Jag kommer att börja med 1 st (mäss) Jazz, swing med piano och Klarinett.
Sedan blir nog nästa stycke lite damkör
Någon som vill ha en hel katolsk mässa i Ambisonic B format?
Det blir troligen via dropbox eller ftp på nåt sätt...
- B
Moderator: Redaktörer
BAMBAM skrev:Det kommer att bli mera än en snutt tillgängligt.
Någon som vill ha en hel katolsk mässa i Ambisonic B format?.
- B
Det här ser jag verkligen fram emot!BAMBAM skrev:Det kommer att bli mera än en snutt tillgängligt.
Någon som vill ha en hel katolsk mässa i Ambisonic B format?.
- B
Kraniet skrev:Hur skulle det vara om vi här på forumet såg till att producera en "referensskiva"? Det finns ju vad jag förstår flera här på forumet som äger utrustningen och kunskapen att kunna spela in musik på ett högklassigt sätt. Även kontakter med diverse musikutövare verkar finnas.
Exakt vad som ska ingå kan man ju spåna i.
Jag tänker mig dels enkla inspelningar med tex ensamma element som tex flygel och gitarr i neutrala miljöer som kan användas för att utvärdera grundläggande tonala kvalitéer i anläggningen. Dessa skulle kunna vara monoinspelningar och därför relativt enkla att göra.
Även ensam sång (tex kvinnosång av ljus, stark karaktär) är sådant som snabbt kan avslöja en anläggnings brister.
Även sammansatt musik i äkta akustisk miljö är ju av värde.
Utöver detta kanske bas av diverse slag kunde finnas med.
En referensskiva som avslöjar "tekniska" aspekter av anläggningen men även som visar på en anläggnings "musikaliska" aspekter är det som söks. Men även en referensskiva som i största möjliga mån kan användas för att jämföra verklighetens ljud med det återgivna.
Allt i högsta möjliga upplösning och utan förödande mastring.
Är det ett projekt som skulle vara intressant? Jag skulle kunna tänka mig bidra ekonomiskt då jag inte har utrustning, kontakter eller kunskap att genomdriva det hela. Men 100-200 kr till projektet kan jag tycka är en rimlig siffra, kanske tom mer beroende på komplexitet.
Hur inspelningarna sedan hanteras är väl upp till den som gjort dem. Ett förslag är att de skulle kunna laddas ned från hemsidan för en "symbolisk" summa.
Fyll gärna på med egna idéer och förslag på hur det skulle kunna genomföras och vad som bör finnas representerat.
Perfector skrev:Kan inte låta bli att fundera över nyttan med en referensskiva?
Dom innehåller oftast sån't man inte lyssnar på normalt ju.
Bättre då att göra sin egen smakriktning gällande, kanske bränna ut en skiva med musik man uppskattar.
Jag har några sk. referensskivor som bara samlar damm nuförtiden då jag föredrar att lyssna och vara nöjd med vad jag har istället för att läsa hur det borde låta och sedan sitta och sura över att min anläggning inte låter som det står att den borde.
Mycket personlig uppfattning. Andra har säkert annat att säga
PerStromgren skrev:Perfector skrev:Kan inte låta bli att fundera över nyttan med en referensskiva?
Dom innehåller oftast sån't man inte lyssnar på normalt ju.
Bättre då att göra sin egen smakriktning gällande, kanske bränna ut en skiva med musik man uppskattar.
Jag har några sk. referensskivor som bara samlar damm nuförtiden då jag föredrar att lyssna och vara nöjd med vad jag har istället för att läsa hur det borde låta och sedan sitta och sura över att min anläggning inte låter som det står att den borde.
Mycket personlig uppfattning. Andra har säkert annat att säga
Nyttan skulle vara att vi kan diskutera återgivning i olika sammanhang, men ha samma skiva som referens! Någon bygger en plutthögtalare och kan berätta att lös E-sträng på spår 4 plötsligt hörs tydligt. Då lyssnar vi andra genast och förstår hur det kan tänkas låta i plutten.
Eller någon vid F/E-lyssning upptäcker att applåderna på spår 7 kan detekteras precis i det nya försteget.
Bra, va?
Bill50x skrev:En bra förklaring. Tyvärr är det oftast så att när man får förklarat vad man ska lyssna efter - så hör man just det. Det är ju först vid rena jämförelser som man faktiskt hör vad som är bättre eller sämre. Och, man lyssnar oftast efter ljudet, inte musiken. Dvs man hör om basen låter mer tight eller lösare, man hör om diskanten låter grynig. Eller om all rumsinformation bara är borta.
