag ser att du senare i tråden har många undringar och inte känner dig säker på apparatens ljud och funktion. Lite oroad? Risk för Audiophilia Nervosis! :wink: Så kanske att inte bry dig så mycket kan vara bättre, eller helt enkelt inte använda sådana apparater som krånglar till det för dig. Den kanske ändå inte gör underverk med ljudet... Med bra rumsakustiska egenskaper minskar behovet av dylika manicker, så det är väl den vägen jag kan rekommendera. :wink: Det enda jag ser som en sådan burk skulle vara bra för, är någon, max två, rumsresonans i basregistret. Resten av signalbehandligen skulle jag undvika. Men jag vet inte riktigt vad Antimode gör, den gör nog en hel massa dumt med signalen som du inte har full kontroll över. Det är bra för dem som inte har kunnandet eller intresset, och jag bedömer det som att apparaten inte riktigt passar din personlighet, just eftersom det verkar som om du vill ha ut mer av den än vad du får. Se den som en enkel apparat som gör lite som de som programmerat den tror att du vill ha det. Ungefär som en djupfryst pizza du slänger in i ugnen, inte som Da Michele* i Neapel precis, om du förstår vad jag menar.

* Som enligt min åsikt är världens bästa pizza.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-08-05 09:46

Johan_Lindroos skrev:
1. Ja, jag menade rent generellt, typ din burk eller annan liknande apparat.

2. Spänningsnivån ut från en CD-spelare är typiskt sett avsevärt högre än när du lyssnar på "normallåg" volym ut från ett försteg. Om du vill kolla om det stämmer är det bara att jacka in cd-spelaren direkt till slutsteget och spisa en platta och se vad som händer. Jag tar inte på mig ansvaret för eventuellt orsakande av trasiga högtalare. :wink:

3. Det kan vara så att hembioreceivrar har lite dåligt med "vanliga hederliga" tape-loopar. Ibland kan de ha in- utgångar för videobandspelares ljud. Eller så får du trixa med någon Zone 2 el nåt.

4. Ok, inga kommentarer. Jo kanske förresten, jag ser att du senare i tråden har många undringar och inte känner dig säker på apparatens ljud och funktion. Lite oroad? Risk för Audiophilia Nervosis! :wink: Så kanske att inte bry dig så mycket kan vara bättre, eller helt enkelt inte använda sådana apparater som krånglar till det för dig. Den kanske ändå inte gör underverk med ljudet... Med bra rumsakustiska egenskaper minskar behovet av dylika manicker, så det är väl den vägen jag kan rekommendera. :wink: Det enda jag ser som en sådan burk skulle vara bra för, är någon, max två, rumsresonans i basregistret. Resten av signalbehandligen skulle jag undvika. Men jag vet inte riktigt vad Antimode gör, den gör nog en hel massa dumt med signalen som du inte har full kontroll över. Det är bra för dem som inte har kunnandet eller intresset, och jag bedömer det som att apparaten inte riktigt passar din personlighet, just eftersom det verkar som om du vill ha ut mer av den än vad du får. Se den som en enkel apparat som gör lite som de som programmerat den tror att du vill ha det. Ungefär som en djupfryst pizza du slänger in i ugnen, inte som Da Michele* i Neapel precis, om du förstår vad jag menar.

4. * Som enligt min åsikt är världens bästa pizza.

1. Okej, då är jag med!

2: Okej, då är jag med! Nej jag behöver inte prova, jag litar på dig. :)

3. Mhm, det där får jag kolla upp. Inget jag kan på rak, eller böjd, arm.

4. Angående Audiophilia Nervosis och om jag är oroad. Visst kan det vara så.
Sen har du helt rätt i att jag inte förstår exakt vad appraten gör eller hur den fungerar, men det är inget ovanligt :). Jag förstår till exempel inte hur en högtalare fungerar heller. Men visst skulle man kunna oroa sig mindre som du säger. Det är väl kanske att man ändå är lite nyfiken på att lära sig lite mer och kanske förstå hur det fungerar, i alla fall på en lekmannanivå, som driver mig att fråga på. Sen är faktiskt.se ett ypperligt ställe att fråga på också! :D För man får faktiskt svar som gör att man kan lära sig lite!

