Länge sedan jag skrev i denna tråd. Huset står nu på plats och stereon har kommet på plats i detta lilla rum.
Jag började med att gå och köpa 4 paket med markisolering för att testa lite, 2 100mm plattor och 12st 50mm. Dessa har placerats i främre delen av rummet. Har satt två tillfälliga ESL-rör samt överdrivet med "skräp" på golvet. Jag måste säga till alla som varit negativa till att använda detta rummet, ni har fel. Det låter långt bättre än vad det någonsin gjort i mina vardagsrum, dessa har varit modernt inredda med mycket kala ytor och spartanskt möblemang. Jag har nu spenderat ganska många kvällar sittande i detta rum, jag kommer bara inte därifrån

På inspelningar som spelar utanför högtalarna försvinner rummet helt samtidigt som jag har ett mycket bra djup i ljudbilden också, dock så gör det lilla rummet sig påmint vid inspelningar som är sådana att det så att säga spelar mellan högtalarna, då märker man rummets storlek, ljudbilden är lite liten.
Såhär ser det ut just nu.

Jag kommer dämpa alla ytor i främre delen av rummet, bygga en spaltabsorbent bak i rummet samt diffusera taket. Nu till min fråga, Adhoc skrev tidigare i tråden om att man kunde bygga en bredbandig spaltabsorbent av 70*28mm panel med 250-300mm dämpning bakom, 3mm mellan plankorna, hur effektiv och i vilket frekvensområde kommer denna fungera om jag gör den 1m bred och 2.5m hög?
Jag har sett att folk diffuserar taket med plankor i taket, var hittar man uträkning för detta? Eller ska jag köpa Svanås vinga, behöver inte så många för att täcka taket så kostnaden blir rimlig.
Tacksam för alla svar