Knasiga angivelser.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Knasiga angivelser.

Inläggav Perfector » 2014-08-07 13:14

Blir galen på högtalartillverkare som anger impedans 4 till 8 Ohm.
Blir åxå galen på samma tillverkare när dom skriver rekommenderad förstärkareffekt.
Vaf..n?
Impedans i högtalaren är det den är, bara anslut en ohmmeter o kolla.
-20% på impedansen nedgraderar till närmast lägre impedans.
Effektrekommendationer kan jag leva utan.
Bygger man högtalare anger man impedans och effekttålighet i system.
Det är som att skriva Frekvensomfång 30/45 Hz till 18/20kHz.
Vet man inte vad man sysslar med ska man syssla med nå't annat.
Börjar man fladdra med andra angivelser är det som att säga "jag har ingen aning om vad jag gör" och lägger hela ansvaret på dig odugliga köpare.
Skäll på mig nu om ni vill, men den åsikten står jag för
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
steveo1234

Re: Knasiga angivelser.

Inläggav steveo1234 » 2014-08-07 13:43

Perfector skrev:Blir galen på högtalartillverkare som anger impedans 4 till 8 Ohm.
Blir åxå galen på samma tillverkare när dom skriver rekommenderad förstärkareffekt.
Vaf..n?
Börjar man fladdra med andra angivelser är det som att säga "jag har ingen aning om vad jag gör" och lägger hela ansvaret på dig odugliga köpare.

Jag började räkna felaktiga påstående i ditt inlägg. Men, jag kom snabbt upp i siffror som gör att jag inte orkar rätt. Googla lite?
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-08-07 13:46

steveo1234 skrev:
Perfector skrev:Blir galen på högtalartillverkare som anger impedans 4 till 8 Ohm.
Vaf..n?

Jag började räkna felaktiga påstående i ditt inlägg. Men, jag kom snabbt upp i siffror som gör att jag inte orkar rätt. Googla lite?

Vänligen förklara.
Se'n sa jag inte att jag presenterade fakta, utan en åsikt.
Hur honken kan jag ha fel i det?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2014-08-07 13:49

Perfector skrev:
steveo1234 skrev:
Vaf..n?

Vänligen förklara.

Dina åsikter är dina och de är inte fel: Det som är fel är det du presenterar som fakta. Redan på fjärde raden börjar det.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2014-08-07 13:54

"Impedans i högtalaren är det den är, bara anslut en ohmmeter o kolla."

Kunskapen om impedansen du får mha ohmmeter är begränsad.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-08-07 13:56

steveo1234 skrev:
Perfector skrev:
steveo1234 skrev:Blir galen på högtalartillverkare som anger impedans 4 till 8 Ohm.
Vaf..n?

Vänligen förklara.

Dina åsikter är dina och de är inte fel: Det som är fel är det du presenterar som fakta. Redan på fjärde raden börjar det.[/quote]

Impedans via ohmmeter säger ju vad den statiska lasten är och det är vad förstärkaren är dimensionerad för.
Eller har vi en ny norm för effektangivelser på förstärkerier nu?
Den har i så fall undgått mig helt.

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2014-08-07 14:16

Jag tror att det är en hel del som undgått dig.
Bla hur man citerar. Lär dig eller låt bli citatknappen!
\\Sky

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-08-07 14:19

Om du mäter med en multimeter ställd på resistans mäter du det, inte impedansen. Impedansen är en variabel i förhållande till frekvensen och visas i kurvform.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2014-08-07 14:24

Det finns mycket att irritera sig på om man vill. :)

Bild

Här är en impedans, du har väl sett den förut? Mäter man dcr med ohmmeter får man kanske 7ohm. Alla elementen är märkta 8ohm (utom diskanten som är 6ohm som dock är dämpad med serieresistor på 3,3ohm) så en högtalartillverkare kanske skulle säga att den är 8ohm. Det kan också vara någon slags snitt på hur mycket ström den drar med musiksignal. En ärligare högtalartillverkare skulle kanske säga att den är mellan 4-16ohm men rekommendera att betrakta den som 8ohm bakpå förstärkaren om den har omkopplare för sånt.

