Inspelning av högtalare (mätningar?)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Danne80

Inspelning av högtalare (mätningar?)

Inläggav Danne80 » 2014-09-10 22:39

Man kan ju ibland läsa trådar på olika forum "Förändras ljudet vid inspelning" osv. och det brukar bli vilda diskussioner, huruvida ljudet förändras.

Jag är dock övertygad om att en högtalares ljud förändras vid inspelning. Ett exempel där jag hört det tydligt har varit vid subwoofers.

Nu är jag lite nyfiken på om det finns några mätningar på detta någonstans? Någon här har kanske packat upp sina nya högtalare och gjort en mätning, sen spelat dom i ett par veckor och mätt igen under samma förutsättningar!?

/Herr nyfiken :D

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Re: Inspelning av högtalare (mätningar?)

Inläggav Martin » 2014-09-11 09:45

Jag försökte mäta skillnad i Fb på ett par högtalare som jag spelade in med musik i 24h och det gick inte att se att Fb flyttat sig det minsta lilla. Misslyckat försök. :)

viewtopic.php?p=1578502#p1578502
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-09-11 10:50

Det kan finnas mätbara skillnader på högtalare med stora membran av sträckt plastfilm typ Magneplanar. Har dock inte sett någon som gjort mätningar på sådana just tagna ur förpackningen och sedan följt upp med mätningar efter en tid. Däremot finns uppgifter om vilka resonanser som fabriken mätte upp vid tillverkningen. De siffrorna ser annorlunda ut efter en tids användning, de sjunker med 5-10 Hz, ibland mer. På mina Tympani från 1975 är den lägsta resonansfrekvensen angiven till 46 Hz (står skrivet på kanten av drivelementen). Om jag mäter idag blir resonansen vid 34-35 Hz.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2014-09-11 15:44

RogerGustavsson skrev:Det kan finnas mätbara skillnader på högtalare med stora membran av sträckt plastfilm typ Magneplanar. Har dock inte sett någon som gjort mätningar på sådana just tagna ur förpackningen och sedan följt upp med mätningar efter en tid. Däremot finns uppgifter om vilka resonanser som fabriken mätte upp vid tillverkningen. De siffrorna ser annorlunda ut efter en tids användning, de sjunker med 5-10 Hz, ibland mer. På mina Tympani från 1975 är den lägsta resonansfrekvensen angiven till 46 Hz (står skrivet på kanten av drivelementen). Om jag mäter idag blir resonansen vid 34-35 Hz.

Tror du inte att det skulle gå att få fram en mätbar skillnad även på dynamiska element? Maggisarna får ju precis som du säger en djupare, fylligare bas efter en tid, i början låter de lite stelt. Jag är förvånad att ingen här på faktiskt tycks ha mätt en högtalare tagen direkt ur kartong och sedan gjort en uppföljning, vore intressant.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-09-11 15:46

Jag tycker mig komma ihåg att IÖ säger att den förändring som sker på hans dynamiska element är härdning av limmet någonstans i konstruktionen. Vad den fick för följdverkan har jag dock glömt.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-09-11 21:27

När Thiele-Small data ska mätas brukar man ju motionera elementen dessförinnan. Om data sedan förändras med tiden vet jag inte men omöjligt är det väl inte?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-09-12 11:00

Att spela in högtalare är som att köra in en ny bil. Det tar tid, lång tid.
Men att det blir skillnad är jag övertygad om, såvida inte Dr. placebo har flyttat hem till mig.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-09-12 11:20

Perfector skrev:Att spela in högtalare är som att köra in en ny bil. Det tar tid, lång tid.
Men att det blir skillnad är jag övertygad om, såvida inte Dr. placebo har flyttat hem till mig.

Med moderna bilar tror jag det är tvärtom, sker betydligt snabbare nu än för 50 år sedan. Misstänker en helt annan produktionsnoggrannhet mot gångna tider. Tyska långtidstest av bilar brukar inte visa någon större skillnad vid början av test och efter 10000 mil.

