Om en hemmabioreceiver har möjlighet till en "tape-loop", fungerar den även vid avspelning utav flerkanalsljud?
(Tänk pi60, bs60 + någon Denonförstärkare)
Moderator: Redaktörer
Tarzan skrev:Det enda alternativet verkar ju vara pre out -> antimode -> ext in, men om det fungerar vet jag inte. Testa![]()
Jag vet att på minhembio så har folk snackat mycket om att använda sig av detta för att koppla in passiva basar utan att lägga pengar på extra slutsteg: sub ut -> ext in surround back och sen koppla basarna på surr back-kanalerna. Detta tyder ju på att man borde kunna spela ljud från en annan källa än ext in, men ändå få ljudet från just ext in samtidigt. Perfekt för ditt ändamål alltså.
genstruktur skrev:Tarzan skrev:Det enda alternativet verkar ju vara pre out -> antimode -> ext in, men om det fungerar vet jag inte. Testa![]()
Jag vet att på minhembio så har folk snackat mycket om att använda sig av detta för att koppla in passiva basar utan att lägga pengar på extra slutsteg: sub ut -> ext in surround back och sen koppla basarna på surr back-kanalerna. Detta tyder ju på att man borde kunna spela ljud från en annan källa än ext in, men ändå få ljudet från just ext in samtidigt. Perfekt för ditt ändamål alltså.
Ja, det kanske fungerar? Inte för att jag själv vet.
Men om jag kopplar via pre-out för frontarna, vart på receivern,kopplar jag då vidare till slutsteget?
Eller är det preout zon 2 eller 3 du menar->antimode-->ext in-->preout front(vanliga zon 1)--->slutsteg ?
Edit: En fråga jag har också är om att köra tape-loop även kommer fungera för multikanal? Så att ljudet blir avkodat rätt vid Dolby och DTS och kommer processas av recievern och iantimoden även då? Eller fungerar detta bara om man kör ren 2-kanal?
Johan_Lindroos skrev:genstruktur skrev:Tarzan skrev:Det enda alternativet verkar ju vara pre out -> antimode -> ext in, men om det fungerar vet jag inte. Testa![]()
Ja, det kanske fungerar? Inte för att jag själv vet.
Men om jag kopplar via pre-out för frontarna, vart på receivern,kopplar jag då vidare till slutsteget?
Eller är det preout zon 2 eller 3 du menar->antimode-->ext in-->preout front(vanliga zon 1)--->slutsteg ?
Edit: En fråga jag har också är om att köra tape-loop även kommer fungera för multikanal? Så att ljudet blir avkodat rätt vid Dolby och DTS och kommer processas av recievern och iantimoden även då? Eller fungerar detta bara om man kör ren 2-kanal?
Tarzans förslag funkar inte. Anledningen är att ut från pre-out kommer det som man stoppar in i Ext.in, man kan då inte välja en annan källa.
Det finns DVR-out/in respektive VCR-out/in men jag tror tyvärr inte att de funkar som traditionell "tape-monitor" (alltså att man väljer en annan ingång som sedan skickas ut och tillbaka till förstärkaren). Eller så kan du fippla med Zone2 och dess pre-out och koppla en sladd till en annan ingång. Detta funkar i vissa fall, men om man kör multikanalljud funkar det inte längre, då Zone 2 bara är för stereoljud. Jag är dock ingen fena på det där med Zone2, men det lär stå i manualen som du bör läsa i första hand innan fler frågor på det.
Användare som besöker denna kategori: doppler och 24 gäster