Musikval för olika testsyften

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Musikval för olika testsyften

Inläggav Svante » 2005-11-20 21:54

Man kan ju förmoda att olika musik kan vara olika bra på att avslöja brister i en en ljudanläggning.

Är tex klassisk musik bäst för att avslöja tonkurvefel? Eller ska det vara röster? Eller något annat?

Vad ska man spela för musik om man ska avslöja distorsion?

Vad har ni för funderingar kring detta?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-11-20 22:30

Körmusik är bra för både det ena och det andra.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Singular

Inläggav Singular » 2005-11-20 23:00

Tonkurvefel...tror inte musikstilen gör så värst mycket för att höra "fel" (fråga kolon: vad är "rätt"? Det är ju mest bara "skillnaden" mot något annat man triggar på...eller?).
Har man en vettigt inspelad produktion som man är någorlunda inlyssnad på så borde man komma en bra bit på vägen.
Tyvärr lyssnar man ju inte endast på prylar, lyssningsrummet spelar allt som oftast betydligt större spratt än prylarna i sig när det kommer till bedömningar kring tonkurvan, tycker jag.

Dist...här röstar jag på fina akustiska inspelningar, gärna med så få mickar som möjligt. Typ OPUS3, MA-recordings, vissa LinnRec und so weiter.
Ju mer dynamik, desto bättre.
Röster/körer är ofta bra att lyssna till.
Improve your number
of loudspeaker boxes | You only need one!

www.singular.se | www.embracingsound.com

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-11-20 23:04

Välinspelad rockmusik visar om högtalare har någon kapacitet att spela starkt rätt bra tycker jag, eller så beror det på att det är vad jag lyssnar på mest.

Eller ja, rockmusik alltså. Välinspelat är det inte alltid :wink:
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-11-20 23:40

Altavoz skrev:Tonkurvefel...tror inte musikstilen gör så värst mycket för att höra "fel" (fråga kolon: vad är "rätt"? Det är ju mest bara "skillnaden" mot något annat man triggar på...eller?).

Lustigt, jag tycker nog annorlunda. Eller, ja visst lyssnar man (=jag)på skillnaden, och helst då mot verkligheten. Det var därför jag hade akustisk musik och röst som exempel på vad jag tror är bra tonkurvetestare. Alla vet ju hur en röst låter och en anläggning (i kombination med ett rum då) som låter bra på instrumental musik kan avslöjas rätt omgående med röst. Jag tycker mig iaf ha märkt det några gånger.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Singular

Inläggav Singular » 2005-11-21 00:12

Jo, är "verkligheten" referensen - visst är det som du säger!
Trodde "prylar" var referensen här... 8)
Improve your number
of loudspeaker boxes | You only need one!

www.singular.se | www.embracingsound.com

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-11-21 00:28

Altavoz skrev:Jo, är "verkligheten" referensen - visst är det som du säger!
Trodde "prylar" var referensen här... 8)

ehum du skojar va :wink:

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-11-21 00:39

Det bästa är väl om det är musik (eller ljud) som man är väl förtrogen med. Både att man har någon sorts uppfattning om originalljudet (man vet hur trumpet, gitarr etc brukar låta) och en uppfattning om hur inspelningen låter. Det sistnämnda är förstås väldigt svårt, men jag inbillar mig att man kan bilda sig någon sorts "genomsnittsuppfattning" genom att höra en inspelning i många olika anläggningar (och förstås i olika rum).

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-11-21 00:52

Jo, visst, att ha en skiva som man vet hur den låter i en "bra" anläggning är förstås vettigt. Likaså att ha en med ljud från verkligheten och att man har en uppfattning om hur de ljuden låter i verkligheten.

Men finns det något som är specifikt bra på att avslöja tonkurvefel, respektive distorsion (egentligen menar jag olinjäriteter)?

