Tape-loop och hemmabioreceivers

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Patrik_B

Tape-loop och hemmabioreceivers

Inläggav Patrik_B » 2007-05-24 12:38

Om en hemmabioreceiver har möjlighet till en "tape-loop", fungerar den även vid avspelning utav flerkanalsljud?

(Tänk pi60, bs60 + någon Denonförstärkare)
Mvh
Patrik Berglund

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-05-24 14:12

Förstår inte din fråga riktigt...

En tape loop består av höger och vänster kanal, inte fler.

Utveckla frågan lite mer så kanske poletten trillar ner.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: Tape-loop och hemmabioreceivers

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-05-24 16:03

Denons hembioförstärkare har inte tapemonitor.

Däremot har NAD Pre-out/Main-in som ger samma funktion (d.v.s. att man kan koppla in basfrekvensgångsfilterdosan i serie med signalvägen för dem som inte vet vad frågan gäller).
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-08-05 19:13

Har fått på förslag att koppla in en antimode 2.0 via tape monitor loop på min receiver. Istället för via preout på receivern ---> antimode 2.0 ----> slutsteget.
Hur löser man det på en Denon 2808 som inte har tape monitor loop?

Bild

Större bild om det är svårt att se: http://sv.tinypic.com/r/qxs56u/8

Bild
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2014-08-06 12:56

Det enda alternativet verkar ju vara pre out -> antimode -> ext in, men om det fungerar vet jag inte. Testa :D

Jag vet att på minhembio så har folk snackat mycket om att använda sig av detta för att koppla in passiva basar utan att lägga pengar på extra slutsteg: sub ut -> ext in surround back och sen koppla basarna på surr back-kanalerna. Detta tyder ju på att man borde kunna spela ljud från en annan källa än ext in, men ändå få ljudet från just ext in samtidigt. Perfekt för ditt ändamål alltså.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-08-06 13:46

Tarzan skrev:Det enda alternativet verkar ju vara pre out -> antimode -> ext in, men om det fungerar vet jag inte. Testa :D

Jag vet att på minhembio så har folk snackat mycket om att använda sig av detta för att koppla in passiva basar utan att lägga pengar på extra slutsteg: sub ut -> ext in surround back och sen koppla basarna på surr back-kanalerna. Detta tyder ju på att man borde kunna spela ljud från en annan källa än ext in, men ändå få ljudet från just ext in samtidigt. Perfekt för ditt ändamål alltså.

Ja, det kanske fungerar? Inte för att jag själv vet :).

Men om jag kopplar via pre-out för frontarna, vart på receivern,kopplar jag då vidare till slutsteget?

Eller är det preout zon 2 eller 3 du menar->antimode-->ext in-->preout front(vanliga zon 1)--->slutsteg ?

Edit: En fråga jag har också är om att köra tape-loop även kommer fungera för multikanal? Så att ljudet blir avkodat rätt vid Dolby och DTS och kommer processas av recievern och iantimoden även då? Eller fungerar detta bara om man kör ren 2-kanal?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2014-08-06 15:50

genstruktur skrev:
Tarzan skrev:Det enda alternativet verkar ju vara pre out -> antimode -> ext in, men om det fungerar vet jag inte. Testa :D

Men om jag kopplar via pre-out för frontarna, vart på receivern,kopplar jag då vidare till slutsteget?

Eller är det preout zon 2 eller 3 du menar->antimode-->ext in-->preout front(vanliga zon 1)--->slutsteg ?

Edit: En fråga jag har också är om att köra tape-loop även kommer fungera för multikanal? Så att ljudet blir avkodat rätt vid Dolby och DTS och kommer processas av recievern och iantimoden även då? Eller fungerar detta bara om man kör ren 2-kanal?

Tarzans förslag funkar inte. Anledningen är att ut från pre-out kommer det som man stoppar in i Ext.in, man kan då inte välja en annan källa.

Det finns DVR-out/in respektive VCR-out/in men jag tror tyvärr inte att de funkar som traditionell "tape-monitor" (alltså att man väljer en annan ingång som sedan skickas ut och tillbaka till förstärkaren). Eller så kan du fippla med Zone2 och dess pre-out och koppla en sladd till en annan ingång. Detta funkar i vissa fall, men om man kör multikanalljud funkar det inte längre, då Zone 2 bara är för stereoljud. Jag är dock ingen fena på det där med Zone2, men det lär stå i manualen som du bör läsa i första hand innan fler frågor på det.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-08-06 17:50

Johan_Lindroos skrev:
genstruktur skrev:

Tarzans förslag funkar inte. Anledningen är att ut från pre-out kommer det som man stoppar in i Ext.in, man kan då inte välja en annan källa.

Det finns DVR-out/in respektive VCR-out/in men jag tror tyvärr inte att de funkar som traditionell "tape-monitor" (alltså att man väljer en annan ingång som sedan skickas ut och tillbaka till förstärkaren). Eller så kan du fippla med Zone2 och dess pre-out och koppla en sladd till en annan ingång. Detta funkar i vissa fall, men om man kör multikanalljud funkar det inte längre, då Zone 2 bara är för stereoljud. Jag är dock ingen fena på det där med Zone2, men det lär stå i manualen som du bör läsa i första hand innan fler frågor på det.

Det var synd att Tarzans förslag inte fungerade.

Zone 2 och 3 är mig veterligen bara för 2-kanals ljud de gånger jag kollat i manualen, ser ut att vara så vid en återkoppling av den samme igen. Fungerar det inte heller för multikanalsljud så blir "vinsten" inte så stor mot nuvarande koppling, efter som jag då får hålla på att koppla om beroende av vad jag vill avnjuta.

Jo den där VCR out/In har jag också sett, men helt ärligt så har jag ingen aning om det fungerar. Förstår mig inte riktigt på hur en receiver är uppbyggd, och kan inte från manualen förstå om det fungerar eller ej. Men man kan alltid prova så klart.

Återgå till Generellt om hifi