Hi-fi Choice om NAD 208

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Blue

Hi-fi Choice om NAD 208

Inläggav Blue » 2005-11-19 18:43

Hej faktisktfolket!

I varje nummer av Hifi-Choice har dom en ganska kul "second hand-spalt" om vilka gamla produkter man ska leta efter hos olika märken. I senaste numret handlade det om NAD. Och tro det eller ej, det var självaste NAD 208 (som tillsammans med cd-spelaren S500, lite otippat nog) fick lovorden.

Klippt ur texten: "If you've got a tricky pair of speakers to drive then this is your amp. Despite the power, this is still a smooth sounding amp, if not the last word in fluidity. If this still sounds a bit tame, the you could always buy two and run them as bridged monoblocks."

Två intressanta grejer här:

1. Att det skulle kunna låta "a bit tame" med bara en 208, är lite förvånande att höra från en tidning som inte precis brukar utmärka sig med någon effekthysteri annars...

2. Men framförallt: "not the last word in fludity". Detta kan jag själv möjligen känna igen från mina knappa provlyssningar av 208 långt tillbaka i tiden. Men jag antar att det är några här som inte skulle skriva under på det omdömet?

:)

Hur det än är med den saken, så tycker jag iallafall att det är kul att se något skrivet om denna LTS-juvel i en internationell hifitidning, det hör ju inte till vanligheterna nuförtiden.

Vore skoj med lite reflektioner på detta, och då inte bara av typen "kommersiella tidningar snackar ändå bara goja" och "dom har ju ändå inte genomfört någon korrekt utförd FE-lyssning".

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-11-19 19:01

Det som genomsyrar hifitester i tidningar är "de eviga sanningarna om hifi" att de flesta produkter är bra för priset men att det alltid går att få bättre till ett högre pris tex. Därför finns det alltid något att klaga på angående billigare produkter. "Om man ska klaga på något så är det...". Detta är totalt obligatorisk att ha med i tester av produkter i alla prisklasser utom de högsta. Om det inte är något uppenbart fel på ljudet så blir det negativa att apparaten låter "för färglöst/neutralt" alternativt vaga begrepp som är fria för egen tolkning tex musikalitet osv. Detta (neutralitet) är alltså inte heller en bra egenskap eftersom en utav de eviga hifisanningarna är att neutralt = lite tråkigt.

Det finns alltid särskillt positiva sidor hos testade produkter. Dessa brukar anges som anledningar till att införskaffa produkten. "Om du föredrar ditten och datten så bör du överväga denna produkten för just ditten och datten är den särskillt bra på."

Jag har inga erfareheter av Nad 208. :) Däremot av hifirecensioner och det är ett helt eget kapitel som det finns mycket att säga om.
Senast redigerad av Martin 2005-11-19 19:05, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-11-19 19:04

Först och främst har de ju knappast utfört någon korrekt F/E-lyssning och förresten snackar alla kommersiella tidningar... nej just ja. :)

Skämt åsido, det är väl rätt sällan det snackas begagnat överhuvudtaget. Ibland ser man väl något enstaka test, men beggade slutsteg tror jag knappt någonsin jag har sett någon test av. Skulle det vara något fel på S500-CD:n, förresten? Jag har iofs ingen aning om hur just den är men de NAD-spelare jag testat har varit helt OK. Till sist kan jag bara inte hålla mig ifrån att spy lite galla över gojan i tidningstexten:

"Despite the power, this is still a smooth sounding amp, if not the last word in fluidity."