Visst förstår jag att det hade varit bättre att angripa problemet med att ordna till rummet. I nuläget är det dock inte aktuellt, så därför har antimoden skaffats som ett näst bästa altrnativ.....typ. Men du säger att apparaten inte passar mig, vad skulle passa mig är din bedömning? ;)

Jag skulle kunna vara nöjd här, tills flytt till annat boende, och köra cdn optisk och då få ett ljud jag är nöjd med. Vid filmtittande och allt annat kör jag antimoden analogt. Kraven är lite större vid 2-kanals hos mig, i alla fall om jag måste välja :). Det bästa hade varit att ha lika bra ljud vid 2-kanals och flerkanals såklart.

4. Okej, den pizzan har jag inte provat. :P
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-08-05 15:32

Lite lustigt att Antimod-folket själva strulade till det på Sweetspot häromåret. Det visade sig att vi lyssnat på den okorrigerade signalen en lång stund utan att någon la märke till det... Det var först när jag bad om att få höra skillnaden med/utan som det uptäcktes. Det finns en osäkerhet i många automatiserade processer. De här korrektionerna som görs skulle möjligen kunna minskas en hel del. Att helt nolla ut rummet känns som fel väg. Antagligen räcker det med att reducera de största resonanstopparna om de känns störande. Då har man kvar en del av rummets signatur och det är ju där man vistas.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-08-05 15:44

RogerGustavsson skrev:Lite lustigt att Antimod-folket själva strulade till det på Sweetspot häromåret. Det visade sig att vi lyssnat på den okorrigerade signalen en lång stund utan att någon la märke till det... Det var först när jag bad om att få höra skillnaden med/utan som det uptäcktes. Det finns en osäkerhet i många automatiserade processer. De här korrektionerna som görs skulle möjligen kunna minskas en hel del. Att helt nolla ut rummet känns som fel väg. Antagligen räcker det med att reducera de största resonanstopparna om de känns störande. Då har man kvar en del av rummets signatur och det är ju där man vistas.

Jasså? :lol:

Var det ingen skillnad mellan av/påslagen antimode menar du?

Jo det kanske är möjligt som du säger. Hittar jag ett annat bra, och genomförbart, alternativ så överväger jag det så klart
Och ibland slår tanken mig om man bara skulle övergå till en minimalistisk 2-kanalsanläggning. All teknisk apparatur man skaffat sig, som skall göra livet enklare, är ibland bara en källa till oro och pillande på diverse inställningar :) .

Sen kan man också låta bli att pilla på saker som "funkar" :) . Hade jag aldrig gjort jämförelsen med att köra antimoden digitalt kontra analogt, så hade problemet "aldrig" uppenbarat sig och jag hade varit nöjd.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-08-05 16:43

genstruktur skrev:
RogerGustavsson skrev:Lite lustigt att Antimod-folket själva strulade till det på Sweetspot häromåret. Det visade sig att vi lyssnat på den okorrigerade signalen en lång stund utan att någon la märke till det... Det var först när jag bad om att få höra skillnaden med/utan som det upptäcktes. Det finns en osäkerhet i många automatiserade processer. De här korrektionerna som görs skulle möjligen kunna minskas en hel del. Att helt nolla ut rummet känns som fel väg. Antagligen räcker det med att reducera de största resonanstopparna om de känns störande. Då har man kvar en del av rummets signatur och det är ju där man vistas.

Jo, det fanns en liten skillnad i den anläggningen men verkligen inte värd de pengarna en sådan Anti Mode kostar. Grejen var ju att gubbarna bakom produkten inte var riktigt säkra på hur de gjort.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-08-05 18:47

RogerGustavsson skrev:
genstruktur skrev:
RogerGustavsson skrev:Lite lustigt att Antimod-folket själva strulade till det på Sweetspot häromåret. Det visade sig att vi lyssnat på den okorrigerade signalen en lång stund utan att någon la märke till det... Det var först när jag bad om att få höra skillnaden med/utan som det upptäcktes. Det finns en osäkerhet i många automatiserade processer. De här korrektionerna som görs skulle möjligen kunna minskas en hel del. Att helt nolla ut rummet känns som fel väg. Antagligen räcker det med att reducera de största resonanstopparna om de känns störande. Då har man kvar en del av rummets signatur och det är ju där man vistas.

Jo, det fanns en liten skillnad i den anläggningen men verkligen inte värd de pengarna en sådan Anti Mode kostar. Grejen var ju att gubbarna bakom produkten inte var riktigt säkra på hur de gjort.

Det lät inte som någon vidare demo av Dspeaker :roll: .

Föregående

Återgå till Generellt om hifi