Högtalare ska spelas in över lite längre tid. En del tror att de ska hårdköras kontinuerligt i några dygn men det verkar tveksamt. Vad tror man körs in på det viset?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-09-12 11:23

RogerGustavsson skrev:När Thiele-Small data ska mätas brukar man ju motionera elementen dessförinnan. Om data sedan förändras med tiden vet jag inte men omöjligt är det väl inte?

ja men precis, datan på elementen förändras vid inspelning, det ser man jätte tydligt om man tar ett helt nytt och icke inspelat element och sedan spelar det till och från lite lagom i några dagar.

En del högtalare spelas in lite innan leverans har jag hört, dessa kan tänkas förändras mindre vid inspelning hemmavid :)

hur som, det varierar mellan olika konstruktioner HUR mycket som dom förändras, och det är lika bra att bara spela på som vanligt så märker man om något händer eller inte :P
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-09-12 12:27

RogerGustavsson skrev:
Perfector skrev:Att spela in högtalare är som att köra in en ny bil. Det tar tid, lång tid.

Med moderna bilar tror jag det är tvärtom, sker betydligt snabbare nu än för 50 år sedan. Misstänker en helt annan produktionsnoggrannhet mot gångna tider. Tyska långtidstest av bilar brukar inte visa någon större skillnad vid början av test och efter 10000 mil.

Högtalare ska spelas in över lite längre tid. En del tror att de ska hårdköras kontinuerligt i några dygn men det verkar tveksamt. Vad tror man körs in på det viset?

Instämmer helt om högtalare. dom ska spelas in normalt, inte tokköras.
Spelar man upp dom helt som nya kan man i extrema fall faktiskt köra sönder dom. Hade ett bilbygge med 2 12" instrumentbasar som inte alls lät bra innan dom spelats in och mjuknat lite. Efter 3 månader Ca: började ägaren skruva upp slutsteget nästan dagligen tills han hittade den optimala volymen.
Dom högtalare som jag köpte på Tradera är 32 år och nu börjar dom låta riktigt bra jämfört med dom som nya, jag vet det eftersom jag byggde dom för 32 år sedan och sålde dom :-)
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
carpelux

Inläggav carpelux » 2014-09-12 12:41

Fantastiskt att ha ett ljudminne som sträcker sig över 32 år. Mitt räcker inte ens 5 minuter
å va ska dä stå här då???

/Christer

Användarvisningsbild
sladdbarn

Inläggav sladdbarn » 2014-09-12 13:19

Byggde en baslåda till bilen för en sisådär 15 år sedan, till en början var det klent tryck men efter några timmars spelande
så sparkade det på mer och mer. Fick ändra gainen på slutsteget väldigt mycket i ett par omgångar så nog kan högtalare spelas in alltid.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-09-12 14:30

Jag har tidigare gjort inlägg i ämnet. Det är inget problem att mäta distorsionsskillnader på ett inspelat kontra oinspelat element. Det var lilltroll som gjorde mätningarna och vi kunde inte göra QC på Bremens Midwoofer på oinspelade element. Jag hittar tyvärr inte mitt gamla inlägg.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-09-12 17:25

carpelux skrev:Fantastiskt att ha ett ljudminne som sträcker sig över 32 år. Mitt räcker inte ens 5 minuter

Jag är värdelös på namn men ljud kommer jag ihåg. :-)
Däremot inte var jag lagt kassetten med Åskväder som jag använde för att lyssna om det återgavs som jag spelade in det.
Som de' kan bli ibland va!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-09-12 20:51

petersteindl skrev:Jag har tidigare gjort inlägg i ämnet. Det är inget problem att mäta distorsionsskillnader på ett inspelat kontra oinspelat element. Det var lilltroll som gjorde mätningarna och vi kunde inte göra QC på Bremens Midwoofer på oinspelade element. Jag hittar tyvärr inte mitt gamla inlägg.

Mvh
Peter

Kan det vara det här:
viewtopic.php?p=1478661#p1478661
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Återgå till Generellt om hifi