I varje nummer av Hifi-Choice har dom en ganska kul "second hand-spalt" om vilka gamla produkter man ska leta efter hos olika märken. I senaste numret handlade det om NAD. Och tro det eller ej, det var självaste NAD 208 (som tillsammans med cd-spelaren S500, lite otippat nog) fick lovorden.
Klippt ur texten: "If you've got a tricky pair of speakers to drive then this is your amp. Despite the power, this is still a smooth sounding amp, if not the last word in fluidity. If this still sounds a bit tame, the you could always buy two and run them as bridged monoblocks."
Två intressanta grejer här:
1. Att det skulle kunna låta "a bit tame" med bara en 208, är lite förvånande att höra från en tidning som inte precis brukar utmärka sig med någon effekthysteri annars...
2. Men framförallt: "not the last word in fludity". Detta kan jag själv möjligen känna igen från mina knappa provlyssningar av 208 långt tillbaka i tiden. Men jag antar att det är några här som inte skulle skriva under på det omdömet?
Hur det än är med den saken, så tycker jag iallafall att det är kul att se något skrivet om denna LTS-juvel i en internationell hifitidning, det hör ju inte till vanligheterna nuförtiden.
Vore skoj med lite reflektioner på detta, och då inte bara av typen "kommersiella tidningar snackar ändå bara goja" och "dom har ju ändå inte genomfört någon korrekt utförd FE-lyssning".