IngOehman skrev:Den som påstår att SNR ökar med 20-25 dB när man lägger på ett dither har helt enkelt uppåt väggarna fel.
Jag tidigare hört att Dither inte kan sänka bruset så mycket som 20 dB men efter att jag sett ”Montys” video på Youtube så uppfattade jag det som korrekt (se motiys video via länk följande länk)
http://createdigitalmusic.com/2013/07/v ... ple-think/Ca. 13:35 minuter in i videon visar han hur mycket ”dither” sänker brusnivån, men jag kanske har tolkat bilderna fel. När jag skrivet det här kom jag att tänka på att han kanske också använde ”noise sharpening” i sitt exempel och då borde det väl bli lite andra siffror?
(Men jag är inte säker på om han verkligen använder ”noise sharpening”)
IngOehman skrev:Det du säger om möjligheten att skatta verklig upplösning (även om det inte är alldeles entydigt vad det betyder) genom att titta på hur mycket störnivån sjunker när man går från 16 bitar till många flera bitar stämmer. Om bruset sjunker med 6 dB (absolutnivån mindre viktig, och helt ointressant om man inte vet vilken mätbandbredd som användts) så har upplösningen stigit med 1 bit, eller motsvarande en bit skulle jag hellre säga, för man kan diskutera om begreppet upplösning verkligen är applicerbar för system av dessa typer.
Talar man om odithrade system så är upplösningsbegreppet möjligen användbarare och definitivt mera entydigt.
Vh, iö
Jag har uppfattat det på det sättet, dvs. att om man inte blandar in dither eller noise sharpening så är det lättare att få grepp om vad t.ex. vad en digital signal om 16 bitar erbjuder för upplösning.
Piotr skrev:Arkman,
tvärtom.. när man adderar dither till en signal så ökar bruset och SNR minskar.
Det är dock korrekt att man (som IÖ också nämner) kan uppskatta skillnaden i SNR på en 16bit signal vs 24bit signal (eller mellan två omvandlare som jobbar med motsvarande ordlängd) medelst inspelning genom en ADC och efterföljande FFT-analys.
Om man använder en SOTA 24bit ADC vid inspelning av signalen så blir det typiskt som följer;
Brusgolvet från "16bit-signalen" utgörs av det adderade dither-bruset och det brukar landa på ca. -90dB.
Detta var lite klurigt att greppa. Jag har en bok om digitalt ljud ”Principles of Digital Audio” och i veckan har jag läst en del om dither i den boken. Det gjorde mej lite klokare men jag har också förstått att ämnet är lite men komplicerat än vad jag tidigare trott, vilket i och för sig inte är något ovanligt när det gäller ljud
I ditt exempel, menar du att brusgolvet höjs från -96 dB till -90 dB när man lagt till dither?
(hm, jag måste läsa lite mer om detta)
Piotr skrev:
Brusgolvet från "24bit-signalen" kommer att bestå av analogbrus i omvandlarkretsarna, både från den DAC som spelar testsignalen och den ADC som spelar in signalen för analys. Med dagens bättre omvandlare kan det bruset landa på ca -120dB. En faktisk förbättring om ca 30dB, och det räcker gott och väl för alla praktiska fall.
Den digitala teoretiska upplösningen för 16bit är ca 96dB mot 144dB för 24bit.
Det är alltså analogbruset och inte den digitala upplösningen eller dither som i praktiken sätter gränsen med dagens teknik. De flesta är väl ändå överens om att det i praktiken räcker med 16bit + dither i de allra flesta fall. För de riktigt kräsna med skarpa öron och kapabla anläggningar kan 24bit vara en bra idé. Bättre än så behöver det inte bli då det är bra med god marginal med runt 30dB bättre dynamiskt omfång. Kostnaden är inte heller speciellt stor då en fil med 24bit bara är 50% större än 16bit.
Ja, att det räcker med 16 bitar tycker jag att jag förstått. Särskilt eftersom det är ovanligt att alla 16 bitar används i praktiken.