En annan högtalare kanske varierar mellan 6-100ohm. Vad ska man säga att den har för impedans? Jag skulle säga 8ohm nominellt. Tolkar jag det rätt ifall du menar att den skulle ha 6x0.8=4.8 -> 4ohms impedans, trots att den aldrig går under 6ohm?
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-08-07 14:27

RogerGustavsson skrev:Om du mäter med en multimeter ställd på resistans mäter du det, inte impedansen. Impedansen är en variabel i förhållande till frekvensen och visas i kurvform.

Och varför anges elementen i 4 eller 8 ohm då?
Dom sälj så och förstärkarens uteffekt är relaterad den angivelsen.
Men det verkar som om normerna har förändrats till nåt jag inte ens vill veta
Annars IEC 8 ohm för förstärkare och 4 eller 8 ohm för högtalare för att bryggade förstärkare inte klarar av (normal) att driva dubbla 4 ohms laster då impedansen halveras i slutstegn och gamla mögliga japanare inte fixade den lasten på 2 ohm per sida i bryggningen.
Anmärk så mycket ni vill men jag blir ändå galen på 4 till 8 ohm och effektrekommendationer.
Intressant att det kan komma så mycket rök av en liten tändsticka.
Och ska man mäta så ska man i så fall anges lägsta och högsta impedans. Det blir en lisa att läsa och förstå för den "normala" köparen av hifiprodukter det.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-08-07 14:58

Martin skrev:Det finns mycket att irritera sig på om man vill. :)

Bild

Här är en impedans, du har väl sett den förut? Mäter man dcr med ohmmeter får man kanske 7ohm. Alla elementen är märkta 8ohm (utom diskanten som är 6ohm som dock är dämpad med serieresistor på 3,3ohm) så en högtalartillverkare kanske skulle säga att den är 8ohm. Det kan också vara någon slags snitt på hur mycket ström den drar med musiksignal. En ärligare högtalartillverkare skulle kanske säga att den är mellan 4-16ohm men rekommendera att betrakta den som 8ohm bakpå förstärkaren om den har omkopplare för sånt.

En annan högtalare kanske varierar mellan 6-100ohm. Vad ska man säga att den har för impedans? Jag skulle säga 8ohm nominellt. Tolkar jag det rätt ifall du menar att den skulle ha 6x0.8=4.8 -> 4ohms impedans, trots att den aldrig går under 6ohm?

Du visar dynamisk impedans, jag talar om statisk. förhållandet är klart men man anger alltid idealimpedans i uteffekt och på högtalaren. Skulle man ange hela impedansförloppet på högtalaren skulle inte en käft fatta vad man ska köpa.
Däremot angavs åtminstone förr om förstärkaren var 2 ohms-stabil eller inte.
Jag vidhåller därför att min galenskap i ämnet är befogad.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2014-08-07 15:10

Du menar alltså dcr+20% avrundat till närmaste jämna heltal som 2-4-6-8? Men ingen hänsyn tas ju då till dipar i impedansen som kan vara betydligt lägre än dcr.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-08-07 15:21

Martin skrev:Du menar alltså dcr+20% avrundat till närmaste jämna heltal som 2-4-6-8? Men ingen hänsyn tas ju då till dipar i impedansen som kan vara betydligt lägre än dcr.

Det är underförstått att den dynamiska impedansen varierar kraftigt, men att förstärkaren avses att klara den lasten
därför anges vissa förstärkare endast i 8 ohm som en fingervisning på att den inte klarar låga laster.
Har jag varit otydlig så är jag ledsen för det.
Men jag tycker ändå att skitsiga angivelser inte gör varken förstärkaren eller högtalaren rättvisa.

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2014-08-07 15:29

Vad menar du med att "förstärkaren avses klara den lasten"? Vem påstår det?

Bild
Om en högtalare (se kurvan ovan) med angiven nominell impedans på 4 ohm har en impedansdipp ned under 1 ohm kommer ingen förstärkare som faller under 4 ohm att gilla den.
Lägsta impedans är alltid lägsta impedans.
Senast redigerad av Fostex 2014-08-07 15:35, redigerad totalt 1 gång.
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2014-08-07 15:33

Tillägg:

En impedansangivelse uttryckt enligt t.ex. "4 - 8 ohm" är väl helt utmärkt (eller i Kappa 9-fallet "0,9 - 9,3 ohm"), då du får veta högtalarens högsta och lägsta impedans. Att ge DC-resistans-20% kan jag inte se varför jag skulle behöva veta, då den inte säger någonting om högtalarens impedanskurva.
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-08-07 15:42

Perfector skrev:Och varför anges elementen i 4 eller 8 ohm då?

Och ska man mäta så ska man i så fall anges lägsta och högsta impedans. Det blir en lisa att läsa och förstå för den "normala" köparen av hifiprodukter det.

I ditt första inlägg skrev du "anger impedans 4 till 8 Ohm" vilket i alla fall jag tolkar som att impedansen varierar mellan 4 och 8 ohm. Inte att du har en 4- respektive 8-ohmsvariant.

Den "normala" köparen behöver knappast bry sig om detta överhuvudtaget, det ska handlaren känna till.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-08-07 15:54

Bill50x skrev:
Perfector skrev:Och varför anges elementen i 4 eller 8 ohm då?

I ditt första inlägg skrev du "anger impedans 4 till 8 Ohm" vilket i alla fall jag tolkar som att impedansen varierar mellan 4 och 8 ohm. Inte att du har en 4- respektive 8-ohmsvariant.

Den "normala" köparen behöver knappast bry sig om detta överhuvudtaget, det ska handlaren känna till.

/ B

Tack, första vettiga kommentaren idag :-)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-08-07 17:10

Perfector skrev:Du visar dynamisk impedans, jag talar om statisk. förhållandet är klart men man anger alltid idealimpedans i uteffekt och på högtalaren. Skulle man ange hela impedansförloppet på högtalaren skulle inte en käft fatta vad man ska köpa.
Däremot angavs åtminstone förr om förstärkaren var 2 ohms-stabil eller inte.
Jag vidhåller därför att min galenskap i ämnet är befogad.

Jag tror du menar impedans när du säger dynamisk impedans och resistans när du säger statisk impedans. En Impedansen för en högtalare varierar med frekvensen, och den nominella impedans som anges på en högtalare är någon sorts medelvärde över det hörbara området. Resistansen som en multimeter mäter motsvarar impedansen vid 0 Hz och den är tämligen ointressant.

Begreppen dynamisk och statisk impedans är knepigare, jag vet inte om det finns någon etablerad definition på den. Dynamisk resistans brukar ibland användas för olinjära resistanser och motsvarar lutningen på en I-U-kurva. Man kan möjligen tänka sig något liknande för impedanser, men det blir ganska knepigt pga fasförskjutningen mellan ström och spänning. Och jag tror inte att det är det du menar, heller.

Att högtalarelement märks med 4 eller 8 ohm brukar betyda att de ska sitta i ett system med 4 eller 8 ohms nominell impedans. I högtalaren sitter det ju oftast ett delningsfilter som för det mesta ger lite serieresistans, därför är det vanligt att ett element märkt med 8 ohm har en talspoleresistans på 6-6,5 ohm. Elementets frekvensberoende impedans och filtrets impedanser/resistanser gör att den nominella impedansen hamnar runt 8 ohm om konstruktören är vettig.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-08-07 17:12

Fostex skrev:Tillägg:

En impedansangivelse uttryckt enligt t.ex. "4 - 8 ohm" är väl helt utmärkt (eller i Kappa 9-fallet "0,9 - 9,3 ohm"), då du får veta högtalarens högsta och lägsta impedans. Att ge DC-resistans-20% kan jag inte se varför jag skulle behöva veta, då den inte säger någonting om högtalarens impedanskurva.