Tyvärr fokuserar man för lite på musiken, dvs låter det mer eller mindre musikaliskt om det man lyssnar på? Känns det som om musikerna spelar ihop eller på varsin låt? Förstår man vad sångar vill "säga", dvs inte att man hör orden utan vad denne vill säga?
PerStromgren skrev:Bill50x skrev:En bra förklaring. Tyvärr är det oftast så att när man får förklarat vad man ska lyssna efter - så hör man just det. Det är ju först vid rena jämförelser som man faktiskt hör vad som är bättre eller sämre. Och, man lyssnar oftast efter ljudet, inte musiken. Dvs man hör om basen låter mer tight eller lösare, man hör om diskanten låter grynig. Eller om all rumsinformation bara är borta.
Tyvärr fokuserar man för lite på musiken, dvs låter det mer eller mindre musikaliskt om det man lyssnar på? Känns det som om musikerna spelar ihop eller på varsin låt? Förstår man vad sångar vill "säga", dvs inte att man hör orden utan vad denne vill säga?
Jovisst är det så. Också.
Vi diskuterar dock ofta detta tekniska sätt att lyssna på ljud i stället för musik, och då skulle i alla fall jag vara betjänt av en referens att stoppa in i anläggningen, som jag kunde ställa frågor runt eller beskriva för andra vad jag hör hemma hos mig. Jag pratar inte om att samla musikaliska godbitar på en dylik platta!
PerStromgren skrev:Bill50x skrev:En bra förklaring. Tyvärr är det oftast så att när man får förklarat vad man ska lyssna efter - så hör man just det. Det är ju först vid rena jämförelser som man faktiskt hör vad som är bättre eller sämre. Och, man lyssnar oftast efter ljudet, inte musiken. Dvs man hör om basen låter mer tight eller lösare, man hör om diskanten låter grynig. Eller om all rumsinformation bara är borta.
Jovisst är det så. Också.
Vi diskuterar dock ofta detta tekniska sätt att lyssna på ljud i stället för musik, och då skulle i alla fall jag vara betjänt av en referens att stoppa in i anläggningen, som jag kunde ställa frågor runt eller beskriva för andra vad jag hör hemma hos mig. Jag pratar inte om att samla musikaliska godbitar på en dylik platta!
PappaBas skrev:Det ena utesluter inte det andra?
En skiva som belyser massa olika beteenden på en högtalare är ju ett bra verktyg speciellt om man försöker konstruera egna högtalare.
Perfector skrev:Om mina öron har en svacka och högtalaren kompenserar för det, då är det en perfekt högtalare för mig.
Laila skrev:Perfector skrev:Om mina öron har en svacka och högtalaren kompenserar för det, då är det en perfekt högtalare för mig.
Märkligt, då kommer ju verkligheten "vara fel" å "sterion rätt" . . . typ.
Perfector skrev:Laila skrev:Perfector skrev:Om mina öron har en svacka och högtalaren kompenserar för det, då är det en perfekt högtalare för mig.
Märkligt, då kommer ju verkligheten "vara fel" å "sterion rätt" . . . typ.
Usch så det kan bli ibland va?
Men lyssning är alltid en personlig upplevelse.
Hurra för individualism, annars skulle alla lyssna Ipod med ruttet ljud.
paa skrev:Ipod har väl inte ruttet ljud?
Det beror väl vad man ansluter till den hur det låter, men som signalkälla så är den väl inte dålig?
2-ch skrev:paa skrev:Ipod har väl inte ruttet ljud?
Det beror väl vad man ansluter till den hur det låter, men som signalkälla så är den väl inte dålig?
Antar att vi pratar om den analoga utgången nu. Har en iPod av äldre snitt och nej den är inte rutten.
Däremot är iPad:en bättre. Riktigt skaplig till och med.
Ställer mig minst sagt mycket tveksam till att en kassettbandare kan låta bättre.
Perfector skrev:Den spelaren är analog och av Track Tape på sin tid ansedd som det bästa dom hört.
Kalejdokom skrev:Perfector skrev:Den spelaren är analog och av Track Tape på sin tid ansedd som det bästa dom hört.
Det tyckte nog lektor Carl Munthe om sin grammofonanläggning också, på sin tid:
http://www.youtube.com/watch?v=wDIqAZpgGrE
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], radelius och 18 gäster