Moderator: Redaktörer
Perfector skrev:Blir galen på högtalartillverkare som anger impedans 4 till 8 Ohm.
Blir åxå galen på samma tillverkare när dom skriver rekommenderad förstärkareffekt.
Vaf..n?
Impedans i högtalaren är det den är, bara anslut en ohmmeter o kolla.
-20% på impedansen nedgraderar till närmast lägre impedans.
Effektrekommendationer kan jag leva utan.
Bygger man högtalare anger man impedans och effekttålighet i system.
Det är som att skriva Frekvensomfång 30/45 Hz till 18/20kHz.
Vet man inte vad man sysslar med ska man syssla med nå't annat.
Börjar man fladdra med andra angivelser är det som att säga "jag har ingen aning om vad jag gör" och lägger hela ansvaret på dig odugliga köpare.
Skäll på mig nu om ni vill, men den åsikten står jag för
steveo1234 skrev:Perfector skrev:Blir galen på högtalartillverkare som anger impedans 4 till 8 Ohm.
Blir åxå galen på samma tillverkare när dom skriver rekommenderad förstärkareffekt.
Vaf..n?
Börjar man fladdra med andra angivelser är det som att säga "jag har ingen aning om vad jag gör" och lägger hela ansvaret på dig odugliga köpare.
Jag började räkna felaktiga påstående i ditt inlägg. Men, jag kom snabbt upp i siffror som gör att jag inte orkar rätt. Googla lite?
Perfector skrev:steveo1234 skrev:Perfector skrev:Blir galen på högtalartillverkare som anger impedans 4 till 8 Ohm.
Vaf..n?
Jag började räkna felaktiga påstående i ditt inlägg. Men, jag kom snabbt upp i siffror som gör att jag inte orkar rätt. Googla lite?
Vänligen förklara.
Se'n sa jag inte att jag presenterade fakta, utan en åsikt.
Hur honken kan jag ha fel i det?
steveo1234 skrev:Perfector skrev:steveo1234 skrev:Blir galen på högtalartillverkare som anger impedans 4 till 8 Ohm.
Vaf..n?
Vänligen förklara.
Se'n sa jag inte att jag presenterade fakta, utan en åsikt.
Hur honken kan jag ha fel i det?
RogerGustavsson skrev:Om du mäter med en multimeter ställd på resistans mäter du det, inte impedansen. Impedansen är en variabel i förhållande till frekvensen och visas i kurvform.
Martin skrev:Det finns mycket att irritera sig på om man vill.![]()
Här är en impedans, du har väl sett den förut? Mäter man dcr med ohmmeter får man kanske 7ohm. Alla elementen är märkta 8ohm (utom diskanten som är 6ohm som dock är dämpad med serieresistor på 3,3ohm) så en högtalartillverkare kanske skulle säga att den är 8ohm. Det kan också vara någon slags snitt på hur mycket ström den drar med musiksignal. En ärligare högtalartillverkare skulle kanske säga att den är mellan 4-16ohm men rekommendera att betrakta den som 8ohm bakpå förstärkaren om den har omkopplare för sånt.
En annan högtalare kanske varierar mellan 6-100ohm. Vad ska man säga att den har för impedans? Jag skulle säga 8ohm nominellt. Tolkar jag det rätt ifall du menar att den skulle ha 6x0.8=4.8 -> 4ohms impedans, trots att den aldrig går under 6ohm?
Martin skrev:Du menar alltså dcr+20% avrundat till närmaste jämna heltal som 2-4-6-8? Men ingen hänsyn tas ju då till dipar i impedansen som kan vara betydligt lägre än dcr.

Perfector skrev:Och varför anges elementen i 4 eller 8 ohm då?
Och ska man mäta så ska man i så fall anges lägsta och högsta impedans. Det blir en lisa att läsa och förstå för den "normala" köparen av hifiprodukter det.
Bill50x skrev:Perfector skrev:Och varför anges elementen i 4 eller 8 ohm då?
Och ska man mäta så ska man i så fall anges lägsta och högsta impedans. Det blir en lisa att läsa och förstå för den "normala" köparen av hifiprodukter det.
I ditt första inlägg skrev du "anger impedans 4 till 8 Ohm" vilket i alla fall jag tolkar som att impedansen varierar mellan 4 och 8 ohm. Inte att du har en 4- respektive 8-ohmsvariant.
Den "normala" köparen behöver knappast bry sig om detta överhuvudtaget, det ska handlaren känna till.