Trots kraften? Finns det en naturlag som säger att kraftfulla förstärkare inte kan låta "smooth"? I många fall borde det vara tvärtom (beroende på hur man tolkar smooth förstås). För det andra fluidity? Ska all musik låta som vågskvalp då eller? :wink:

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-11-19 19:08

Magnuz: Det förstår du väl att det är en utav de orubbliga hifisanningarna att ett kraftigare slutsteg alltid är en kompromomiss gentemot finliret. :) Därför blir recencenter ofta förvånade över hur bra det låter trots den höga effekten osv. Händer alldeles för ofta för att man inte ska reagera på det iaf.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-11-19 19:33

Jag håller inte med om att inga hifitidningar någonsin klagar på de dyraste produkterna. Har läst recensioner om Pass Labs dyraste monoblock i t ex Soundstage och där klagade dom på något kommer ej ihåg vad dock, i Stereophile klagade dom på att det var för lite "luft kring instrumenten" när de testade Krells monoblock för ett antal hundratusen. I nästan var och varannan recension på dyrare saker i dessa tidningar och i hifichoice anmärker man på att det är något register som upplevs som färgat, och det gör man inte i positiv bemärkelse, utan menar att den neutrala återgivningen är det ideala. Att deras metoder att utvärdera apparaters färgning sedan inte är optimal innebär inte att de aldrig håller neutralt ljud som det ideala. Det beror ju även på vem som testat apparaten. I t ex Stereophile brukar recensenten ofta först förmedla sina subjektiva intryck och sedan återfinns utförliga kommenterar av en annan person som gjort mätningar på apparaten. Det är inte alltid dessa två är överens om apparatens prestanda. Mäter apparaten dåligt så klagas det på detta utan omsvep. Min erfarenhet iallafall. 8)

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-11-19 19:50

rhenrics: Titta på hur du tolkar vad jag skriver:

Detta är totalt obligatorisk att ha med i tester av produkter i alla prisklasser utom de högsta.

Detta tolkar du som att:

inga hifitidningar någonsin klagar på de dyraste produkterna.

Det var inte alls det jag sa. Det jag sa var att det alltid finns något att klaga på hos de billigaste produkterna. Inte att de dyraste produkterna aldrig finns något att klaga på. Något sådant har jag inte påstått. Men det är ju lätt att misstolka saker i sådana här diskussionsformer. Är man på hugget så läser man det man är rädd att läsa.

Jag håller alltså med dig och dessa senaste två inläggen skulle man lika gärna kunna ta bort. :)
Senast redigerad av Martin 2005-11-19 19:53, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-11-19 19:51

Martin skrev:Är man på hugget så läser man det man är rädd att lästa.

Och är man på hugget skriver man ofta konstiga saker... :)

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-11-19 19:54

Ja det med.

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2005-11-19 19:57

Martin: "Det som genomsyrar hifitester i tidningar är "de eviga sanningarna om hifi" att de flesta produkter är bra för priset men att det alltid går att få bättre till ett högre pris tex. Därför finns det alltid något att klaga på angående billigare produkter."

Visst, men personligen tycker jag nog att det också stämmer ganska bra med mina egna erfarenheter. Oftast, men inte alltid, är det ganska lätt att hitta brister hos "billiga" produkter. Och dyrare är inte alltid bättre, men ganska ofta. Lek med tanken att det faktiskt skulle ligga något i det som Hifi-Choice säger, att 208an faktiskt brister en smula i "fluidity" (i förhållande till ett "transparent" ideal). Känns det som en otäck tanke?

:wink:

Magnuz: "Trots kraften? Finns det en naturlag som säger att kraftfulla förstärkare inte kan låta "smooth"? I många fall borde det vara tvärtom (beroende på hur man tolkar smooth förstås). För det andra fluidity? Ska all musik låta som vågskvalp då eller?"

Jag kan hålla med om att generaliseringen mer kraft - mindre "smoothness" kanske är lite märklig. Däremot är jag själv av tron att det är svårt att hitta så kraftfulla OCH så billiga stärkare som låter bra (t.ex. i fråga om "smoothness"), och eventuellt var det detta som skribenten hade i åtanke här.