...fast högsta impedansen är tämligen ointressant. Jag skulle säga att det enbart är den lägsta impedansen som är nödvändig annat än i undantagsfall.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-08-08 09:22

För mig så är det Svante skriver både begripligt och hur jag i min enkelhet uppfattar saken. Exemepelvis så är mina högtalare specificerade till impedansen 4 ohm. Jag uppfattar detta som en sorts medelvärde. I mitt fall så tappar jag ut drivningen ur monoblocken till högtalarna på tappen för 4 ohm. Finns för 8 ohm också.
Och lyssnar också så att man ändå inte gör något olämpligt.

Så för mig är det ju bra att det finns angivet på högtalaren och förstärkaren. Ger ju en viss vägledning.

Nu är jag inte som Svante och andra högt skattade akademiker och praktiker utan en amatör.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-08-08 09:32

Kronkan skrev:För mig så är det Svante skriver både begripligt och hur jag i min enkelhet uppfattar saken. Exemepelvis så är mina högtalare specificerade till impedansen 4 ohm. Jag uppfattar detta som en sorts medelvärde. I mitt fall så tappar jag ut drivningen ur monoblocken till högtalarna på tappen för 4 ohm. Finns för 8 ohm också.

Så för mig är det ju bra att det finns angivet på högtalaren och förstärkaren. Ger ju en viss vägledning.

Nu är jag inte som Svante och andra högt skattade akademiker och praktiker utan en amatör.

En gång för länge länge sedan användes angivelsen i 4 eller 8 ohm för att berätta om förstärkaren kunde driva lasten.
Japanske skrotsteg typ Technics och Pioneers tidiga kunde inte det med bryggade slutssteg då lasten per sida i 4 ohm blir 2 ohm med bryggade steg. Sen har nåt hänt och nu förutsätts lyssnaren ha en större kunskap om ljud vilket jag anser motbevisat av allt skräp som saluförs. Men jag lever antagligen i en svunnen tid då ljud var en högre art av musikalisk existens :-) Man köpte HK330 med Thore'ns vinylspelare och JBL L19 högtalare för 3200 år 1977. Nu köper folk paketstereo eller lyssnar på ljud i Iphone och tycker det låter kanon. Ryys.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-08-08 10:20

Perfector skrev:En gång för länge länge sedan användes angivelsen i 4 eller 8 ohm för att berätta om förstärkaren kunde driva lasten.

...

Sen har nåt hänt och nu förutsätts lyssnaren ha en större kunskap om ljud vilket jag anser motbevisat av allt skräp som saluförs.

Nej, det är inget som ändrats i hur något fungerar. Möjligen har du själv börjat förstå en aning mer.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-08-08 10:43

Nattlorden skrev:
Perfector skrev:En gång för länge länge sedan användes angivelsen i 4 eller 8 ohm för att berätta om förstärkaren kunde driva lasten.

...

Sen har nåt hänt och nu förutsätts lyssnaren ha en större kunskap om ljud vilket jag anser motbevisat av allt skräp som saluförs.

Nej, det är inget som ändrats i hur något fungerar. Möjligen har du själv börjat förstå en aning mer.

Jag bugar och bockar. Det var vänlighet.
Tror inte jag fått det så mycket förut.
men solen skiner så jag tar åt mig i positiv anda. :-)

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2014-08-08 12:08

Som vanligt gäller att som man frågar får man svar.
'Audiophile in hibernation'

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-08-08 12:24

murgatroyd skrev:Som vanligt gäller att som man frågar får man svar.

Absolut. Men vad många behöver lära sig, och det tog lång tid för mig att fatta, är att saker alltid ser värre ut i skrift än i tal. Dvs skriver man som man tänker, och oftast talar, så kan det missuppfattas och kännas kantigare och mer provocerande än vad det är. För i text ser man ju inte gester och miner som kompletterar det man säger.

Ytterligare en sak som jag lärt mig, man påstår aldrig något till en tekniker. Man frågar. Tekniker bara älskar att få berätta vad de kan - och de älskar att kritisera alla påståenden :-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-08-08 12:26

Perfector skrev:
Kronkan skrev:För mig så är det Svante skriver både begripligt och hur jag i min enkelhet uppfattar saken. Exemepelvis så är mina högtalare specificerade till impedansen 4 ohm. Jag uppfattar detta som en sorts medelvärde. I mitt fall så tappar jag ut drivningen ur monoblocken till högtalarna på tappen för 4 ohm. Finns för 8 ohm också.

En gång för länge länge sedan användes angivelsen i 4 eller 8 ohm för att berätta om förstärkaren kunde driva lasten.
Japanske skrotsteg typ Technics och Pioneers tidiga kunde inte det med bryggade slutssteg då lasten per sida i 4 ohm blir 2 ohm med bryggade steg. Sen har nåt hänt och nu förutsätts lyssnaren ha en större kunskap om ljud vilket jag anser motbevisat av allt skräp som saluförs. Men jag lever antagligen i en svunnen tid då ljud var en högre art av musikalisk existens :-) Man köpte HK330 med Thore'ns vinylspelare och JBL L19 högtalare för 3200 år 1977. Nu köper folk paketstereo eller lyssnar på ljud i Iphone och tycker det låter kanon. Ryys.

Jag tänker mera på att bästa förutsättningar för att anpassa förstärkare och högtalare är att göra såsom jag gör. Om förstärkaren egentligen klarar uppdraget är ju en annan sak. Själv ligger jag nog på kanten av det möjliga.

Själv hade jag en 330 B och Popsnöret som kom att bli min hustru hade en 330 (A). Lite olika skivspelare. Hennes högtalare tjänstgör forfarande som bakhögtalare. De är idag 40+. Visionen om välljud hemma är nedgraderad hos många. Popsnöret lyssnar glatt på lurar hela tiden. Hennes kunskap om låtar och artister är mycket stor men hon lyssnar på Spotify. Jag lyssnar ju nästan enbart på vinyl. Oftast hyggligt aktivt. Att hon lyssnar på Spotify innebär inte att hon inte kan lyssna kritiskt på en fullskaleanläggning och ha relevanta åsikter. Men nog inte så viktigt för henne.
Så vi är olika.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-08-08 12:27

Bill50x skrev:
murgatroyd skrev:Som vanligt gäller att som man frågar får man svar.

Absolut. Men vad många behöver lära sig, och det tog lång tid för mig att fatta, är att saker alltid ser värre ut i skrift än i tal. Dvs skriver man som man tänker, och oftast talar, så kan det missuppfattas och kännas kantigare och mer provocerande än vad det är. För i text ser man ju inte gester och miner som kompletterar det man säger.

Ytterligare en sak som jag lärt mig, man påstår aldrig något till en tekniker. Man frågar. Tekniker bara älskar att få berätta vad de kan - och de älskar att kritisera alla påståenden :-)

/ B

Jag knäpper därmed ihop västen med gylfen och haltar iväg till en kopp kaffe.

:-)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-08-08 12:45

Bill50x skrev:Ytterligare en sak som jag lärt mig, man påstår aldrig något till en tekniker. Man frågar. Tekniker bara älskar att få berätta vad de kan - och de älskar att kritisera alla påståenden :-)

Pff... Vad är det du påstår egentligen?

;)

Återgå till Generellt om hifi