/ B
Perfector skrev:Du visar dynamisk impedans, jag talar om statisk. förhållandet är klart men man anger alltid idealimpedans i uteffekt och på högtalaren. Skulle man ange hela impedansförloppet på högtalaren skulle inte en käft fatta vad man ska köpa.
Däremot angavs åtminstone förr om förstärkaren var 2 ohms-stabil eller inte.
Jag vidhåller därför att min galenskap i ämnet är befogad.
Fostex skrev:Tillägg:
En impedansangivelse uttryckt enligt t.ex. "4 - 8 ohm" är väl helt utmärkt (eller i Kappa 9-fallet "0,9 - 9,3 ohm"), då du får veta högtalarens högsta och lägsta impedans. Att ge DC-resistans-20% kan jag inte se varför jag skulle behöva veta, då den inte säger någonting om högtalarens impedanskurva.
Kronkan skrev:För mig så är det Svante skriver både begripligt och hur jag i min enkelhet uppfattar saken. Exemepelvis så är mina högtalare specificerade till impedansen 4 ohm. Jag uppfattar detta som en sorts medelvärde. I mitt fall så tappar jag ut drivningen ur monoblocken till högtalarna på tappen för 4 ohm. Finns för 8 ohm också.
Och lyssnar också så att man ändå inte gör något olämpligt.
Så för mig är det ju bra att det finns angivet på högtalaren och förstärkaren. Ger ju en viss vägledning.
Nu är jag inte som Svante och andra högt skattade akademiker och praktiker utan en amatör.
Perfector skrev:En gång för länge länge sedan användes angivelsen i 4 eller 8 ohm för att berätta om förstärkaren kunde driva lasten.
...
Sen har nåt hänt och nu förutsätts lyssnaren ha en större kunskap om ljud vilket jag anser motbevisat av allt skräp som saluförs.
Nattlorden skrev:Perfector skrev:En gång för länge länge sedan användes angivelsen i 4 eller 8 ohm för att berätta om förstärkaren kunde driva lasten.
...
Sen har nåt hänt och nu förutsätts lyssnaren ha en större kunskap om ljud vilket jag anser motbevisat av allt skräp som saluförs.
Nej, det är inget som ändrats i hur något fungerar. Möjligen har du själv börjat förstå en aning mer.
murgatroyd skrev:Som vanligt gäller att som man frågar får man svar.
Perfector skrev:Kronkan skrev:För mig så är det Svante skriver både begripligt och hur jag i min enkelhet uppfattar saken. Exemepelvis så är mina högtalare specificerade till impedansen 4 ohm. Jag uppfattar detta som en sorts medelvärde. I mitt fall så tappar jag ut drivningen ur monoblocken till högtalarna på tappen för 4 ohm. Finns för 8 ohm också.
Och lyssnar också så att man ändå inte gör något olämpligt.
Så för mig är det ju bra att det finns angivet på högtalaren och förstärkaren. Ger ju en viss vägledning.
Nu är jag inte som Svante och andra högt skattade akademiker och praktiker utan en amatör.
En gång för länge länge sedan användes angivelsen i 4 eller 8 ohm för att berätta om förstärkaren kunde driva lasten.
Japanske skrotsteg typ Technics och Pioneers tidiga kunde inte det med bryggade slutssteg då lasten per sida i 4 ohm blir 2 ohm med bryggade steg. Sen har nåt hänt och nu förutsätts lyssnaren ha en större kunskap om ljud vilket jag anser motbevisat av allt skräp som saluförs. Men jag lever antagligen i en svunnen tid då ljud var en högre art av musikalisk existensMan köpte HK330 med Thore'ns vinylspelare och JBL L19 högtalare för 3200 år 1977. Nu köper folk paketstereo eller lyssnar på ljud i Iphone och tycker det låter kanon. Ryys.
Bill50x skrev:murgatroyd skrev:Som vanligt gäller att som man frågar får man svar.
Absolut. Men vad många behöver lära sig, och det tog lång tid för mig att fatta, är att saker alltid ser värre ut i skrift än i tal. Dvs skriver man som man tänker, och oftast talar, så kan det missuppfattas och kännas kantigare och mer provocerande än vad det är. För i text ser man ju inte gester och miner som kompletterar det man säger.
Ytterligare en sak som jag lärt mig, man påstår aldrig något till en tekniker. Man frågar. Tekniker bara älskar att få berätta vad de kan - och de älskar att kritisera alla påståenden
/ B
Bill50x skrev:Ytterligare en sak som jag lärt mig, man påstår aldrig något till en tekniker. Man frågar. Tekniker bara älskar att få berätta vad de kan - och de älskar att kritisera alla påståenden
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster