Moderator: Redaktörer
Nattlorden skrev:Ur Ny Teknik:
http://www.nyteknik.se/popular_teknik/t ... 840235.ece
Beakungen skrev:Mest imponerande är ändå 110db ur 5 watt! Galet bra! haha
Sanny_X skrev:110 dB ur ett klot med 7 cm i diameter, som innehåller Blåtand, DA, förstärkare, batteri och högtalare...
Perfector skrev:Sanny_X skrev:110 dB ur ett klot med 7 cm i diameter, som innehåller Blåtand, DA, förstärkare, batteri och högtalare...
Dags att sätta mig på skolbänken tror jag
Vad jag menade var hur får man såna ljudtryck ur den effekten?
hifikg skrev:Jag tror min larmmoj ska ge ifrån sig 110 db eller nåt o den är inte så stor, fast det e ju inte musik precis, misstänker att det är samma med de här "högtalarna"
hifikg skrev:Jag tror min larmmoj ska ge ifrån sig 110 db eller nåt o den är inte så stor, fast det e ju inte musik precis, misstänker att det är samma med de här "högtalarna"
Conan skrev:Fast även om effekten av isolering från underlaget på såna här blåtand-burkar säkert är obefintlig, så är ju iden med "frisvävning" inte dum. Ta en rejäl låda på 20 kg och sätt dem på repellerande magneter så blir det nog fint. Eller häng den i gummiband från taket. Vissa AFM (atomic force microscope) hänger man i långa gummiband när man ska mäta riktigt fint.
OM Audio skrev:Att isolera högtalaren från underlaget är viktigt för att få bra ljud.
Perfector skrev:Conan skrev:Fast även om effekten av isolering från underlaget på såna här blåtand-burkar säkert är obefintlig, så är ju iden med "frisvävning" inte dum. Ta en rejäl låda på 20 kg och sätt dem på repellerande magneter så blir det nog fint. Eller häng den i gummiband från taket. Vissa AFM (atomic force microscope) hänger man i långa gummiband när man ska mäta riktigt fint.
En vän hade 2 stora Pioneerhögtalare i kedjor från taket. Vet inte om det lät bättre dock.
En var trasig och kedjan var nästan av, därav namnet pajochner
Conan skrev:Fast även om effekten av isolering från underlaget på såna här blåtand-burkar säkert är obefintlig, så är ju iden med "frisvävning" inte dum. Ta en rejäl låda på 20 kg och sätt dem på repellerande magneter så blir det nog fint. Eller häng den i gummiband från taket. Vissa AFM (atomic force microscope) hänger man i långa gummiband när man ska mäta riktigt fint.
Harryup skrev:Conan skrev:Fast även om effekten av isolering från underlaget på såna här blåtand-burkar säkert är obefintlig, så är ju iden med "frisvävning" inte dum. Ta en rejäl låda på 20 kg och sätt dem på repellerande magneter så blir det nog fint. Eller häng den i gummiband från taket. Vissa AFM (atomic force microscope) hänger man i långa gummiband när man ska mäta riktigt fint.
Är det verkligen samma sak? Mikroskopet lär väl inte röra sig under tiden det mäter av egen kraft? Man vill ju ha det opåverkat av omgivningen medans man vill påverka omgivningen med en högtalare (på lämpligt sätt).
mvh/Harry
Harryup skrev:Är det verkligen samma sak? Mikroskopet lär väl inte röra sig under tiden det mäter av egen kraft? Man vill ju ha det opåverkat av omgivningen medans man vill påverka omgivningen med en högtalare (på lämpligt sätt).
RogerGustavsson skrev:Hurdan blir fjädringskonstanten med repellerande magneter? Någon form av "kontakt" med underlaget blir det ju oavsett fjädrande medium, tänk gasfjädring kontra stålfjädrar.
Komorok skrev:Perfector skrev:Conan skrev:Fast även om effekten av isolering från underlaget på såna här blåtand-burkar säkert är obefintlig, så är ju iden med "frisvävning" inte dum. Ta en rejäl låda på 20 kg och sätt dem på repellerande magneter så blir det nog fint. Eller häng den i gummiband från taket. Vissa AFM (atomic force microscope) hänger man i långa gummiband när man ska mäta riktigt fint.
En vän hade 2 stora Pioneerhögtalare i kedjor från taket. Vet inte om det lät bättre dock.
En var trasig och kedjan var nästan av, därav namnet pajochner
Kedjor frikopplar inte högtalaren från byggnadens stomme som gummiband gör. Bara så du vet.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster