Faktiskt.se referensskiva?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
BAMBAM

Inläggav BAMBAM » 2013-04-26 13:52

Det kommer att bli mera än en snutt tillgängligt.

Jag kommer att börja med 1 st (mäss) Jazz, swing med piano och Klarinett.

Sedan blir nog nästa stycke lite damkör :-)

Någon som vill ha en hel katolsk mässa i Ambisonic B format? :-).

Det blir troligen via dropbox eller ftp på nåt sätt...

- B

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-04-26 21:50

BAMBAM skrev:Det kommer att bli mera än en snutt tillgängligt.

- B

Trevligt..! :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Schimpans-AB

Inläggav Schimpans-AB » 2013-04-26 22:13

Är osäker på om VLC klarar B-formatet på ett elegant sätt? Nog inte!
I vilket fall har jag upptäckt att mina gamla Sonab OA116 återger Ambisonic inspelningar mycket bra. Ljudbild.......-)+++++
Snakkar här om två kanal/stereo...
Stickans 70-talslådor och Ambisonic är som handen i handsken --tycker jag:-)
Klart det är intressant:-) Går väl att få till......

Användarvisningsbild
Sunde

Inläggav Sunde » 2013-04-27 02:09

BAMBAM skrev:Jazz, swing med piano och Klarinett.

Vilka lirar? :)

Användarvisningsbild
Ix

Inläggav Ix » 2013-04-30 10:54

BAMBAM skrev:Det kommer att bli mera än en snutt tillgängligt.

- B
Det här ser jag verkligen fram emot! :D

Användarvisningsbild
BAMBAM

Inläggav BAMBAM » 2013-05-01 20:58

Kul att det finns intresse, just nu håller jag på och fixar CD's till damerna som var med på körresan så det är lite körigt :-)

Jag lutar åt att jag kommer att börja med utgåva i stereo, överförd från Ambisonic B-format enligt UHJ "kodning".

Eftersom jag inte behöver låta någon annan vara med och bestämma så kommer det att bli en DVD image med 48KHz 24 bitars Stereo och stillbild i bakgrunden med hjälp av http://audioplex.sourceforge.net/

Det verkar vara ett mycket smart sätt att dela med sig av extra kvalitetsljud i ett format som inte kräver dator för uppspelning.
SPDIF från DVD spelare till surround förstärkare eller stereo ut från DVD bör ge en rätt bra signalkedja.

Jag kommer att lägga med en hel del applåder för det är en typ av ljud som vi alla är välbekanta med.

Hans Sporre, rätt välkänd i Stockholms swing jazz kretsar är klarinettisten, Susanne Carlström som är sopran och körledare spelar piano.

Om jag väntar någon vecka så kommer det förhoppningsvis att kunna vara med musik av en 10 manna kammarorkestrer som spelar lite vivaldi, finns även lite mandolin solo's som kanske kommer med.
Då har jag troligen fått godkännande att lägga ut även detta.

Skall bli kul att så småningom få lite feedback på hur ni tycker jag lyckats med inspelningarna.

Jag kommer att släppa inspelningarna även i 48KHz 24 bitar Ambisonic B-format.

MVH B

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2013-05-03 12:01

Det här ska bli skoj att få ta del av :)

Användarvisningsbild
Schimpans-AB

Inläggav Schimpans-AB » 2013-10-10 16:05

Whats Up?
Det börjar bli vinter 8O

Användarvisningsbild
Schimpans-AB

Re: Faktiskt.se referensskiva?

Inläggav Schimpans-AB » 2014-04-06 17:08

Avslutat eller?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-04-15 00:11

Kraniet skrev:Hur skulle det vara om vi här på forumet såg till att producera en "referensskiva"? Det finns ju vad jag förstår flera här på forumet som äger utrustningen och kunskapen att kunna spela in musik på ett högklassigt sätt. Även kontakter med diverse musikutövare verkar finnas.

Exakt vad som ska ingå kan man ju spåna i.
Jag tänker mig dels enkla inspelningar med tex ensamma element som tex flygel och gitarr i neutrala miljöer som kan användas för att utvärdera grundläggande tonala kvalitéer i anläggningen. Dessa skulle kunna vara monoinspelningar och därför relativt enkla att göra.
Även ensam sång (tex kvinnosång av ljus, stark karaktär) är sådant som snabbt kan avslöja en anläggnings brister.
Även sammansatt musik i äkta akustisk miljö är ju av värde.
Utöver detta kanske bas av diverse slag kunde finnas med.

En referensskiva som avslöjar "tekniska" aspekter av anläggningen men även som visar på en anläggnings "musikaliska" aspekter är det som söks. Men även en referensskiva som i största möjliga mån kan användas för att jämföra verklighetens ljud med det återgivna.
Allt i högsta möjliga upplösning och utan förödande mastring.

Är det ett projekt som skulle vara intressant? Jag skulle kunna tänka mig bidra ekonomiskt då jag inte har utrustning, kontakter eller kunskap att genomdriva det hela. Men 100-200 kr till projektet kan jag tycka är en rimlig siffra, kanske tom mer beroende på komplexitet.

Hur inspelningarna sedan hanteras är väl upp till den som gjort dem. Ett förslag är att de skulle kunna laddas ned från hemsidan för en "symbolisk" summa.

Fyll gärna på med egna idéer och förslag på hur det skulle kunna genomföras och vad som bör finnas representerat.

Kan inte låta bli att fundera över nyttan med en referensskiva?
Dom innehåller oftast sån't man inte lyssnar på normalt ju.
Bättre då att göra sin egen smakriktning gällande, kanske bränna ut en skiva med musik man uppskattar.
Jag har några sk. referensskivor som bara samlar damm nuförtiden då jag föredrar att lyssna och vara nöjd med vad jag har istället för att läsa hur det borde låta och sedan sitta och sura över att min anläggning inte låter som det står att den borde.
Mycket personlig uppfattning. Andra har säkert annat att säga
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-04-15 15:49

Perfector skrev:Kan inte låta bli att fundera över nyttan med en referensskiva?
Bättre då att göra sin egen smakriktning gällande, kanske bränna ut en skiva med musik man uppskattar.
Jag har några sk. referensskivor som bara samlar damm nuförtiden då jag föredrar att lyssna och vara nöjd med vad jag har istället för att läsa hur det borde låta och sedan sitta och sura över att min anläggning inte låter som det står att den borde.

Nyttan skulle vara att vi kan diskutera återgivning i olika sammanhang, men ha samma skiva som referens! Någon bygger en plutthögtalare och kan berätta att lös E-sträng på spår 4 plötsligt hörs tydligt. Då lyssnar vi andra genast och förstår hur det kan tänkas låta i plutten.

Eller någon vid F/E-lyssning upptäcker att applåderna på spår 7 kan detekteras precis i det nya försteget.

Bra, va?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-04-15 16:53

PerStromgren skrev:
Perfector skrev:Kan inte låta bli att fundera över nyttan med en referensskiva?

Nyttan skulle vara att vi kan diskutera återgivning i olika sammanhang, men ha samma skiva som referens! Någon bygger en plutthögtalare och kan berätta att lös E-sträng på spår 4 plötsligt hörs tydligt. Då lyssnar vi andra genast och förstår hur det kan tänkas låta i plutten.

Eller någon vid F/E-lyssning upptäcker att applåderna på spår 7 kan detekteras precis i det nya försteget.

Bra, va?

Jag älskar vettiga förklaringar, och det här är en så'n.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-04-15 22:50

En bra förklaring. Tyvärr är det oftast så att när man får förklarat vad man ska lyssna efter - så hör man just det. Det är ju först vid rena jämförelser som man faktiskt hör vad som är bättre eller sämre. Och, man lyssnar oftast efter ljudet, inte musiken. Dvs man hör om basen låter mer tight eller lösare, man hör om diskanten låter grynig. Eller om all rumsinformation bara är borta.

Tyvärr fokuserar man för lite på musiken, dvs låter det mer eller mindre musikaliskt om det man lyssnar på? Känns det som om musikerna spelar ihop eller på varsin låt? Förstår man vad sångar vill "säga", dvs inte att man hör orden utan vad denne vill säga?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-04-16 10:21

Bill50x skrev:En bra förklaring. Tyvärr är det oftast så att när man får förklarat vad man ska lyssna efter - så hör man just det. Det är ju först vid rena jämförelser som man faktiskt hör vad som är bättre eller sämre. Och, man lyssnar oftast efter ljudet, inte musiken. Dvs man hör om basen låter mer tight eller lösare, man hör om diskanten låter grynig. Eller om all rumsinformation bara är borta.

Tyvärr fokuserar man för lite på musiken, dvs låter det mer eller mindre musikaliskt om det man lyssnar på? Känns det som om musikerna spelar ihop eller på varsin låt? Förstår man vad sångar vill "säga", dvs inte att man hör orden utan vad denne vill säga?

Jovisst är det så. Också.

Vi diskuterar dock ofta detta tekniska sätt att lyssna på ljud i stället för musik, och då skulle i alla fall jag vara betjänt av en referens att stoppa in i anläggningen, som jag kunde ställa frågor runt eller beskriva för andra vad jag hör hemma hos mig. Jag pratar inte om att samla musikaliska godbitar på en dylik platta!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-04-16 10:41

PerStromgren skrev:
Bill50x skrev:En bra förklaring. Tyvärr är det oftast så att när man får förklarat vad man ska lyssna efter - så hör man just det. Det är ju först vid rena jämförelser som man faktiskt hör vad som är bättre eller sämre. Och, man lyssnar oftast efter ljudet, inte musiken. Dvs man hör om basen låter mer tight eller lösare, man hör om diskanten låter grynig. Eller om all rumsinformation bara är borta.

Vi diskuterar dock ofta detta tekniska sätt att lyssna på ljud i stället för musik, och då skulle i alla fall jag vara betjänt av en referens att stoppa in i anläggningen, som jag kunde ställa frågor runt eller beskriva för andra vad jag hör hemma hos mig. Jag pratar inte om att samla musikaliska godbitar på en dylik platta!

Instämmer helt. Det enda som uppstår när man skaffar "alltför bra" högtalare är att man börjar omvärdera sin musiksmak och hamnar i en situation där man gärna spelar mer dynamisk musik för att njuta av sina högtalare. I alla fall jag har hamnat där.

Användarvisningsbild
Schimpans-AB

Inläggav Schimpans-AB » 2014-05-02 21:42

Vore intressant att få tillgång till BAMBAMs arbete som en introduktion, menar jag :D

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-05-03 13:16

PerStromgren skrev:

Det ena sättet att lyssna utesluter inte det andra. Även när jag lyssnar på musik live kan jag störa mig på hur det låter, t.o.m. när det är akustisk musik utan PA. På ett forum som detta ligger förstås det tekniska högt på dagordningen.

Användarvisningsbild
Schimpans-AB

Inläggav Schimpans-AB » 2014-07-10 22:05

Hörru BamBam

Hur får man tag i denna tro? :D

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-08-25 20:33

Sitter lite och funderar.
Är inte det väsentliga att den som lyssnar sitter nöjd?
Varför ska man blanda in andras vetande i eget nöje, då sitter man bara och analyserar istället för att lyssna.
Och är man inte nöjd med eget ljud så ändrar man på det man inte är nöjd med.
Visst är det kul med elbasen på HiFi-skivan, men egentligen är den för extrem då den är nedstämd en ters.
Själv spelar jag in åskväder och spelar upp i egen anläggning när andan faller på.
En blixt på mindre än 100 meters håll smäller av bara helsike :-)
Sen gillar jag flygplan på nära håll.
Stakato har 3 CD-skivor som är hyfsat bra inspelade
Men inte sitter jag och tar råd av en testskiva om hur bra min anläggning är, det sköter jag om alldeles själv.
Gack ni och gör sammaledes. Bli salig efter er egen fason.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2014-08-25 21:04

Det ena utesluter inte det andra?
En skiva som belyser massa olika beteenden på en högtalare är ju ett bra verktyg speciellt om man försöker konstruera egna högtalare.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-08-25 21:25

PappaBas skrev:Det ena utesluter inte det andra?
En skiva som belyser massa olika beteenden på en högtalare är ju ett bra verktyg speciellt om man försöker konstruera egna högtalare.

Iofs, men att vara nöjd med eget arbete smäller högre än att andra gillar det, såvida man inte ska sälja förstås.
Om mina öron har en svacka och högtalaren kompenserar för det, då är det en perfekt högtalare för mig.
Men jag tror inte man kan diskutera ämnet utan att bli personlig i sin bedömning.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-08-25 21:43

Perfector skrev:Om mina öron har en svacka och högtalaren kompenserar för det, då är det en perfekt högtalare för mig.

Märkligt, då kommer ju verkligheten "vara fel" å "sterion rätt" . . . typ. :roll:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-08-25 22:06

Laila skrev:
Perfector skrev:Om mina öron har en svacka och högtalaren kompenserar för det, då är det en perfekt högtalare för mig.

Märkligt, då kommer ju verkligheten "vara fel" å "sterion rätt" . . . typ. :roll:

Usch så det kan bli ibland va? ;-)
Men lyssning är alltid en personlig upplevelse.
Hurra för individualism, annars skulle alla lyssna Ipod med ruttet ljud.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-08-25 22:29

Perfector skrev:
Laila skrev:

Usch så det kan bli ibland va? ;-)
Men lyssning är alltid en personlig upplevelse.
Hurra för individualism, annars skulle alla lyssna Ipod med ruttet ljud.

Ipod har väl inte ruttet ljud?
Det beror väl vad man ansluter till den hur det låter, men som signalkälla så är den väl inte dålig?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-08-25 23:33

Som den är med inbyggda "högtalare" = Ruttet ljud.
Annars är vi tillbaks på ruta ett ju.
DVS. högtalare som vi började prata om :-)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-09-09 17:59

Jag har 90 minuter åska med regn bandat. Jo jag vet, kom inte med kassetter, men den spelaren är tokmoddad och har mätts upp till toppnivå på ljudet. Kan leka med CD-brännaren vid stereon och sprenda om nån mot all förmodan skulle vilja lyssna hur det låter.
Ja eller nej räcker så slipper vi pajkastningen i den här tråden.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2014-09-10 07:51

paa skrev:Ipod har väl inte ruttet ljud?
Det beror väl vad man ansluter till den hur det låter, men som signalkälla så är den väl inte dålig?

Antar att vi pratar om den analoga utgången nu. Har en iPod av äldre snitt och nej den är inte rutten.
Däremot är iPad:en bättre. Riktigt skaplig till och med.
Ställer mig minst sagt mycket tveksam till att en kassettbandare kan låta bättre.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-09-10 08:17

2-ch skrev:
paa skrev:Ipod har väl inte ruttet ljud?

Antar att vi pratar om den analoga utgången nu. Har en iPod av äldre snitt och nej den är inte rutten.
Däremot är iPad:en bättre. Riktigt skaplig till och med.
Ställer mig minst sagt mycket tveksam till att en kassettbandare kan låta bättre.

Den spelaren är analog och av Track Tape på sin tid ansedd som det bästa dom hört.
Har haft den som demoobjekt på flera ljudtidningar (för länge sedan) och alla tyckte den lät lika bra som vinylspelarna eller bättre. Tyvär omkom den i flytten till Trosa då någon händig gubbe tappade kartongen där den låg nedpackad.
Har nu bara 385 kassetter som minne av den tiden.
Men det är trevlig att lyssna till åskan och regnet.
Sen kan man alltid ha digitalljud som förebild, men jag föredrar vinyl och ganska ofta kassetter då jag tycker CD kan bli lite tråkig i ljudet utan att kunna sätta fingret på varför. Kanske en personlig resa jag gör, men bandet finns och ett avdrag kan göras, skulle någon vilja höra.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2014-09-10 18:41

Perfector skrev:Den spelaren är analog och av Track Tape på sin tid ansedd som det bästa dom hört.

Det tyckte nog lektor Carl Munthe om sin grammofonanläggning också, på sin tid :) :
http://www.youtube.com/watch?v=wDIqAZpgGrE

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-09-10 19:52

Kalejdokom skrev:
Perfector skrev:Den spelaren är analog och av Track Tape på sin tid ansedd som det bästa dom hört.

Det tyckte nog lektor Carl Munthe om sin grammofonanläggning också, på sin tid :) :
http://www.youtube.com/watch?v=wDIqAZpgGrE

Hahaha!
Jo säkert.
Dessutom hittar jag inte tapen just nu. Den ligger nog i en låda jag inte packat upp efter 2 år i Trosa.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi