En fråga kring akustik.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Danne80

En fråga kring akustik.

Inläggav Danne80 » 2014-09-09 04:35

Hej.

Jag är ny på detta forum, är ofta här och läser då jag är en nyfiken individ. Nu valde jag dock att registrera mig för jag har lite frågor som jag behöver få svar på, och jag hoppas att ni kan hjälpa mig med detta.

Jag bor i en lägenhet med betongväggar, och vad jag tror rätt dåliga akustiska förutsättningar om man ser till hur rummet är utformat. Spelar jag musik utan speciellt mycket bas så låter det okej, men tycker inte att basen är riktigt bra.

Då jag köpt nya högtalare (hade förra modellen av 683 innan) och i samma veva hade inne min förstärkare på översyn så testade jag om högtalarna spelar i fas.
Med detta testet: http://www.audiocheck.net/audiotests_polaritycheck.php

75Hz out of phase spelar bra mycket högre än 75Hz in phase. Min första tanke var givetvis att något var felfasat, men efter att jag kollat varje högtalare individuellt med denna testsignal: http://www.studiosixdigital.com/support ... l-wav.html så inser jag att högtalarna spelar i fas (baselementen "poppar" tydligt utåt, och vänder jag högtalarkablarna bakom en högtalare så "poppar" dom inåt)

Så fråga 1: Beror det på utformningen av mitt rum/akustiken att högtalarna helt enkelt inte spelar i fas?

Fråga 2: Vad kan jag göra för att förbättra akustiken? absorbent-tavlor i sovalkoven? eller kanske ett tjockt tyg som man kan dra för sovalkoven?

Obs! det är en hyreslägenhet så vill inte göra stora ingrepp som att montera in akustiktak osv.

Bifogar en ungefärlig ritning på rummets utformning, samt en bild.

/Mvh Danne

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: En fråga kring akustik.

Inläggav Nattlorden » 2014-09-09 06:55

Kan du inte sätta högtalarna i andra änden av rummet, så de får en mer symmetrisk omgivning?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2014-09-09 08:47

Det där med fas och ur fas kan betyda två saker:

1. Den ena högtalaren spelar inte i fas med den andra. Om du har det så kommer du t.ex inte att kunna få en fixerad mitt av t.ex. en monoinspelad röst. Det är förmodligen detta din testsignal provar; in-phase ska låta odistinkt.

2. Om högtalaren i sig spelar med korrekt fas (dvs rör sig utåt när signalen säger att den ska röra sig utåt) är oftast helt oväsentligt.

Så om du bara tycker att du har en schysst "mittbild" i ljudet behöver du inte bry dig om fas eller inte fas nåt mer. Sen kan det ju ändå vara fördelaktigt med akustiska åtgärder ändå som t.ex. mysiga mattor på golvet, diffusion (bokhylla?) bakom lyssningsplatsen och lite dämpning bakom högtalarna, men det har inget med fasen att göra.

Tycker du basen är för framträdande är det väl enklast med nån form av EQ för att få bukt med detta. Sök runt i forumet på mini DSP, Behringer samt den där andra lådan som man kopplar in mellan för- & slutsteg (DSpeaker?)

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2014-09-09 10:10

Välkommen till Faktiskt Danne80.

Det kala rummet ger utan tvekan oönskade effekter på ljudåtergivningen.
Åtgärdas med dämpning i någon form. Exakt var och hur mycket går däremot inte att säga.
Som nämnts tidigare är en matta på golvet och rejäla gardiner bra och hyggligt accepterat i ett normalt hem.
Även en bokhylla bakom soffan ser fullt "normalt" ut.
Sen kan man gå hur långt som helst.
Men ha i åtanke att högtalarna inte kan prestera sitt bästa eller ens näst bästa i ett kalt rum.
Rummet är minst lika viktigt som val av högtalare.

DSPeaker antimode är en förträfflig liten burk som jämnar till nivån i basen i ditt rum. Men den är ganska dyr.
Du kan uppnå samma resultat billigare men med en högre arbetsinsats.
Bild

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2014-09-09 10:41

Låter som att du har en utfasning någonstans vid 75Hz. Den kan man inte kompensera för någonstans i signalvägen eller med någon selektiv absorbent. Det enda som hjälper är att flytta högtalarna tills det låter bra.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-09-09 11:18

Hej Danne!

Problemet du beskriver beror på att du har en rejäl resonans på tvären i rummet, helvågsresonansen närmare bestämt (jag utgår ifrån att du rum är drygt 4 meter brettm kanske rent av uppåt 4,6 meter) och att din assymetriska placering gör att de två högtalarna försöker sätta igång denna resonans i olika faslägen - den högra i tryckbuken längt till höger, den vänstra i tryckbuken på mitten (som ligger ur fas med de till höger och vänster).

Det är bra, eftersom det gör att den inte triggas så förfärligt. Skulle du koppla en av högtalarna ur fas så får denna resonans dock väldig fart och det är inte konstigt alls att det blir starkare vid 75 Hz här du kopplar felfasat.

Men gör inte det.

När det gäller att testa om du fasat rätt eller fasat fel så har inte rummet med den saken att göra, och för att eliminera rummet i kontrollen så bör du ställa högtalarna bredvis varandra. Då kommer du att märka att även 75 Hz blir mycket svagare när du kopplar ur fas. ;)

Svar på frågan om vad du skall göra med rummet är svårt att ge utan att först få kartlägga rummet noga och se vad som exakt händer i det. Men eftersom det är ett betongrum så behöver du med största säkerhet en massa dämpning, framförallt i basen. Exakt hur man bäst skall åstadkomma detta vet man först efter att man kartlagt beteendet i rummet, noga.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2014-09-09 15:36

2-ch skrev:Du kan uppnå samma resultat billigare men med en högre arbetsinsats.

Det där kom ut lite konstigt ser jag nu.
Det jag tänkte (men inte skrev) är att det finns andra billigare elektroniska vägar att gå.
Bäst är naturligtvis att helt hoppa över elektroniska bekämpningsmedel och bygga basabsorbenter.
Men då får man ha en mycket förstående respektive :wink:
Dom blir nämligen ganska stora.

Danne80

Inläggav Danne80 » 2014-09-09 23:06

Nattlorden skrev:Kan du inte sätta högtalarna i andra änden av rummet, så de får en mer symmetrisk omgivning?

Tyvärr så blir det svårt då det är kök där, vilket inte framgick så bra av min ritning :)

Danne80

Inläggav Danne80 » 2014-09-09 23:08

2-ch skrev:Välkommen till Faktiskt Danne80.

Det kala rummet ger utan tvekan oönskade effekter på ljudåtergivningen.
Åtgärdas med dämpning i någon form. Exakt var och hur mycket går däremot inte att säga.
Som nämnts tidigare är en matta på golvet och rejäla gardiner bra och hyggligt accepterat i ett normalt hem.
Även en bokhylla bakom soffan ser fullt "normalt" ut.
Sen kan man gå hur långt som helst.
Men ha i åtanke att högtalarna inte kan prestera sitt bästa eller ens näst bästa i ett kalt rum.
Rummet är minst lika viktigt som val av högtalare.

DSPeaker antimode är en förträfflig liten burk som jämnar till nivån i basen i ditt rum. Men den är ganska dyr.
Du kan uppnå samma resultat billigare men med en högre arbetsinsats.
Bild

Kan man koppla en sådan till ett par vanliga fullregisterhögtalare då? trodde den var till subbar!?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-09-09 23:10

Danne80 skrev:Kan man koppla en sådan till ett par vanliga fullregisterhögtalare då? trodde den var till subbar!?

Ja det kan du.

Danne80

Inläggav Danne80 » 2014-09-09 23:42

IngOehman skrev:Hej Danne!

Problemet du beskriver beror på att du har en rejäl resonans på tvären i rummet, helvågsresonansen närmare bestämt (jag utgår ifrån att du rum är drygt 4 meter brettm kanske rent av uppåt 4,6 meter) och att din assymetriska placering gör att de två högtalarna försöker sätta igång denna resonans i olika faslägen - den högra i tryckbuken längt till höger, den vänstra i tryckbuken på mitten (som ligger ur fas med de till höger och vänster).

Det är bra, eftersom det gör att den inte triggas så förfärligt. Skulle du koppla en av högtalarna ur fas så får denna resonans dock väldig fart och det är inte konstigt alls att det blir starkare vid 75 Hz här du kopplar felfasat.

Men gör inte det.

När det gäller att testa om du fasat rätt eller fasat fel så har inte rummet med den saken att göra, och för att eliminera rummet i kontrollen så bör du ställa högtalarna bredvis varandra. Då kommer du att märka att även 75 Hz blir mycket svagare när du kopplar ur fas. ;)

Svar på frågan om vad du skall göra med rummet är svårt att ge utan att först få kartlägga rummet noga och se vad som exakt händer i det. Men eftersom det är ett betongrum så behöver du med största säkerhet en massa dämpning, framförallt i basen. Exakt hur man bäst skall åstadkomma detta vet man först efter att man kartlagt beteendet i rummet, noga.

Vh, iö

Tack för ditt svar, det besvarade alla frågor jag hade.

Här är måtten:

Bild

Återgå till Generellt om hifi