Jax skrev:IngOehman skrev:I en digitalkabel däremot, så är perioderna korta (24/96 * 7.1 kanaler blir
t ex en bithastighet om sisådär 16 MHz, men till det kommer att man an-
vänder överföringsformat som är optimerade för att det oavsett musik-
signal inte kan bli en lång rad av nollor eller ettor, eftersom det skulle ställa
höga krav på LF-prestanda, vilket inte är önskvärt) och reflexerna kan
börja interferera på helt andra sätt.
Vid digital överföring där man växlar mellan 2 späningsnivåer är frekvensen eller bitraten inte lika intressant som stigtiden hos flankerna.
Det jag försökte peka på är att båda har betydelse, varför det är så - och
att det är ett specialfall att använda en digitaltransmission för realtidsaudio
utan extern klocka, och varför det ställer speciella krav på sakerna.
Jag vidhåller att båda sakerna har betydelse. Flankens derivata gör tidens
extraherbarhet obskyrare, i synnerhet när man har hög bitrate, eftersom
denna ger mera "ekosmuts".
Fast även en låg bitrate kan vara alltså problemetisk om överföringen som
sådan är bandpassfiltrerad, eftersom kombinationen av låg slewrate och en
fallande taknivå för alla "långa ettor och nollor" ger ytterligare tidsfel i avläs-
ningen.
Jax skrev:Inom digital elektronikkonstruktion talar man om ett begrepp TEL, Transitional Electrical Length och är den längd där en ledare övergår från att vara en kopplingstråd till en transmissionsledning. TEL är hastigheten genom ledaren multiplicerad med signalens stigtid.
Ja, det är ett rätt så bra mått faktiskt, även om jag nog menar att ledaren
för praktiskt bruk bör betraktas som en transmissionsledning även långt
före det (typ redan när den är en fjärdedel så lång).
Jax skrev:Hastigheten i en 75 ohm koax med homogen PE-isolator är c:a 200 mm/ns.
Jo, alltså 2/3 * C. Med luft i isolatorn går det snabbare.

Jax skrev:För en stigtid på 5 ns blir alltså TEL 1 meter. Tumregeln (jo det finns sådana

) är att en ledning inte behöver termineras om den är 20% eller mindre av TEL.
Jag borde ha läst hela inlägget innan jag började kommentera.
Jax skrev:I dessa audiosammanhang är det inte helt onormalt med en längd på just 1 meter så om stigtiden på vår digitalsignal är 5 ns (inte helt orimligt men jag har aldrig mätt själv) så ska kabeln termineras i båda ändarna.
Javisst, och det gör man ju alltid.
För analoga audiosignaler är det dock sällan viktigt att terminera för några
längder som är kortare än 100 meter sisådär.
Jax skrev:Många ojar sig över RCA-konaktens odefinierade karakteristiska impedans men det har försvinnande liten betydelse då längden med den odefinierade delen är så mycket kortare än TEL.
Ja, det är roande att se den upprördhet som förekommer med avseende
på detta. Ibland undrar jag om folk inte undersöker saker innan de skaffar
sig uppfattningar om dem.

Jax skrev:Vad gäller kabeln så är det bara 2 parametrar som är av intresse, karakteristiska impedansen och dämpningen. Utöver dessa ska den ha tillräckligt god skärmning. Allt annat är underordnat.
Jomen färgen då? Man kanske vill att den skall vara blå, t ex.
Själv tycker jag att de mekaniska egenskaperna har en viss betydelse
också. Jag ogillar kablar som är så tunga och styva att de förstör RCA-
kontakterna. Och jag ogillar även för vissa applikationer kablar som ger
ifrån sig signal vid mekanisk stimuli, alltså när man rör på dem. Sådana är
verkligen inte bra t ex som mikrofonkablar.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).