Technics har återuppstått

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
poppop

Re: Technics har återuppstått

Inläggav poppop » 2014-09-12 17:38

Vad gör den halvtaskig? Att den är vibrationskänslig på ett diskotek om den står på ett bord? Det tror jag en Clearaudio eller SME också är. Låter den dåligt? På vilket sätt?
Ljudtekniker till yrket, men utan vit rock.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-09-12 18:01

Den har inte mycket till fjädrande upphängning vilket gör att om den inte står på ett dött underlag, så blir det lätt återkoppling i basen via golvvibrationer (från högtalarna). Det gäller även i hemmiljö. Det kan göra basen grötig eller leda till rundgång, främst i basregistret. Som någon sa, kan även locket plocka upp ljud och leda det ner i spelaren och upp genom skivan till nålen. Egentligen rätt värdelöst. Men river du av locket och ställer spelaren på ett underlag som inte vibrerar alls, eller fixar någonslags upphängning som absorberar vibrationerna, då är den helt ok. Jag gillar den, trots svagheterna.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2014-09-12 18:21

Ja, den låter resonant och orent men är nog ett måste för discon.

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-09-12 18:33

poppop skrev:Vad gör den halvtaskig? Att den är vibrationskänslig på ett diskotek om den står på ett bord? Det tror jag en Clearaudio eller SME också är. Låter den dåligt? På vilket sätt?

Precis - det är en skivspelare för professionella DJ's och professionella DJ's ställer inte sina 1210 på ett kaffebord. De har med stor sannolikhet någon slags professionell lösning för dämpning av ljud från omgivningen/vibrationer så att de kan arbeta ordentligt. Man utsätter inte en skivspelare för hemmabruk för samma behandling eller användning. Naturligtvis går det bra att anpassa den för användning i hemmamiljö eftersom det är en i grunden habil skivspelare, medan man inte alls skulle använda en Thoréns som DJ-verktyg. Detta ständiga ologiska jämförande och ifrågasättande gör mig tokig...! :)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-09-12 18:35

Kan vi återgå till att diskutera det nya (och gamla) Technics-sortimentet för hemma-hifi istället för DJ-utrustning nu? :)

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-09-12 19:55

Ok, enligt vad jag erfarit så var inte SL12xx:an framtagen för att vara en Disco-spelare,
utan en ren konsument/HiFi-produkt. Att den senare visade sig passa för Disco-uppgiften
är faktiskt en helt annan sak . . . typ. :wink:

Som hemma-spelare fungerar den alldeles utmärkt och hör i mitt tycke till en av de mest
prisvärda, och underhållsfria spelare som någonsin tillverkats.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-09-12 20:23

Faktiskt-Lord Phloam, det är min tråd :) Det får diskuteras än lite hit, än lite dit.

Varför aktiverar Panasonic varumärket Technics igen?

En annan intressant fråga är, varför deaktiverade Panasonic sitt varumärke Technics?

Är svaren reversibla? T.ex. bla bla bla marknaden vill inte och nu, bla bla bla marknaden vill.

Jag ogillar själv då varumärken försvinner. Det betyder taskig marknad och att alla i branschen lider.

Technics som varumärke förtjänar att finnas, som jag ser det.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-09-12 22:18

Laila, helt riktigt, och när den kom såg de först ut så här:

Bild

..och byggde i sin tur på SL-1100. De hade ju massor av skivspelarmodeller förr i tiden.

@Peter: okejrå :)

Jag tror att märket förorade lite av sin identitet när 90-talet kom (plast, integrerade kretsar, mer intetsägande design) och man tyckte kanske att det inte gick att gå tillbaka till de kvaliteter de haft från start - den tekniska/militära looken och känslan, innovationerna, högkvalitets-hifi - och få ekonomi i det hela. Idag kanske man ser att det finns en tydlig nisch för det senare trots allt :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-09-12 22:23

phloam skrev:...

@Peter: okejrå :)

Jag tror att märket förorade lite av sin identitet när 90-talet kom (plast, integrerade kretsar, mer intetsägande design) och man tyckte kanske att det inte gick att gå tillbaka till de kvaliteter de haft från start - den tekniska/militära looken och känslan, innovationerna, högkvalitets-hifi - och få ekonomi i det hela. Idag kanske man ser att det finns en tydlig nisch för det senare trots allt :)

Bra där! Plast och intetsägande design. Brist på ursprungskvalitet, innovationer och högkvalitets-hifi. Nu vill de återkomma med den ursprungliga agendan.

Jag sätter +1 där.

Jag tror det kan finnas fler bra analyser.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-09-12 22:47

+1 där Peter . . .(din) typ. :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2014-09-12 23:22

Jag har inte haft så många Technics-produkter, men de jag haft gillade jag och tycker absolut att märket är värt att vårdas. Vad hade jag? Rätt lätträknat, får se, en receiver SA-400K runt 1977-78 nångång. Kom precis före NAD 3020 och när Nadarna kom tyckte jag INTE att de lät bättre på något sätt, men de var ju billiga och blev legendariska för det. Hade också något kassettdäck med dbx brusreducering från Technics, och ett par tuners, men det var nog allt. Den militärbruna designen var ju klart bäst, den skulle de fortsatt på :mrgreen:
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2014-09-13 00:20

Svaret kanske finns här?

http://panasonic.net/history/founder/
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-09-13 00:26

Tack Jansson! :)
http://news.panasonic.net/archives/2014/0903_28722.html

The Technics brand was used for Panasonic's hi-fi audio systems that were marketed around the world from 1965 to 2010. The brand name was coined from the word "technology" that faithfully reproduces original sounds, and symbolized Panasonic's commitment to the creation of high-quality audio.

The Technics brand debuted in 1965 with the launch of the Technics 1, a closed-type two-way two-unit speaker system*1. In 1970, Panasonic, then known as Matsushita Electric Industrial, released the Technics SP-10, the world's first direct-drive*2 (DD) turntable, and followed that up with a wide array of high-quality audio products, including control amplifiers, power amplifiers and CD players, which enjoyed strong support among audio aficionados around the globe.

As the company was renamed Panasonic in 2008, audio products were united under the Panasonic brand. The Quartz Synthesizer DD Player*3 SL-1200MK6, released in 2008, was the last audio product under the Technics brand and its production was ceased in 2010. Meanwhile, Panasonic's sound technicians continued their pursuit of the ultimate sound reproduction with passion and commitment, developing new technologies along the way. In particular, Panasonic focused on the research and development of new digital audio technology, using highly-advanced, cutting-edge digital signal processing technology. Nowadays, audio fans are demanding equipment that delivers more realistic, high-quality sound, as music has become part of their lifestyles, with the way they enjoy music becoming more diversified as well as the increasing availability of high-resolution audio*4 that offers quality surpassing that of CD.

As its 50th anniversary comes up in 2015, the Technics brand is about to be reborn, through many years of evolution, as the quintessential mix of Panasonic's traditional sound technology and advanced digital technology.

Through the new Technics, Panasonic will bring to discerning music and audio fans around the world a whole new level of wonder and inspiration by delivering authentic sounds, true to the artists' original intention.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi