Jag har faktiskt erfarenhet från båda håll.
I och för sig så var den ena erfarenheten från mina yngre år då jag kanske inte lyssnade lika kritiskt.
Denna erfarenheten var en högtalare jag tyckte lät fantastiskt i tonåren och kom att sedan köpa ca. 25 år senare och undrade vad i helsike hade jag för öron då och vad jämförde jag med??
Den andra erfarenheten är intrycket jag fick från början har hållit i sig alla år efteråt och detta gällde Quad ESL 57 som jag än idag tycker låter kartong. Detaljerat så in i vassen att man sållar ut skivor fort men ändå odynamisk kartong.
Då jämförde jag med ett par äldre Magnepan MG 2B som spelade mer dynamiskt och med mer botten.
Nu med mer jämförelse (Apogee Duetta Signature, Apogee Scintilla 1 Ohm, Infinity RS1b, Magnepan MG 3.6 som är sålda, så låter även Magnepan kartong.
Dessa har jag jämfört "sida vid sida" då jag äger dom (utom de sålda MG 3.6) för att göra en sann utvärdering.
Nu har jag väl i och för sig DINA Quad ESL 989 hemma hos mig för reparation och då kan jag ju jämföra dom med!
Kanske ska jag göra mig en extra tjänst och serva mina Quad ESL 57 och slänga med dom in i ekvationen.
Så lite är väl vad man har att jämföra med, skulle jag tro.