Sedan ett sådant ord som "fluidity". I LTS-världen finns det väl egentligen bara ett positivt ord för att beskriva "hur det låter", nämligen "transparens". I de onda hifitidningarnas värld däremot, finns det betydligt fler. (Kanske bland annat eftersom dom annars hade blivit rätt tråkiga att läsa för det stora flertalet). Alltså, helt olika sätt att se på saken, trots att man nog egentligen ganska mycket är ute efter samma slutmål, "korrekt återgivning" (i alla fall Hifi-Choice vurmar i hög grad för detta för detta). Med andra ord: Framförallt tror jag att det handlar om olika sätt att uttrycka sig.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-11-19 20:03

Chanté eller ska vi säga Jante....he he.. :wink: 8)

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-11-19 20:12

Lek med tanken att det faktiskt skulle ligga något i det som Hifi-Choice säger, att 208an faktiskt brister en smula i "fluidity" (i förhållande till ett "transparent" ideal). Känns det som en otäck tanke?
Det går ju att fantisera ut mycket att oroa sig för. Domedagsprofetior osv. Men för min del så spelar det faktiskt mindre roll om det skulle visa sig att hifi-choice prickat rätt i sina intryck. Jag är inte av den perfektionistiska "skolan" direkt när det gäller hifi.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-11-20 05:59

Att säga att 208 låter aningen tamt tycker jag inte är ett dåligt betyg. Jag tror nämligen att det beror på att 208 inte har någonting som sticker ut, som känns levande.

Detta tror jag dock beror på att 208 återger signalen som den är. Det är inte så att man efter en vecka tröttnar på att allting låter åt samma håll, utan musiken är mer vad den är.

Dessutom är det väldigt mycket watt per krona, åtminstone med tanke på vad jag har betalat för mina två steg.
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-11-20 13:58

Ner på knä och tillbe dina 208:or :lol:
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
olof

Inläggav olof » 2005-11-20 15:22

Det här med att den skulle kännas tam tycker jag inte stämmer in särskilt bra. Skulle nog vilja påstå att de flesta andra förstärkare känns rätt tama i jämförelse med 208. Att det skulle bli så mycket våldsammare när man bryggare vill jag nog inte heller hålla med om själv hörde ingen skillnad överhuvudtaget när jag körde med två 208or(sålde således en av dem) till mina pi60

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2005-11-20 15:26

olof: Vid riktigt, riktigt sjuk volym och höga toppar i programmaterialet skulle du nog ha märkt skillnad. Men inte annars, det verkar mycket rimligt (även om jag själv varken ägt en eller två 208or).

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-11-20 15:31

det ställer ju rätt stora krav på skivans kvalitet om man ska spela riktigt högt, så dubbla 208 är kul men knappast nödvändigt (iaf om man har pi60)

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-11-20 15:38

Blue: 3dB skillnad ungefär, väl? :roll:

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2005-11-20 15:46

dawen: En gnutta mer än så blir det väl vid bryggning, eller? Inte för att det känns jätteviktigt, men men...

Min poäng var mest att kraften från en ensam 208 i mitt tycke borde räcka gott och väl till alla rimliga förhållanden som kan råda i hemmamiljö.

:roll:

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-11-20 15:47

Beror ju på hur hög känslighet man har på sina högtalare och om man heter NN eller inte 8)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-11-20 15:49

dawen skrev:Blue: 3dB skillnad ungefär, väl? :roll:

Eller kanske rent av 6dB ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
LarsR

Inläggav LarsR » 2005-11-20 16:22

Är det inte 3dB mera effekt men 6dB högre klipp spänning?

Vad är skillnaden mellan effekt och spänning.. dvs kan man få en härledning ifall de ovanstående skulle vara rätt. Annars går det bra med en pekpinne och dumstrut...
"So many songs we forgot to play....."
Det vi inte kan föreställa i vårt inre, kommer med största sannolikhet aldrig att bli verklighet utanför vårt huvudet heller.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-11-20 16:44

P = U*U/R

Dvs dubblar man spänningen över R så fyrdubblas effekten, dvs 6dB.
- Militant slacker

Återgå till Generellt om hifi