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-11-21 09:37

När jag uppgraderade mina högtalare så var det en sak som var det första jag märkte; pianon låter plötsligt som ett piano. Givetvis så låter det såpass annorlunda från en bastuba att det varit enkelt att identifiera instrumentet. Med en parallell till nasala piP:ar och burkighet i allmänhet så har det väl funnits en liten föraning att det kan ha varit pianots egen resonans samt rummets, men eftersom det enda som ändrats är diskanter och delningsfilter, så tycker jag att pianomusik borde alltså spela roll. Det verkar vara svårt att reproducera. Nu låter pianot riktigt smarrigt realistiskt, man hör strängarnas kompletterande klang. Förut var det endast en ton och inget mer, lite så det slog an en klang i skallen och dånade lite.

Min yamaha B2 skall in på div reläbyten, och har för tillfället AVR7000:s gainclon som slutsteg. Måste säga att det är ett steg tillbaka på piano-stegen. Den fixar det inte riktigt.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Musikval för olika testsyften

Inläggav PerStromgren » 2005-11-21 12:37

Svante skrev:Man kan ju förmoda att olika musik kan vara olika bra på att avslöja brister i en en ljudanläggning.

Är tex klassisk musik bäst för att avslöja tonkurvefel? Eller ska det vara röster? Eller något annat?

Musik tycker jag inte är det enklaste sättet att avslöja brister. Isolera i stället den företeelse man vill studera!

Tonkurvefel avslöjas enklast med brus, vitt eller rosa allt efter smak. Ensam mansröst avslöjar enkelt stora avvikelser i basregistret.

Distorsion: vad är det för fel på sinustoner? In med 43Hz i högtalaren och kolla hur starkt du kan spela utan att att 86Hz börjar dominera. Elektronik distar inte längre. Gör den det, är den trasig. Faktiskt.

Vad beträffar musik föredrar jag gles musik där man t.ex. hör om högtalarresonanser fyller pauserna i musiken. Kontrabas spelad pizzacato i jazztrio är en favvo. Numera finns ju inte svaj, där annars långa pianotoner var mycket avslöjande.

Ju fler instrument som spelar, desto svårare är det att höra fel, enligt min åsikt. Maskering är inte bra när man vill höra felen.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-11-21 13:29

perstromgren skrev:
Svante skrev:Man kan ju förmoda att olika musik kan vara olika bra på att avslöja brister i en en ljudanläggning.

Musik tycker jag inte är det enklaste sättet att avslöja brister. Isolera i stället den företeelse man vill studera!

Tonkurvefel avslöjas enklast med brus, vitt eller rosa allt efter smak. Ensam mansröst avslöjar enkelt stora avvikelser i basregistret.

Distorsion: vad är det för fel på sinustoner? In med 43Hz i högtalaren och kolla hur starkt du kan spela utan att att 86Hz börjar dominera. Elektronik distar inte längre. Gör den det, är den trasig. Faktiskt.

Vad beträffar musik föredrar jag gles musik där man t.ex. hör om högtalarresonanser fyller pauserna i musiken. Kontrabas spelad pizzacato i jazztrio är en favvo. Numera finns ju inte svaj, där annars långa pianotoner var mycket avslöjande.

Ju fler instrument som spelar, desto svårare är det att höra fel, enligt min åsikt. Maskering är inte bra när man vill höra felen.

Frågan är ju förstås vad det är man vill lyssna efter. Visst kan man isolera olika företeelser såsom frekvensgång, brusnivå eller vad du vill. Men det är väl musik man ska ha sin anläggning till?

Jag menar att ur ett brukarperspektiv är det bäst att lyssna på det som man ska ha anläggningen till. Det är dock en helt annan sak om man konstruerar apparater!

Varför nu detta? Jo, därför att musik är mycket mer komplex än enskilda parametrar. Lyssnar man på musik och det låter som verklig musik, ja då är det bra. För hur definierar du "tydlig bas" rent tekniskt? Det kan vara ett antal parametrar som samspelar, som var och en kanske inte är så betydelsefull eller kanske inte ens detekterbar.

Sedan är det också en fråga om vilka fel man vill detektera. Lyssnar man efter tonkurvefel, dist i olika frekvensområden osv är det troligen lättare med få instrument. Men vill du lyssna hur en förstärkare eller högtalare låter i komplexa sammanhang, då ska det snarare vara massor med instrument och röster. Kan man urskilja enskildheter i ljudmassan? Låter det kaos eller välordnat? Låter det som om alla instrument håller takten? Osv.

Många Zappa-skivor är tex mycket bra att testa anläggningar med. Karln hade pippi på komplexa rytmer och det som live låter spännande är bara kaos i en dålig anläggning hemma. Och med dålig anläggning menar jag inte billig ljudmässigt dålig utan en anläggning optimerad för att spela ljud istället för musik. Vem har inte genomlidigt stora fina anläggningar med rent klart och utsträckt ljud men där man tappar intresset efter fem minuter för att allt är så himla tråkigt? Men detta är en annan diskussion och vi ska väl inte kontaminera Svantes tråd med en sådan :D

Bra inspelad akustisk musik, gärna typ Opus3, är bra att kolla klang och ljudspridning. Kyrkorgel är bra att kontrollera att grejorna återger ett rum och inte bara en massiv klang, hårdrock (om man hittar någon välinspelad - PJ Harvey "Rid of me" är en klassiker) är bra att kolla om man har rätt "tryck" i anläggningen. Stor klassisk musik är bra, precis som Zappa, när man vill höra att anläggningen klarar av mycket på en gång :-)

/ B

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-11-21 13:48

perstromgren skrev:Ju fler instrument som spelar, desto svårare är det att höra fel, enligt min åsikt.

Jag tror inte riktigt på det där. Jag tror att man behöver testa flera olika saker.

T.ex. så låter en bra inspelad gitarr ofta rätt bra på ganska många anläggningar, men det man tycker låter som bra klang kan ju lika gärna vara rummet. Sätter man i en Audioslaveskiva och spelar starkt, då hör man direkt hur det låter, tycker jag. Blir det grötigt, då är efterklangen för lång eller så är det något fel på stereon.

Röster är som Svante säger bra att testa stereoapparater med. På Bink's Audio Test Cd (www.binkster.net) finns det några röstspår i början som man rätt enkelt lär sig hur de ska låta, funkar bra att testa det mesta med, misstänker jag :)

Däremot tror jag att per har rätt när han skriver att man kan testa med en ton på en viss frekvens efter dist. Vill man lyssna efter tredjetonsdist kan man ta ett piezo-diskantelement och spela upp ungefär 400 Hz, så fort man hör något i diskanten är det övertoner eftersom diskanten inte går så djupt.

Att testa en anläggning enbart med musik tror jag är fel. Minst 50% av testet är ett test av hur man mår för stunden stämningsmässigt.
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
akeda

Inläggav akeda » 2005-11-21 15:20

Gjorde ett intressant test på Stockholmsmässan:

Lyssnade länge på en högtalare som lät mycket ofärgat och övertygande på akustisk finstämd gles musik. När fransmannen som byggt talarna tog rast, lyckades jag övertyga demo-folket att spela:

"Sweet Leaf" - från "Live at last" med Black Sabbath... :twisted:
Fransmannen hade antagligen fått hjärtinfarkt om han varit närvarande...

Det lät inte direkt illa, men högtalarna var så att säg inte gjorda för detta... :roll:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-11-21 15:25

dawen skrev:Att testa en anläggning enbart med musik tror jag är fel. Minst 50% av testet är ett test av hur man mår för stunden stämningsmässigt.

Det beror som sagt på vad det är man testar. Ska man tex jämföra två olika apparater och inte har möjlighet till annat än att använda hörseln (och inte kan använda f/e-lyssning heller) så spelar ju "stämningen" mindre roll. Det är ju skillnaden mellan objekten man är ute efter.

Men det är klart, vill man ha ett "gosigare" ljud när man mår bra och ett vassare när man mår piss, då får man problem :-)

Men sedan är det förstås också beroende på VAD man ska testa och i vilket syfte. Vill man testa rumsresonanser eller om högtalarlådorna skakar vid vissa frekvenser är det förmodligen bättre med sinustoner än med musik.

/ B

Återgå till Generellt om hifi